reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Letištní dráha nestačila: hacknutá Tesla Model S Plaid dosáhla "jen" 348 km/h

5.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Letištní dráha nestačila: hacknutá Tesla Model S Plaid dosáhla "jen" 348 km/h
Elektromobil Tesla Model S Plaid měl dosáhnout rychlosti 200 mph (322 km/h), nicméně nakonec to neumí ani v závodním režimu. Společnost Ingenext ale tento omezovač rychlosti obešla a dosáhla rychlosti dokonce 348 km/h. A nevypadá, že by to mělo být maximum.
Když byl oznámen elektromobil Tesla Model S Plaid, bylo slibováno, že pojede 200 mph (tj. 322 km/h). Z toho nakonec sešlo a oficiálně tento vůz umí jen v základu "jen" 163 mph, což odpovídá rychlosti 262 km/h. V režimu Track Mode je omezovač rychlosti posunut na 175 mph (282 km/h), ale i to je daleko od původně slibované hodnoty. Omezovače rychlosti jsou nicméně především kvůli bezpečnosti typickou záležitostí napříč mnoha automobilkami a např. u německých vozů ho najdeme obvykle na hodnotě 250 km/h. Dnešní elektromobily (ale nejen ty) mají občas omezovač dokonce na 180 nebo 160 km/h. Pochopitelně se však najde nemálo lidí, kteří by chtěli vědět, co Plaid skutečně dokáže, když omezovač mít nebude. A někteří to dokonce i zkusili.
 
 
Zde přichází na scénu společnosti Ingenext, která upadla u Tesly v nemilost kvůli odblokovávání zablokované kapacity akumulátorů Tesel nebo jiných funkcí, které jsou běžně za příplatek. Té se povedlo omezovač obejít a na dráze letiště Trois-Rivières v Kanadě se rozhodli zkusit, co z vozu vymáčknou. Proti sériovému vozu tu kromě modulu pro obejití omezovače byly jen dvě úpravy. Lepší brzdy Mountainpass Performance a sportovní obutí Michelin Pilot Super Sport. Guillaume André, CEO společnosti Ingenext, sedl za volant Tesly, která měla onen modul umožňující obejít omezovač rychlosti, a vydal se na trať. Vůz dosáhl rychlosti 216 mph, což znamená 348 km/h, a jak je vidět na videu, stále by byl schopen ještě zrychlovat, kdyby už nedocházela letištní dráha a nebylo by potřeba brzdit.
 
Takové enormní výkony si poté pochopitelně vyžádaly pořádné chlazení vozu a jeho baterie. Tato rychlost ale není žádným oficiálně zaznamenaným rekordem. Jednak to nebylo měřeno žádným certifikovaným přístrojem, takže už i proto je třeba to brát číslo na přístrojové desce trochu s nadsázkou, a za druhé nebyla rychlost otestována v opačném směru.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama