Jiří Mička postavil za rok repliku slavné japonské stíhačky Zero! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Jiří Mička postavil za rok repliku slavné japonské stíhačky Zero!

Testovací pilot právě vzlétá.
Testovací pilot právě vzlétá. (Foto Aha! – Petr Podroužek, František Brablc a archiv Jiřího Mičky)

V průběhu pouhého roku dokázal postavit dokonalou repliku legendární japonské stíhačky Mitsubishi A6M, zvané Zero. Letadlo proslavili tzv. kamikaze, sebevražední piloti druhé světové války. A nyní brněnský konstruktér Jiří Mička (40). Sám si připravil, propočítal a nakreslil detailní plány, hodně věcí si vyráběl doma »na koleně«.

Před osmdesáti lety nalétávaly na Pearl Harbor, bojovaly u Midway a teď je můžete čas od času vidět nad Brnem. Že jde jen o nepatrně zmenšenou repliku, pozná jen největší expert. „K letadlům jsem tíhl už jako dítě, stavěl jsem modely ze špejlí. Ale vždycky muselo mít vrtuli. Stíhačky, které je nemají, mě nechávají chladným,“ vypráví Jiří Mička. V Opavě vystudoval strojní průmyslovku a následně v Brně vysoké učení technické, obor letecká konstrukce. Následně založil firmu a podílel se například na replice nejmodernějšího letounu JAS-39 Gripen E, která slouží k prezentaci na veřejnosti. Pak udeřil covid a práci ztížil. „Tak jsem se rozhodl, že se pustím do vlastního projektu. Zero bylo jasnou volbou, protože miluji hvězdicové motory, mají bezkonkurenční zvuk.“ Zároveň ho zajímá japonská válečná mytologie, technika i kultura.

Lehoučké, obratné

„Pozoruhodná je ideologie, kterou do japonských vojáků napumpovali. Měli vymyté mozky a šli do boje jen srdcem. Tvrdili jim, že Američané zemi zničí a jednou budou jíst jejich děti,“ objasňuje pohnutky pilotů kamikaze. Zera byla už tenkrát ve své kategorii ultralighty. Byly vyrobeny z plechu o tloušťce pouhých 0,6 až 0,8 mm, což na jiném takovém stíhacím stroji nenajdete. Motor měl jen tisíc koní. Přesto i výkonnějším strojům dávala Zera na frak. Vyhrávala obratností, hmotností a  propracovanou aerodynamikou.

Úžasný hvězdicový motor

Jiří Mička se pustil v dubnu 2020 do hledání výkresové dokumentace, nicméně musel studovat podklady, počítat, kreslit a opravovat. „Musel jsem konstrukci přepočítat a díly přizpůsobit požadované maximální hmotnosti. Ke spoustě věcí neexistovala dokumentace. Bylo potřeba vytvořit schéma s přesnými rozměry pro výrobce, kteří jednotlivé díly vyráběli,“ zasvěcuje do výroby Jiří Mička. Ještě v prosinci 2020 dokresloval trup, ale to se už začala stavět křídla. Přesně před rokem stálo Zero na kolech. V září 2021 do něj namontoval hvězdicový motor (vyráběný mimochodem také v České republice). V květnu 2022 bylo letadlo připraveno k záletu.

Zero hrálo ve filmu

Jednomístné celokovové Mitsubishi A6M, podle kterého Jiří Mička letadlo postavil, mělo ve skutečnosti označení 61–120 a bylo ukořistěno na Saipanu v roce 1944. Následně převezeno letadlovou lodí do Ameriky, kde bylo podrobeno testům. Stíhači na něm nalétali téměř 200 hodin, než byla taková analýza po válce prohlášena za zbytečnou. Později podniklo několik cest dobré vůle zpět do Japonska a v současnosti je jediným autentickým létajícím letounem A6M. Zúčastnilo se také řady filmových natáčení včetně snímku Pearl Harbor (2001). Dnes byste ji našli v muzeu v kalifornském Chino.

Celý článek naleznete v tištěné podobě nedělního Aha! (14.8.2022)



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.