INZERCE

Mostní estakády jsou součástí významné železniční stavby IV. tranzitního koridoru Sudoměřice – Votice, Foto: Správa železnic

Na trať mezi Sudoměřice a Votice se dnes vrací vlaky. Jízda do Jižních Čech se zkrátí

Největší současná investice do železniční infrastruktury je ve finále. Na železniční trať na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje se dnes vrací vlaky. Do konce srpna budou jezdit po jedné koleji, plnohodnotný dvoukolejný provoz začne na počátku září. Projekt modernizace trati, která je součástí čtvrtého železničního koridoru z Českých Budějovic do Prahy, zkrátí dobu jízdy do Jižních Čech.

Rychlost, plynulost, komfort a bezpečnost dopravy. To jsou cíle jedné z nejvýznamnějších současných investic do železniční infrastruktury.

„Jedná se o výjimečnou stavbu nejen svým rozsahem, ale také technickou náročností. Díky přibližně 20 kilometrů dlouhé nové trati se zase o něco zkrátí cesta vlakem z Prahy do jižních Čech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Z Prahy do Tábora za hodinu

Téměř v celém úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi byla postavena nová trať, která je přibližně o dva kilometry kratší než stávající trasa. 

Rychlost vlaků se postupně zvýší až na 200 km/h, už od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, se zkrátí jízdní doba expresů mezi Prahou a Táborem na 59 minut. 

Další úsporu času totiž přinese zprovoznění modernizovaného úseku mezi Soběslaví a Doubím, na který první vlaky vyjedou září. 

„Bude to významný příspěvek k tomu, aby se zlepšilo spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi po železnici“, říká ministr dopravy Martin Kupka a doplňuje: „Pro plynulou a rychlou jízdu na celé trase nyní potřebujeme připravit k výstavbě poslední část koridoru Nemanice – Ševětín.“

Nová trať začíná v Sudoměřicích a navazuje na již dokončenou modernizaci koridoru od Tábora. Vede v souběhu s dálnicí D3, hlubokým zářezem se třemi nadjezdy a 840 metrů dlouhým tunelem.

Mezno nedaleko nové stejnojmenné zastávky vede přes další novou zastávku Střezimíř do stanice Červený Újezd. Ta bude sloužit k předjíždění vlaků, osobní vlaky budou zastavovat na stejnojmenné zastávce v obvodu této stanice.

Další dominantou trati je 660 metrů dlouhý ražený tunel Deboreč.

V hlubokém údolí mezi Ješeticemi a Heřmaničkami vybudovali stavbaři celkem čtyřimostní estakády v délce 244, 180, 175 a 80 metrů. 

Stavba končí před železniční stanicí Votice, kde navazuje na již dříve dokončenou modernizaci trati Votice – Benešov u Prahy.

PPP projekt na železnici

Vzhledem k tomu, že jde o finančně náročnou stavbu, ministerstvo dopravy zvažuje stavět jej formou  PPP, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. „Jsme v situaci, kdy se snažíme ve velmi krátkém čase dohnat historický dluh v dopravní infrastruktuře, a pokud chceme udržet tempo výstavby, nemůžeme se spoléhat jen na rozpočtové prostředky státu,“ vysvětluje ministr Kupka.

Modernizace jednoho z posledních úzkých hrdel čtvrtého tranzitního železničního koridoru začala v květnu 2018. Definitivně hotovo bude v příštím roce. 

Celkové náklady dosáhnou částky 6,7 miliardy korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Jana Bartošová