Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Barva jako faktor amortizace: Jaký odstín vybrat, abyste neprodělali?

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Výběr barvy ovlivňuje hodnotu nového i ojetého vozu. Špatná volba může stát desítky tisíc korun, zjistila analýza dopadů na amortizaci.

Společnost iSeeCars od roku 2013 analyzuje automobilový trh ve vztahu k vývoji nákupů a prodejů koncovými zákazníky. Mezi pravidelné výstupy amerických výzkumníků patří ročenky obchodních úspěchů automobilek, spolehlivosti jednotlivých modelů a třeba i vlivu různých faktorů na hodnotu vozidel.

Jedna z mnoha zpráv pojednává o vlivu barev automobilů na jejich zůstatkovou hodnotu. Nejnovější analýza vznikla přepočtem dat z 650 tisíc automobilových transakcí u tříletých ojetin. Překvapením je, že nejodolnější barvy proti amortizaci jsou žlutá, oranžová, fialová, červená, zelená, modrá, šedá, béžová a až na konci desítky se umístila stříbrná.

Pestrobarevní vítězové neodpovídají zájmu lidí o oblíbenou bílou nebo černou, stříbrná i béžová tolik nepřekvapí v top 10 jako výstřední žlutá, oranžová či fialová. Podle statistiky iSeeCars může kanárkový model po třech letech ztratit jen 4,5 % hodnoty, proti tomu nenápadný kus ve stříbrné přijde o necelých 15 %, což jsou běžně desítky tisíc korun prodejní ceny.

Dealeři mají tendenci konfigurovat masově kupované barvy a originální pomerančová přijde do salonu jen na objednávku individualisty. „Mnoho spotřebitelů volí šedivé varianty ne proto, že se jim líbí, ale proto, že předpokládají zalíbení u ostatních,“ řekl Karl Brauer, výkonný analytik iSeeCars.

Z tabulek a komentářů iSeeCars vychází, že neutrálních aut je většina, proto nejsou vzácná jako fialové nebo zelené vozy vzbuzující pozornost. Za stříbrným kombi se nikdy neotočí stejný počet kolemjdoucích jako za stejným modelem v oranžové. Stejně tak béžovou ojetinu sežene každý překupník, červený speciál je pro fajnšmekry z oboru, jelikož zásoby jsou omezené.

Exkluzivitu extravagance potvrzuje Brauer, podle jeho tvrzení žlutá a oranžová nejsou nutně oblíbené u širokého spektra kupujících, ale jsou velmi žádané ve specifických segmentech prodejů, kde figuruje větší poptávka nad nabídkou. Jako vše na volném trhu je cena určována průsečíkem nabídky či poptávky a portfolio žlutých a oranžových vozů je příliš nízké na pokrytí reálného zájmu, v tomto okamžiku pak dochází k zvýšení hodnoty oslnivého automobilu.

Z hlediska amerického trhu je dále patrný zájem o žlutou a oranžovou mezi sportovněji laděnými modely.

Video se připravuje ...

Česká populace majitelů nových aut následuje dav nejčastěji neutrální šedou, respektive těsně druhou bílou. Záznamy ale naznačují tendence kreativity prostřednictvím modré a červené na čtvrtém a pátém místě žebříčku nejoblíbenějších barev roku 2020. Tuzemská statistika započítává firemní flotily, které pochopitelně přehlížejí jarní strakatou paletu a volí konzervativně.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme