Už víc než osm let nabízejí široký sortiment bez obalů. Od čočky, rýže a těstovin přes pečivo a ovoce i zeleninu až třeba po prací přípravky a kosmetiku. Namísto baleného zboží si k nim zákazníci chodí pro suroviny s vlastními sklenicemi, dózami a dalšími obaly, do kterých si v prodejně usypou, stočí či odeberou tolik, kolik zrovna potřebují. A zboží zaplatí dle jeho holé váhy.

Dali si to tu i do názvu – Bezobalu. Organizace v Praze provozuje prodejny na Hradčanské, na Florenci a na Vinohradech a během let registrovala rostoucí zájem zákazníků o udržitelné nákupy. Z jedné prodejny byly postupně tři – a na velmi lukrativních adresách.

Bezobalu se pravidelně řadilo mezi oceňované služby z řad společensky odpovědného byznysu. Jenže teď – bez obalu – prosí o pomoc. „Nechceme to zabalit“ je sloganem iniciativy, kterou spustili začátkem týdne.

„Chceme pokračovat, ale potřebujeme vaši pomoc,“ adresují zákazníkům na svých sociálních sítích. „Před osmi lety jsme zakládali Bezobalu s vizí přinést do Čech bezobalové nakupování. Od té doby jsme se rozrostli na tři prodejny a podařilo se nám ušetřit víc než šedesát osm tun jednorázových obalů,“ uvádějí majitelé.

Pomoc potřebují teď v létě, kdy se Praha vylidňuje a pro ně to může být „poslední kapka“. Zákazníkům, kteří se do jejich prodejen zrovna nechystají, nově nabízejí i možnost nákupu voucherů v několika cenových hladinách.

Oblíbenou službu nepříjemně zasáhlo už covidové období. Nyní, kdy čelí svět v důsledku ruské války na Ukrajině bezprecedentnímu zvyšování cen energií i dalších vstupů, hrozí Bezobalu podobné problémy, které před pár týdny zapříčinily i konec dalšího odpovědného byznysu s potravinami – Světa bedýnek. Jeho majitele donutila ukončit aktivity jak vlna zdražování, tak i všeobecná únava.

Lidé začínají masivně šetřit také na jídle a hledají v obchodech stále častěji levnější varianty potravin nebo si některé nákupy odpustí úplně. A týká se to i zákazníků, kterým na původu potravin a jejich co nejmenší ekologické zátěži léta záleželo.

Služby jako právě Bezobalu patří náhle k nejzranitelnějším. „Jsme na pětašedesáti procentech tržeb ve srovnání s dobou před covidem,“ vysvětluje pro Forbes podstatu aktuální kampaně Jiří Sedlák, spoluzakladatel a dnešní ředitel i spolumajitel Bezobalu.

„Naše nejúspěšnější prodejna klesla z původního obratu 16,6 milionu korun bez DPH ročně na 10,3 milionu korun. Odešla nám přibližně polovina zákazníků,“ konstatuje. Porovnává přitom pouze prodejny, které fungovaly už před covidem.

„Bezobalu se dlouho připravovalo na otevření nové prodejny na Florenci, která je mnohem vzdušnější a propracovanější než prodejny na Hradčanské a Jiřího z Poděbrad. Avšak otevření jsme naplánovali na 1. dubna 2020, což bylo asi dva týdny po vyhlášení prvních covidových opatření. Myslím, že jsme měli výjimečnou smůlu,“ vzpomíná Jiří Sedlák.

Současná konstelace samozřejmě pocovidovou dobu dále komplikuje. Stejné situaci navíc čelí i zákazníci, kterým proto v Bezobalu zkoušejí vyjít vstříc.

„Samozřejmě se nás zdražení také týká, ale není zatím tak radikální. Především ho vidíme v oblasti energií a nákupu surovin. Ale protože víme, že se dotklo i našich zákazníků, zaměřili jsme se na cenově dostupné produkty. Chceme, aby nemuseli dělat kompromis mezi svým ekologickým srdcem a peněženkou ovlivněnou inflací,“ popisuje Sedlák.

Hledají proto cesty, jak nabídnout kvalitní produkty za dobré ceny: přímou spoluprací s většinou výrobců a zemědělců anebo založením velkoobchodu pro produkty z větší vzdálenosti. Dumpingový tlak na cenu potravin, tedy praxi známou z obřích hypermarketů, samozřejmě nadále odmítá.

„Potravina, která podpoří naše zdraví a zanechá naši krajinu nepoškozenou a půdu živou, stojí mnoho práce a nemůže být nejlevnější. Na druhou stranu ani není drahá, protože se jí lákavým obalem nesnažíme vdechnout vlastnosti, které nikdy mít nebude,“ tvrdí šéf Bezobalu.

Nechceme to vzdát.

S propadem tržeb ale musí i tady častěji sahat do rezerv. „Zabalíme to? Tahle otázka se nad námi vznáší víc než dva roky. Už tolikrát jsme o tom uvažovali, ale nechceme to vzdát,“ říká Sedlák odhodlaně.

„Když jsme před osmi lety Bezobalu zakládali, chtěli jsme jen přinést myšlenku bezobalového nakupování do Čech. Zájem nám takřka vyrazil dech,“ vzpomíná organizace v hojně sdíleném příspěvku na Facebooku.

Sedlák zároveň připomíná podobně neradostnou situaci v celé Evropě. „Jsme v kontaktu s bezobalovými obchody u nás, ale i ve zbytku Evropy. Situace na evropském trhu se skokově zhoršila. Od začátku roku už zavřelo dvacet bezobalových prodejen a mnohé další jsou ve stavu, že se rozhodují, dokdy dokážou obchod dotovat,“ přibližuje.

Připomíná přitom hlavní poslání své firmy: „Ten hlavní argument stále platí. Nejlepší je odpad, který nevznikne.“