3. července 2022 –– technika –– Ondřej Krynek

Dvojice německých designérů Konstantin Wolf a Erik Mantz-Hansen navrhla velmi promyšlený návrat úzkokolejných vozidel do vesnických oblastí. Jmenuje se Abacus a jedná se o nízkopodlažní vozidlo s prosklenými bočními stěnami a autonomním řízením. Cílem bateriově poháněného konceptu je nahradit často nesmyslně využívaná auta na spojení mezi vesnicemi a nejbližším městem.

„Tento dopravní koncept je založen na využití krátkých regionálních tras. Díky krátké trati se Abacus dostane do každého bodu na trase během několika minut. Namísto pevných jízdních řádů a zastávek vlaků. Jak to funguje: Cestující mohou do vozidla vždy nastoupit a vystoupit. Koleje vedou asymetricky po jedné straně trasy, aby byl ponechán dostatek prostoru pro chodce a cyklisty. Architektura výrobku by měla být navržena speciálně pro interakci hop on hop off,“ uvádí designéři s tím, že jen v jejich regionu byla za posledních 100 let zrušena polovina železničních tratí.

„Ve fázi vývoje jsme stále více stavěli do popředí regionální podmínky, konkrétně stezku s jejím historickým významem, což vyústilo ve velmi radikální archetyp. Otevřené boky a nízká podlaha vozidla umožňují maximální přístupnost. Dvě madla rámují boky interiéru a fungují jako prostředek pro nové způsoby sezení, opírání a držení se při vychutnávání procházející přírody. Samotná kolejová dráha obsahuje elektrické vedení, které tramvaji umožňuje indukční pohon. Tím odpadá potřeba velkých baterií a je zajištěna nižší hmotnost a menší dopad na životní prostředí,“ dodávají s tím, že podobný koncept by bylo možné aplikovat i v menších městech.

Čtěte související článek na DesignMag.cz

Studenti UMPRUM navrhli nové tramvaje pro Prahu

Studenti UMPRUM navrhli nové tramvaje pro Prahu

Čtěte další články na téma vlaktramvaj

Foto a zdroj: Konstantin WolfErik Mantz-Hansen