Projektanti pracují na dalším úseku D6, stavba by mohla začít za tři roky

  9:46
Ředitelství silnic a dálnic vybralo projektanty, kteří připraví stavební dokumentaci pro úsek dálnice D6 mezi obcemi Žalmanov a Olšová Vrata. Zakázku za 20 milionů korun získal Pragoprojekt. Stejná firma se podílela už na předchozích stupních přípravy této části dálnice. Se stavbou by se mohlo začít za tři roky.

Dálnice D6 | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Koncept dokumentace má být hotový do šesti měsíců. Jde o jeden z úseků, kde dojde k přestavbě stávající dvoupruhové silnice I/6 s nevyhovujícími směrovými a spádovými parametry na dálnici. Jak uvedl server zdopravy. cz, Ředitelství silnic a dálnic počítá se zahájením stavby na tomto sedm kilometrů dlouhém úseku v roce 2025.

Odhadované náklady jsou 2,4 miliardy korun. Kromě jedné mimoúrovňové křižovatky zde vznikne i ekodukt. Trasa totiž překonává nadregionální biokoridor. U Andělské Hory pak vyroste lávka pro pěší. Ta spojí obec pod stejnojmenným vrchem s místem, kde lze najít unikátní trojboký kostel Nejsvětější Trojice.

Začátkem výstavby obchvatu Krupé se modernizace dálničního spojení Karlových Varů s Prahou dostává do druhé poloviny. Ještě letos se má začít se stavbou obchvatů Hořoviček a Hořesedel.

„Po dostavbě dálnice u Krupé pojedeme do Karlovarského kraje jen po silnicích, nikoliv přes obce a města, což bude podstatně bezpečnější pro obyvatele obcí i řidiče. Budeme dál usilovat o urychlené dokončení úseků na území Karlovarského kraje a také aktivovat německou stranu, aby pokud možno synchronizovaně připravila dostavbu chybějícího úseku ze státní hranice k dálnici A93. D6 se pak stane plnohodnotnou evropskou komunikací,“ řekl při zahájení stavby hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

Termín dokončení celé dálnice je ovšem ještě vzdálený. Podle sice optimistického, ale v případě, že vše půjde dobře, reálného harmonogramu, by se tak mělo stát v roce 2027. Při loňském zprovoznění obchvatu Lubence přitom tehdejší premiér Andrej Babiš uvedl, že dálnice povede do Karlových Varů už v roce 2025.

Příprava je složitější než samotná výstavba

Jak uvedl Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic, složitější než samotná stavba je její příprava. Nejproblematičtější jsou pak podle něj výkupy pozemků.

„Jsou to stovky vlastníků, s nimiž se musíme dohodnout. Jejich představy o ceně se mnohdy rozcházejí s našimi možnostmi. Pozemky vykupujeme podle ceny v čase a místě obvyklém, kterou stanovuje znalec,“ popsal problém všech silničních staveb Hnízdil.

Přesto však zůstává optimistou, co se termínu dokončení D6 týká.

„Ovšem pouze za předpokladu, že příprava staveb pojede v normálním režimu. Tedy že už dále nebudou obstruovat různé spolky, výběrová řízení na zhotovitele neskončí u antimonopolního úřadu či do ní nezasáhne covid, případně jiné vnější vlivy. A samozřejmě za předpokladu, že stát bude mít potřebné finance,“ dodal Hnízdil.