Co je pro Němce při sjednávání pojištění důležité?


			Co je pro Němce při sjednávání pojištění důležité?
4.7.2022 Produkty, Zahraničí

Němci mají nejčastěji uzavřené povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění domácnosti a pojištění právní ochrany. Nejvíce mění pojišťovnu u pojištění auta. Co je pro ně ale při sjednávání pojistné smlouvy důležité? Tomu se věnovala samostatná studie agentury psyma.

7 Němců z 10 má povinné ručení a havarijní pojištění na auto, bezmála 6 z 10 má smlouvu na pojištění domácnosti a více než třetina (36 %) má krytí z pojištění právní ochrany. 41 % aktuálních nových pojistných smluv se týkala aut. Výrazně nižší podíl 13 % připadá na v poslední době sjednaná pojištění odpovědnosti. Tato čísla ukazují, že u pojištění auta dochází častěji ke změně poskytovatele než u jiných druhů pojistné ochrany.


Mohlo by vás zajímat: Konference IE v Praze: Kde leží možnosti k lepší ochraně klienta?


2/3 respondentů v anketě uvedlo, že od roku 2018 nově sjednalo nebo vyměnilo alespoň jedno své pojištění. Také podle okamžiku uzavření smlouvy se ukazují podstatné rozdíly mezi druhy pojištění: zatímco 58 % nedávno sjednaných smluv na auto připadá na roky 2020 a 2021, moment sjednání posledních pojištění domácnosti a odpovědnosti, ale i životního pojištění, spadá mnohem více do minulosti.

Poslední pojistná smlouva

Na otázku, jak naposledy respondenti sjednávali nějaké pojištění, odpověděl každý druhý, že se tak stalo osobně nebo telefonicky u jejich makléře či poradce. Toto se týkalo hlavně komplexnějších druhů pojištění, jako jsou životní nebo pojištění pro případ pracovní neschopnosti. Více než třetina (37 %) uzavírala poslední pojištění i on-line, a to převážně na webových stránkách příslušné pojišťovny. Každé osmé pojištění vzniklo na srovnávačích; zejména u pojištění aut je tato cesta oblíbená. Ukázalo se, že mladší klienti mají větší potřebu osobního poradenství: 66 % z oslovených do 40 let upřednostňují osobní sjednání pojištění, zatímco u věkové skupiny nad 60 let je takový podíl o něco nižší: 57 %.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Krutá pravda o zdražování


Z časového hlediska čtvrtina uzavírala pojištění naposledy v roce 2021 (26 %) a další pětina o rok dříve (21 %). Poslední smlouvu má 16 % dotázaných z roku 2019. Někteří však uvedli, že smlouvu sjednávali naposledy někdy mezi 2005 až 2010 (5 %) a jiní dokonce ještě dříve (5 %).

Priority pro pojištění

U nové smlouvy jsou nejdůležitějšími aspekty porovnání ceny a výkonu nabízeného řešení a pak také jednoduchost sjednání. Velkou roli ale hraje i důvěra v pojišťovnu, zejména u věkových kategorií nad 50 let. U složitějších druhů pojištění, jako jsou například životní, důchodové nebo pro případ pracovní neschopnosti, je dobré poradenství podstatně relevantnější než u jiných druhů, například u pojištění auta nebo pojištění odpovědnosti.

On-line smlouvy

Zejména u pojištění auta a dalších majetkových druhů (odpovědnost, domácnost) panuje největší zájem o čistě on-line sjednání pojištění: asi 60 % respondentů si umí představit výhradně on-line vznik pojistné smlouvy. Muži jsou o tom přesvědčeni o něco častěji než ženy, a také dotázaní s vyšším příjmem než nízkopříjmové skupiny.

Proti on-line sjednání hovoří u oslovených vedle celkového nezájmu o konkrétní pojištění hlavně i nedostatek osobního poradenství.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Budou pojišťovny zdobit nástěnky?


Změna pojišťovny

Jasný úmysl změnit poskytovatele svého pojištění má nejméně oslovených, protože jen maximálně 5 % pojistníků plánuje změnit nějaké své pojištění v nadcházejících 6 měsících. Přesto nejvyšší ochota ke změně panuje u soukromého zdravotního pojištění, a hlavně u pojištění aut. Nejlepší poměr mezi výkonem a cenou a obecně velmi dobrý servis mohou pojistníky motivovat ke změně pojišťovny. Přitom se z ankety jeví, že dlouhodobost klientského vztahu k určité pojišťovně nebo existence dalších pojistných smluv u stejného poskytovatele hraje pouze malou roli při výběru budoucí pojišťovny, pokud zvažuje zákazník změnu.

Zákazníci rozhodnutí podle poměru ceny a výkonu určitého pojistného řešení pro určitého pojistitele mu zůstávají většinou věrní. Jediným odvětvím, kde věrnost není takovým pravidlem, je pojištění aut. Klienti pak zvažují hlavně on-line pojištění. Tato forma je oblíbená i u majetkových druhů pojištění. Studie byla uskutečněna společností psyma jako reprezentativní pro obyvatelstvo Německa ve věku od 18 do 69 let. Dotazování proběhlo koncem prosince minulého roku a týkalo se 1 449 osob.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články