stavba dělník

Cesta k levnějším bytům: Zrychlení stavebního řízení, vzkazují stavbaři

V případě zrychlení stavebního řízení může cena bytů klesnout o deset až 15 procent. Na Setkání lídrů českého stavebnictví to uvedli zástupci stavbařů. Podotkli, že v současnosti mimo jiné řeší stoupající ceny materiálů a tíží je i nezájem mladých o obor.

Zástupci oboru se shodli, že bytů se staví málo a může za to i stavební řízení, které například v Praze trvá průměrně sedm let. Zrychlit to má loni schválený stavební zákon, který ale čeká částečně odklad a novelizace. „Přijmeme jakoukoliv formu, hlavně ať máme jistotu,“ řekl zakladatel a šéf developerské společnosti Central Group Dušan Kunovský.

V Míčovně v Královské zahradě Pražského hradu se mluvilo také o očekávaném letošním propadu stavebnictví, který se podle expertů nezastaví ani příští rok.

Mluvilo se také o myšlence dostupného bydlení. Generální ředitel výrobce cihel Wienerberger Kamil Jeřábek zmínil rakouský model. U jižních sousedů se odvádí půl procento ze mzdy jako příspěvek na dotované bydlení. „A staví 60.000 bytových jednotek a z toho 25.000 v dostupném režimu. To je recept, který tam funguje, a mohl by i u nás,“ myslí si Jeřábek.

Roste cena energií a stavebního materiálu

Firmy v posledních měsících řeší rostoucí ceny energií a skokový růst materiálů. Nejvíce se to týká stavební oceli, betonářských výztuží nebo asfaltu. Dojednané náklady na stavbu proto neodpovídají současným cenám. V Hradci Králové už stavbaři vyjednali navýšení ceny přestavby fotbalového stadionu o 59 milionů korun a zahájení některých staveb se odkládá.

Ministerstvo dopravy jedná s firmami o metodice, jak u veřejných staveb indexovat ceny u nejvíce postižených komodit. „Je vůle, jak to narovnat, ale debatujeme tři měsíce a daleko jsme se nedostali,“ řekl předseda představenstva společnosti Strabag Ondřej Novák.

„Pokud by se nepodařilo najít legislativní řešení, tak by to v důsledku mohlo znamenat zpomalení nebo zastavení výstavby velkých zakázek,“ míní Tomáš Koranda, předseda představenstva společnosti Hochtief.

„Pracujeme na tom, ale proti stojí nutný zájem společný, abychom nevytvořili horší podmínky do budoucna a bylo za co stavět i v budoucnu i v dalších letech. Doba je těžká a hledáme, kam až je možné sáhnout, abychom dokázali udržet společný zájem – stavět,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Stavebníků a projektantů je navíc podle expertů nedostatek, cizinci můžou problém vyřešit jen částečně. Zájem o obor ale podle Roberta Špalka z České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) snižuje malá atraktivita.

„Cestou je rekonstrukce školství. Zatím to u nás končí figurkou Bořka stavitele, ale dál dětem technický obor není představen,“ řekl Novák ze Strabagu s tím, že digitalizace a nové metody přitom ukazují, že stavebnictví není špinavý obor.

red