„Po více než 70 letech začneme v Praze stavět novou, moderní, kapacitnější tramvajovou vozovnu šetrnou k životnímu prostředí. Další by v blízké budoucnosti mohla vzniknout v oblasti Braníka, kde zásadně chybí, a její výstavbou bychom dokázali s DPP do budoucna každoročně snížit provozní náklady vznikající zbytečným přejížděním tramvají vypravovaných z vozoven v jiných částech města,“ poukazuje náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha sobě).
Stavbu, která vyjde skoro na dvě miliardy korun, provází však hned několik nepříjemností. Ta nejnovější se týká kauzy Dozimetr. Do tohoto spisu měl redaktor MF DNES možnost nahlédnout.
Již v polovině června vtrhla policie mimo jiné na magistrát a do dopravního podniku, začala zajišťovat důkazy a zatýkat členy skupiny, která podle vyšetřovatelů dlouhé roky tunelovala pražského dopravce, uplácela a ovlivňovala stamilionové zakázky. Policisté jen v dopravním podniku napočítali celkem osm veřejných zakázek, do kterých podle nich skupina zasáhla.
Právě ve spojitosti se zakázkou na novou vozovnu se kriminalisté začali o skupinu kolem podnikatele Michala Redla a bývalého náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) zajímat, respektive začíná s ní policejní spis.
Vozovna v Hloubětíně začne růst v září, tramvaje se budou mýt dešťovkou |
Podle něj totiž Národní centrála proti organizovanému zločinu začala na konci července 2019 vyšetřovat, zda ve spojitosti se zakázkou na stavbu hloubětínské vozovny nedochází k rozkrádání unijních peněz. Podle policistů koncem června 2019 někdo nezjištěným způsobem doručil Janu Velikovskému, obchodnímu řediteli a členu představenstva společnosti EDIKT, flash disk uložený v obálce s popisem Ing. Velikovský. Podle kriminalistů měl obsahovat kompletní dokumentaci pro vydání stavebního povolení označeného „Výstavba nové vozovny Hloubětín“ společně s oceněným položkovým rozpočtem.
„V důsledku toho mohla nezjištěná osoba sjednat společnosti EDIKT výhodnější podmínky na úkor jiných potenciálních účastníků v dosud nevyhlášeném zadávacím řízení na výstavbu nové vozovny Hloubětín, neboť dokumentace umístěná na USB flash disku nebyla v dané době volně dostupná, protože do data vydání předmětného záznamu o zahájení úkonů v trestním řízení nebylo společností DPP vyhlášeno zadávací řízení ve věci výstavby nové vozovny Hloubětín,“ uvádí k tomu spis.
Velikovského policie nakonec z ničeho neobvinila a vyšetřování se přesunulo k jiným jménům a jiným zakázkám. V květnu 2021 navíc policisté přestali podezření na rozkrádání evropských peněz vyšetřovat, protože DPP celý projekt financuje bez evropských dotací.
Energocentrum už stojí
Projekt nové vozovny DPP připravuje už od roku 2016. Jelikož střecha té staré hrozila zřícením, muselo město v srpnu 2019 odstřelit celou budovu.
Pražské vozovny
|
Již loni v říjnu uvedl DPP do provozu jako první etapu stavby nové energocentrum. Bude zásobovat energií budoucí vozovnu i přilehlé tramvajové tratě. A minulý měsíc DPP vysoutěžil stavebníky samotné budovy, konkrétně společnosti VCES a Chládek & Tintěra ve sdružení „Společnost VCES-CHT pro Vozovnu Hloubětín“.
Nová hala bude rozdělená na dvě části, přičemž parkovat tam bude moci až 61 tramvají. Opravárenská část vozovny bude mít kapacitu až 12 vozidel.
„Samotná výstavba nové vozovny Hloubětín by měla trvat 773 dnů, její zprovoznění očekáváme ve druhé polovině října 2024. Předpokládané celkové náklady na výstavbu vozovny Hloubětín jsou téměř 1,9 miliardy korun, což zahrnuje už zrealizované práce, jako je příprava projektu, bourání staré deponovací haly, odvoz sutin a výstavba první etapy – nového energocentra. Jaký bude nakonec konečný účet, bude záležet na vývoji inflace v dalších měsících,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski. Z původního areálu zůstanou zachovány a projdou pouze modernizací haly soustruhu a hala denního ošetření s myčkou.