První kapitola se zabývá setkáním producenta Marvina Schwarze (ve filmu Al Pacino) s Rickem Daltonem (ve filmu Leonardo DiCaprio), které se ovšem neodehraje v restauraci, nýbrž u prvního jmenovaného v kanceláři. Díky tomu se seznámíme se sekretářkou, slečnou Janet Himmelsteinovou, která s Cliffem (ve filmu Brad Pitt) následně vyrazí do kina. Marvin probere s Rickem jeho kariéru, což je trochu zvláštní, když ho do značné míry zná. V každém případě se dozvíme věci, na které v celovečeráku bohužel nebyl prostor, což zamrzí hlavně v případě Cliffa v roli kaskadéra-bouráka, jehož úkolem je „domluvit“ hercům, kteří při akčních scénách kaskadéry doopravdy mlátí.
Na papíře však spisovatelé obvykle nebývají ničím limitováni. Kniha klidně může mít 360 i více stránek, zatímco celovečerák o 360 minutách … To je moc už i na Martina Scorseseho. Tarantino se tedy může opakovat, přičemž právě tak činí například při „situaci kolem Velkého útěku“ nebo při řešení kníru Caleba DeCoteaua. Ovšem mimořádně si oblíbil Trudi Frazerovou (ve filmu Julia Butters) – Rickovu kolegyni ze seriálu Lancer, která má přes útlý věk osmi roků zcela vyhraněný názor na herectví a svého kolegu neváhá, tak trochu po vzoru Dustina Hoffmana, až poněkud šikanovat. Jakkoli se jedná o nevšední figurku, asi jsme úplně nepotřebovali, aby se objevovala tak často.
Přiřazování fiktivních děl ke tvůrcům s reálným předobrazem jde Tarantinovi nepřekvapivě skvěle. Dokonce i tehdy, kdy píše o tom, že „Quentin Tarantino obsadil Trudi Frazerovou do remaku Dámy v červeném.“ Zároveň se několikrát nabídne otázka, kdo vlastně v knize ten příběh vypráví? Někdy to totiž vypadá, že jde o nějakého Rickova nebo Cliffova dobrého kamaráda. Autor také párkrát v podstatě odkáže na své předchozí počiny (hnědá peněženka, vepřové maso, paperbacky Elmora Leonarda, cigarety Red Apple …). Dost možná úplně nejzajímavější však je, že podle toho, jak jsou příběhy a události ze života postav v knize dále rozvíjené, někdy v závěrečné třetině jsem si uvědomil, že si skoro všechny postavy představuju úplně jinak. To znamená, že za Cliffem nevidím Brada Pitta, za Pussycat Margaret Qualley a že taková Squeaky (aka „Pišta“) se v mojí mysli nepodobá Dakotě Fanning. Platí to pouze u Marvina Schwarze (Al Pacino) a Jima Staceyho (Timothy Olyphant).
Jedna kapitola je taky věnována zasvěcení Pussycat (Číči – ve filmu výše zmíněná Margaret Qualley) do Rodiny Charlieho Mansona, jehož záměry budou později osvětleny při popisování (ne)spolupráce s producentem Terrym Melcherem. V další se QT zabývá Aldem Rayem – hercem se slabostí pro alkohol. Odkočí si také zpět do 50. let za Cliffem Boothem, jehož mytologizuje do pozice legendy. Jindy, v souvislosti s Lancerem, se zase řeší sám Shakespeare, protože režisér Sam Wanamaker je zkrátka umělec každým coulem, takže jeho názor má parodicko-zamyšleníhodné vyznění. Tenhle westernový seriál ve stylu Gunsmoke nebo Bonanzy se v Tenkrát v Hollywoodu rovněž dočká podrobného popisu postav a vztahů mezi nimi. Na rozdíl od Bounty Law, který z Ricka v roli Jakea Cahilla udělal hvězdu. Zřejmě i proto, že rodák z Knoxvillu plánuje jeho skutečné převedení do seriálové verze.
Tenkrát v Hollywoodu je kniha, ve které si její autor v celkových pětadvaceti kapitolách často prostě jenom hraje. Při té hloubce některých popisů a rozborů, kvůli kterým tenhle „román“ vlastně nemá vyloženě souvislou dějovou linku, nepochybně platí, že je to počteníčko pro opravdové cinefily, tak jako kupříkladu práce Petera Biskinda nazvaná Bezstarostní jezdci, Zuřící býci, o které jsme si už také napsali. Ke knize Tenkrát v Hollywoodu už jenom dodejme (tedy kromě toho, že by se vzhledem k nepřebernému počtu hollywoodských historek mohla klidně dočkat řady pokračování), že na začátek uvádí stručnou charakteristiku čtyř postav. Protože se jedná o Ricka, Cliffa, Sharon a Mansona, nedá se napsat, že by šlo o ty nejhlavnější či nejklíčovější. O stránku dříve Quentin Tarantino děkuje své ženě Danielle a synkovi Leovi, stejně jako pardálům, kteří zažili šedesátá léta – Bruce Dern, Michael Parks, Burt Reynolds, Robert Blake, David Carradine, Robert Foster a především Kurt Russell (ve filmu koordinátor kaskadérů Randy). Fakt, že mohl čerpat z vyprávění těchto osobností, je určitě chvályhodný, tak jako drobné detailní vychytávky. Avšak nelze se zbavit dojmu, že by několik věcí dalo ještě doladit. Jakkoli jest hezké, že se, mimo jiné, po přečtení v podstatě bez mapy vyznáme v samotném Los Angeles.
P. S.: Jedna dobrá rada na závěr: Když třeba někde na ulici potkáte slavnou filmovou herečku, nikdy jí neříkejte, že ve skutečnosti vypadá líp než na plátně.
KNIHA JE PATRNĚ NEJVÝHODNĚJI K DISPOZICI V E-SHOPU DOBRE-KNIHY
FOTO: dobre-knihy.cz, Falcon