Letem Českem: Filmová hvězda na statku významného politika aneb Železniční muzeum Zlonice

Železniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil Kučera

Expozice se specializuje na lokomotivy pro průmyslovou výrobu.

Po roční přestávce se opět vracíme k seriálu Letem Českem, v kterém Vlastimil Kučera představuje často nepříliš známá muzea s dopravní tématikou. Tentokrát se vydal do středočeských Zlonic. 

Nenápadné muzeum a v něm nejen lokomotivy pro průmyslové užití. Obdivovat tu můžete i železniční, zabezpečovací a spojovací techniku, stejně tak jako exponáty, které sloužily hasičům a zemědělcům. Ani to ale není všechno. Železniční muzeum ve Zlonicích v části Lisovice má totiž něco navíc i pro milovníky filmu.

Je to doslova filmová hvězda místního muzea. Váží 1860 kg. Nejde tedy o žádnou křehkou dámu. Naopak. Jde o motorový vozík Tatra Vm 14/52. Drezína se žlutou kabinou se objeví v novém českém filmu Amerikánka.

„Muzeum můžeme rozdělit na část venkovní a část vnitřní. Venku jsou nákladní vozy a lokomotivy,“ vítá mě majitel a předseda spolku železničního muzea Tomáš Čech. Stojíme spolu u brány statku, hned pod deskou věnovanou Janu Malypetrovi.

Politik a prvorepublikový předseda vlády Jan Malypetr má totiž k místnímu muzeu umístěném v původním statku – zvláštní vazbu. Jeho manželka totiž právě tento statek vlastnila. A i když člen Agrární strany a ministr vnitra, Malypetr tento kraj podporoval. Snažil se o rozvoj dopravy, především o vybudování železničního spojení. A protože jeho tchán byl spojen s cukrovarem v nedalekých Klobukách, specializuje se místní expozice na lokomotivy určené pro průmyslovou výrobu.

Co exponát, to zajímavý příběh. Vystavené lokomotivy jezdily nejen pro cukrovary, ale třeba i pro chemické závody, nebo hutě. Zvláštní pozornost pak věnujte dvounápravové parní lokomotivě firmy Orenstein a Koppel 9764/1922. Ta totiž nezvykle sloužila mimo jiné i jako památník poblíž železniční stanice Pardubice.

Ojedinělý zážitek? Pak je to určitě nevšední pohled strojvůdce z lokomotivy.

Víte, kde hledat kompostér? Nemyslím tím současný, ekologický. Ale železniční. Jen napovím. Hledejte v interiérové části expozice. A právě tady máte šanci poznat, jak asi vypadala místnost výpravčího, nebo stará čekárna. A v ní i historická nástěnná tabule s odjezdy a příjezdy vlaků. Žádný barevný displej, pouze číslice a písmenka.

V bývalé hospodářské budově je v létě příjemný chládek. Mezi exponáty si tu budete připadat jako při natáčení filmu Přednosta stanice s Vlastou Burianem. Ano. Jsou tu takové přístroje, jako je dálnopis. Seznámit se můžete i s jejich vývojem.

Děti pak nebudou chtít opustit úzkorozchodnou železnici – Zlonickou průmyslovou drážku – s rozchodem pouhých 600 mm. Ale pozor, jezdí pouze v sobotu. Za to modelové kolejiště se zastávkou Břešťany – Tmáň v měřítku 1:45 se dává do pohybu každý otevírací den. (Tato zastávka je ve skutečnosti na trase směr Vodochody).

Poptejte se na publikaci „Exponáty železničního muzea Zlonice.“ V ní najdete, že na této zastávce na přelomu dvacátých a třicátých let sídlila „agentka,“ která odbavovala jak cestující, tak i náklad cukrové řepy. V roce 1925 to dokonce bylo skoro deset tisíc tun cukrovky. A jestli agentku najdete v kolejišti, nechám už na vaší návštěvě.

Na statku je také zajímavý „les bubáků“ i s místností, která je věnována autorovi těchto děl, kameníkovi a restaurátorovi Alexandru Bláhovi.

Do zlonického muzea přijeďte stylově – vlakem. Nejlépe ze Slaného, nebo Loun. To je hlavní směr. Pokud přijedete od Loun, tak ještě z vlaku nejprve uvidíte část zahrady s několika starými vozy. Dva z nich pak později můžete detailně prozkoumat. Jde o služební vůz Ddk 6 – 3470 a Přítěžný služební vůz Dt 6 – 6195. A porovnejte pohodlí nebo nepohodlí cestování v minulém století. Když budete mít štěstí nebo budete znát jízdní řád, tak přes stará okna můžete zastihnout i projíždějící moderní železniční techniku. Ono se také může stát, že zanedlouho bude tato trať úplně bez provozu a opuštěná. Ale vám zbyde vzpomínka na cestu a ještě na první pohled nenápadné muzeum.

Pokud cestu do muzea zvolíte pomocí železnice, udělali byste radost nejen Janu Malypetrovi, ale i skladateli Antonínu Dvořákovi, který má ve Zlonicích památník.

Železniční muzeum Zlonice

Otevřeno: v srpnu denně vyjma pondělí, vždy od 10 do 15 hodin
v září o víkendech a svátcích opět od 10 do 15 hodin
Vstupné:
Základní: 120 Kč (+1 dítě do 6 let zdarma).
Děti do 15 let, senioři nad 65 let a ZTP: 60 Kč
Rodinné (Až do 5 osob, z toho max. 2 nad 15 let): 250 Kč
Průvodce doprovází jen objednané skupiny
Brožuru s popisem exponátů dostane každý návštěvník při zaplacení vstupného. Základní info dostane od pokladní, podrobnosti v tištěném průvodci.

Vlastimil Kučera

 

Železniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil KučeraŽelezniční muzeum Zlonice. Foto: Vlastimil Kučera
Tagy Letem Českem Železniční muzeum Zlonice
35 komentářů