Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy

    Co se děje ve Slezském divadle v Opavě? (I)

    Co se podle vás ve Slezském divadle děje? Případně co to pro vás osobně znamená? Jedinou otázku jsem položil několika osobnostem spjatým se Slezským divadlem, a budu rád, když na ni odpoví i kdokoli další, kdo může pomoci vyjasnit nepřehlednou situaci.

    Na konci sezóny odcházejí nebo jsou odcházeni ze Slezského divadla umělečtí i správní pracovníci, Bylo ovšem zřejmé, že problémy dříve či později překročí hranice opavského divadla, neboť, jak v Divadelkách upozorňujeme opakovaně, se léta systémově neřeší jeho financování i jeho umělecké směřování. Na veřejnost pravidelně pronikaly vnitřní krize a pokusy je případ od případu, tedy nesystémově řešit. Naposledy vloni zachraňoval zdejší operní sólisty, kteří měli být propuštěni právě z ekonomických důvodů, ministr kultury Lubomír Zaorálek. Pokud vím, o ekonomické situaci s vedením divadla i města Opavy už jednal i současný ministr Martin Baxa.

    Ředitel Slezského divadla Aleš Kománek. FOTO ARCHIV SLEZSKÉHO DIVADLA OPAVA

     

    Problémy ovšem začaly mnohem dřív, za, troufnu si tvrdit, málo kompetentních ředitelů, kteří do ředitelské funkce nastoupili bez elementárních oborových zkušeností a bez potřebné odborné kvalifikace (ředitelka auditní společnosti, bankéř, velitel hasičů). Je to vizitka vedení města Opavy jako zřizovatele divadla (od roku 1993), a zároveň jeden z dokladů nekompetentního přístupu k divadelní instituci. V pořádku však dlouhodobě nebyla a zřejmě stále není ani situace uvnitř divadla, největší konflikty provázejí operní soubor, do jehož vedení výrazně mluví odboráři a někteří pracovníci divadla, aniž by k tomu měli funkční kompetenci. Lze upozornit i na skutečnost, že prakticky všichni šéfové opery pravidelně končili nesystémovým odvoláním za nejasných konfliktních okolností. Zájemce odkazuji na články v Divadelkách, všechny četné kauzy ve Slezském divadle jsme komentovali.

    Náměstek primátora Opavy Petr Orieščík FOTO ARCHIV

    Oslovili jsme i náměstka opavského primátora zodpovědného za kulturu Petra Orieščíka, který však na konkrétní koncepční otázky z listopadu 2021, kdy radnice jmenovala nového ředitele Aleše Kománka, odpověděl až v březnu 2022 velmi nekonkrétně. Kománek své plány zveřejnil až letos v dubnu a v květnu poskytl Divadelkám také jen velmi obecnou koncepci rozvoje divadla – vypracovat ji mu uložil právě náměstek Orieščík, s podivem až poté, co Kománka radnice jmenovala ředitelem, i nelze se neptat, na základě čeho. Především lze konstatovat, že nový návrh rozpočtu, jímž Kománka radnice výslovně pověřila, je dle zveřejněných údajů zjevně nereálný. Náměstek Orieščík i ředitel Kománek nicméně opakovaně deklarovali, že divadlo zůstane dvousouborové, tedy že bude zachována opera.

    Současná krize na veřejnost prosákla prostřednictvím týdeníku Region Opavsko, poprvé z 28. června. 


    Komentáře k článku: Co se děje ve Slezském divadle v Opavě? (I)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,