Autopilot byl vadný, rozhodl soud v Německu. Tesla musí vrátit peníze klientovi

Soudní spor v Německu se může odrazit i na českém trhu s automobily Tesla.

Soudní spor v Německu se může odrazit i na českém trhu s automobily Tesla. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Supernabíječka elektromobilů Tesla v Lovosicích
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Model 3
Tesla musí zákazníkovi vrátit kupní cenu vozu 67 tisíc eur, přes 1,6 milionu korun.
5
Fotogalerie

Americká automobilka Tesla prohrála u německého soudu, a tak zákazníkovi, který si pořídil její vůz Model 3, musí kvůli fatální závadě vrátit kupní cenu vozu. „Autopilot Tesly bych přirovnal k jízdě opilého řidiče,“ uvedl zákazník, který soud vyhrál. Verdikt může reálně poškodit automobilku Elona Muska, pokud vyvolá vlnu stížností dalších nespokojených zákazníků. První o tom informoval německý zpravodajský web Focus.de. 

Téměř dvouletý soudní spor je u konce. Poté co Tesla nereagovala na stížnosti zákazníka týkající se chybného autopilotu, majitel Modelu 3 na ni v roce 2020 podal žalobu. Chyby podle něho spočívaly v tom, že elektromobil svévolně měnil jízdní pruhy, a navíc nedokázal rozpoznat semafory nebo značky stop. 

Tesla teď musí zákazníkovi vrátit kupní cenu 67 tisíc eur, přibližně 1,6 milionu korun proti navrácení vozu. Právníci Tesly u soudu marně argumentovali, že software automobilu patřil k zastaralým a aby autopilot mohl správně fungovat, musel by mít vůz novější program. Přestože na evropském trhu není autonomní řízení plně povoleno a software má řidičům spíše jen vypomáhat s řízením, soud shledal Teslu vinnou i kvůli řadě dalších vad.

Soudní spor v Německu může být varováním pro český trh. Podle informací deníku HN si i v tuzemsku majitelé tesel v jednotkách případů stěžují a vracejí elektromobily kvůli nevyhovujícím jízdním vlastnostem nebo nepřesným dojezdovým vzdálenostem. Stížnosti tohoto typu se většinou řeší vrácením peněz či nabídkou jiného vozu. Součástí je podpis dohody o mlčenlivosti mezi prodejcem a zákazníkem, takže ani jeden nesmí daný případ komentovat.

Někteří čeští experti na elektromobilitu však tvrdí, že podle jejich zkušeností a nejrůznějšího testování elektromobilů je autonomní řízení Tesly velmi spolehlivé. „Jako asociace jsme testovali i autopilot druhé generace u Tesly Model 3 a bylo potvrzeno, že je to systém prakticky dokonalý,“ tvrdí předseda Asociace pro elektromobilitu ČR Jaromír Végr.

Prezident českého klubu Tesla Owners Lukáš Hataš upozorňuje, že spor u německého soudu tkví v evropské legislativě. „Podle našich zkušeností je problém pouze v evropské verzi autopilota, která se řídí evropskou legislativou, jež jeho funkce velmi omezuje,“ říká Hataš.

Problém podle něj spočíval v marketingu Tesly, protože automobilka před rokem 2020 v Evropské unii avizovala funkce, jež jsou legislativně možné zatím jen v Americe. „Soud nijak nezpochybnil bezpečnost ani funkce autopilota, ale pouze umožnil odstoupit zákazníkovi dodatečně od smlouvy,“ dodává Hataš.

Během soudu se však objevilo i další pozoruhodné téma. Právníci Tesly uvedli, že životnost vozu je 200 až 300 tisíc kilometrů. Šéf automobilky Musk přitom tvrdí, že je to až 800 tisíc kilometrů. Podle německého serveru Focus to byl pravděpodobně vypočítavý krok právníků, kteří věděli, že počet ujetých kilometrů má velký vliv na určení náhrady, kterou automobilka musí v případě provinění vrátit zákazníkovi.

Zmíněný případ nebyl ojedinělý. Již v minulosti s podobnou strategií pracovala například německá automobilka Volkswagen, kterou zákazníci před pěti lety žalovali kvůli speciálně upraveným dieselovým motorům. Volkswagen u modelu Tiguan TDI uváděl průměrnou životnost pouhých 200 tisíc kilometrů.

Že má Tesla k dokonalému fungování samořídicího systému stále daleko, dokládají i havárie jejích elektromobilů. Například loni v dubnu se stala smrtelná nehoda s vozem Model S, který ve vysoké rychlosti narazil do stromu v americkém městě Houston ve státě Texas. V autě byli dva cestující, kteří na místě zemřeli během údajného testování autopilotu.

Automobilka tehdy nicméně systém autopilot oficiálně prezentovala jako beta verzi. V obchodních podmínkách uváděla, že řidič musí mít během jízdy stále ruce na volantu, aby dokázal kdykoli zasáhnout do řízení.

Dopravní úřady prošetřují několik desítek různých nehod tesel. Na sociálních sítích se navíc už loni množily případy, kdy posádka sdílela jízdu ve voze Tesla, aniž se věnovala řízení. Například herec Jamie Foxx na Youtube sdílel video, ve kterém za jízdy spí za volantem.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub