Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Festival Divadlo oslaví 30. narozeniny

    Mezinárodní festival Divadlo v Plzni, který se bude konat od 14. do 21. září, letos oslaví 30. výročí. Ke kulatému jubileu připravil program s výjimečnými zahraničními inscenacemi z Kanady, Švýcarska, Litvy, Maďarska, Slovenska a tradičně výběr toho nejlepšího, co se urodilo na domácích jevištích za poslední sezonu.

    Jsem rád, že festival Divadlo slaví třicáté narozeniny v plné síle a s výjimečným programem. Nechceme toto výročí slavit vzpomínkami na minulé úspěchy. Naopak, přivážíme do Plzně aktuální novátorské inscenace jak velkých režisérských osobností – Roberta Lepage, Christopha Marthalera nebo Viktora Bodó, tak i mladých tvůrců, říká ředitel festivalu Jan Burian.

    ///

    Zahraniční akvizice letošního ročníku

    K největším lákadlům letošního ročníku patří první tuzemské uvedení inscenace významného kanadského divadelního a filmového režiséra, dramatika, herce a divadelního vizionáře Roberta Lepage, který přijede s vlastním sólovým představením 887. 887 je číslo obytného činžáku na Murray Avenue ve městě Quebec, kde žil Lepage v dětství se svými rodiči. V inscenaci se autor pokouší vyrovnat s otázkou paměti a zapomínání. Na jevišti se objevuje miniaturní replika jeho rodného domu, a ta se díky magii divadla i nejnovějších možností vizuální techniky stává ‚palácem paměti‘, výchozím bodem vzpomínek především na dětství v bouřlivých šedesátých letech ve frankofonní Kanadě, charakterizuje inscenaci dramaturgyně Jitka Sloupová. Pro mne je 887 skromným pokusem ponořit se do historie s malým ‚h‘, abych lépe pochopil tu s ‚H‘ velkým, říká Robert Lepage.

    Švýcarské divadlo Théâtre Vidy-Lausanne přiveze inscenaci Ani ponětí proslulého režiséra Christopha Marthalera. Na chodbě jednoho zdánlivě obyčejného bytového domu se potkávají dva zdánlivě obyčejní muži… Nic jiného už ale v nové inscenaci Christopha Marthalera obyčejné není: ocitáme se v absurdním světě plném posmutnělého humoru a hudby, na pomezí surrealistického kabaretu a pantomimy, uvádí Michal Zahálka. Na inscenaci, v níž zaznívají útržky z děl Henriho Michauxe, Georgese Pereca či Kurta Schwitterse, spojil režisér znovu síly se skotským hercem Grahamem F. Valentinem a hudebníkem Martinem Zellerem.

    Litevská scéna Valstybinis Jaunimo Teatras (Státní divadlo mladých), kterou návštěvníci znají z loňského plzeňského hostování, uvede adaptaci slavného textu Ödöna von Horvátha Povídky z Vídeňského lesa režisérky Yany Ross o počátcích nacismu v Rakousku. Klíčová témata kulturních tradic, pokrytectví a nacionalismu, kterého se jako stébla chytá oslabená společnost, zůstávají, ovšem tragikomický příběh o nešťastné lásce mladé dívky je v oceňované, hořce vtipné inscenaci zasazen do dnešní Litvy, mezi současné Litevce a Rusy, říká o inscenaci Kamila Černá.

    Bizarní, temnou, hororovou a kontroverzní inscenací Shaxpearova myčka na ulici Kertész, současnou adaptací Romea a Julie v režii Viktora Bodó, se v Plzni představí budapešťské divadlo Örkény István Színház (Divadlo Istvána Örkénye). V hudebně a choreograficky vybroušené inscenaci se (podle výčtu tvůrců) objeví zmrazená mrtvola, kosti, zvratky, plivance, nahota, vulgarity, zlomené prsty, drogy, míchání jedů, nekorektnosti, kouř, hlasitá hudba, alarmující zvukové efekty a několik litrů umělé krve. To vše však neodradilo maďarské diváky ani kritiky − inscenace provokativního režiséra Viktora Bodó se stala beznadějně vyprodaným hitem a byla oceněna jako nejlepší maďarská inscenace roku, doplňuje charakteristiku autorů Jitka Sloupová.

    Vtipné zamyšlení nad kulturním fenoménem, jakým je rock a jeho ztělesnění – skupina Rolling Stones – přiveze v inscenaci Než přijdou Stouni… v režii Matúše Bachynce do Plzně Slovenské národní divadlo. Kolektiv známých slovenských herců spolu s dramaturgem Danielem Majlingem a dalšími inscenátory vytvořil text, který je vtipný i polemický, sentimentální i sarkastický. Osobní rovina se míchá s fiktivní – vyznání herců z lásky k této hudební legendě doplňují dramatické situace, které se odehrávají těsně před očekávaným koncertem, uzavírá charakteristiky hlavních událostí letošního ročníku Dora Štědroňová.

    ///

    Česká část programu

    V rámci tuzemského programu představíme velkou žánrovou šíři – od divácky tradičních inscenací až po experimenty či alternativní produkce, sdělil k české části plzeňského festivalového programu dramaturg Jan Kerbr. Plzeňští diváci tak uvidí pražské Dejvické divadlo (Každý má svou pravdu), Divadlo v Dlouhé (Konec rudého člověka), Divadelní spolek JEDL (Opera Ibsen / Přízraky), Divadlo Na zábradlí (Zdeněk Adamec + Sebeobviňování), Činoherní klub (Kočka na rozpálené plechové střeše), Spitfire Company (Baletky) a soubor TMEL (O jako Otesánek), ostravskou Komorní scénu Aréna (Zápas o generála), Slovácké divadlo z Uherského Hradiště (Její pastorkyňa), brněnské Divadlo Husa na provázku (Chazarský slovník), Divadlo Drak z Hradce Králové (Do hajan!), liberecké Divadlo F. X. Šaldy (Burian) a Naivní divadlo (Babička Červené Karkulky dnes slaví narozeniny!) a plzeňské Divadlo J. K. Tyla (Králičí nora).

    Hlavní program tradičně doplní sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station, představení pod širým nebem, výstavy a diskuse.

    Reflexe fotografických a filmových workshopů

    Pravidelně – více než dvacet let – doprovázejí plzeňský festival Divadlo dva workshopy. Ten starší – od roku 1999 – je zaměřený na divadelní fotografii. Workshop pedagogicky zajišťovali přední čeští divadelní fotografové Jaroslav Krejčí, Viktor Kronbauer, Jaroslav Prokop, Josef Ptáček a Jan Regal. Od roku 2002 jej doplňuje videoworkshop vedený Erhardem Ertelem. Oba průběžně dokumentují každý ročník festivalu, čímž vzniká ojedinělý fotografický a audiovizuální archiv festivalu dokumentující nejen samotný festival a jeho historii, ale i proměny divadla za danou dobu.

    V rámci chystaného 30. ročníku festivalu se aktéři těchto workshopů – pedagogové spolu s některými absolventy – rozhodli veřejně reflektovat své pracovní zkušenosti a diskutovat o podobnostech a rozdílech v dokumentaci inscenací prostřednictvím fotografie a videa. Veřejně tak míní reflektovat a diskutovat jak nad teoreticko-estetickými otázkami a aspekty dokumentace inscenací, tak i nad technicko-praktickými. Festival proto na tato témata pořádá 14. září 2022 od 10 do 17 hodin v kulturním centru Nádraží Jižní předměstí kolokvium. Uskuteční se v ​​gesci festivalových dílen a ve spolupráci s Divadelním ústavem Praha (IDU), ITI Germany, der Freien Universität Berlin (Svobodná universita Berlín), JAMU Brno, Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a dalšími mediálními partnery. Jeho garanty jsou Erhard Ertel (Berlin) a Jaroslav Prokop (Praha, Zlín).

    Ředitel festivalu: Jan Burian

    Výkonný producent: Zdeněk Pánek

    Dramaturgická rada: Kamila Černá, Roman Černík, Jan Kerbr, Jitka Sloupová, Dora Štědroňová a Michal Zahálka

    Čestné předsednictvo festivalu: Frank Castorf, Martin Huba, Krystian Lupa a Tom Stoppard

    ///

    Vstupenky na hlavní program šly do prodeje včera 1. srpna 2022, a to v síti Plzenskavstupenka.cz.

     Více informací na nových webových stránkách: www.festivaldivadlo.cz.

    /Pro i-DN z tiskové zprávy festivalu a dalších zdrojů připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 5. srpna 2022

    Komentáře k článku: Festival Divadlo oslaví 30. narozeniny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,