TikTok už dávno není jen pro náctileté

pátek, 9. září 2022, 07:25 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

„Nejmladší“ sociální síť TikTok láká už i starší uživatele, žezlo však stále drží generace Z, píše Daniel Šilha z agentury Socialsharks.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sociální a mobilní aplikace TikTok nalákala především mladé na možnost vytvářet krátká videa s hubeními motivy. V Česku ho využívají téměř dva miliony uživatelů a průměrná doba strávená v aplikaci je 82 minut denně. Umístěním na předních příčkách ve stažených aplikacích se stává TikTok nedílnou součástí světa sociálních sítí. Už dávno se ale nejedná o síť pro náctileté. 

Přes 86 % uživatelů je 18+. Co se týká generace Z (narozeni 1997–2012), ti tvoří 65 % uživatelů této sítě, což znamená, že více než 80% z 1,69 milionu lidí, kteří se počítají mezi Gen Z, TikTok používá.

Generace Z není novým druhem člověka. Mají jen trochu jiný slovník, rychlejší reakce, upgradované cíle i možnosti. Ve světě téměř neomezených možností je těžké si najít svůj směr. Nebo se neutopit v nekonečném množství zábavy. To je jedním z důvodů, proč věnují tak krátkou dobu vaší reklamě – pokud je nepřesvědčíte během první vteřiny, jdou dál. Není čas. A na tomto principu stojí celý Tik Tok. 
„Tik Tok is like junk food for your brain.“ Tu další křupku si dáváte, ještě co kousáte tu předchozí.

Je zároveň potřeba říct, že ne každý z této generace potřebuje bojovat za lepší budoucnost, že je enviroment conscious a bojuje za LGBTQ+. U mnoha z nich zabodujete vtipnou reklamou, populárním influencerem či cool gadgetem.

U všech sociálních sítí platí, že pokud na nich chceme vytvořit dobrý obsah a funkční marketing, musíme je používat. U TikToku to platí ještě desetkrát víc. Zároveň si ale musíme uvědomit jedno úskalí TikToku – jeho velice chytrý algoritmus. Ten servíruje obsah podle toho, co VÁS baví. Ne vaše zákazníky, na které cílíte a zkoumáte je. Co baví VÁS jakožto správce sítě. I když vám tedy používání TikToku pomůže mnohem lépe pochopit jeho fungování, často vám neukáže to, co baví vaši cílovou skupinu. Je tedy chybné usuzovat, že to, co vy vidíte na TikToku, vidí i ostatní. Každý má svůj unikátní mix obsahu.

Jak zjistit, co baví vaši cílovou skupinu?

Jak jsem již zmiňoval výše, Gen Z tvoří 3/4 všech uživatelů TikToku, kteří určují trendy. Co se řeší, se dá zjistit jednoduše přes Creative center, kde si můžete projít populární hashtagy i reklamy. 

Druhou možností je vycvičit si svůj algoritmus. Ideálně na svém firemním profilu followovat konkurenci, lidi řešící vaše odvětví či důležité hashtagy. Prostě se zajímat pouze o věci relevantní pro váš produkt a cílovku. Tím donutíte algoritmus pracovat pro vás a servírovat vám obsah, který nejspíše baví vaši cílovou skupinu.

Třetí (a nejlepší) místo, kde sledovat, co Gen Z baví, jsou Gen Z influenceři. Já vím, je to občas těžké, ale lepší okno do světa této generace nenajdete. Oni jsou tím, kdo určují trendy nebo je první následují. Šikovný influencer může být zároveň vaší zlatou kartou při tvoření komunikace pro Gen Z.

Jaký obsah funguje nejlépe?

TikTok je dle mého názoru jedno velké pískoviště pro tvorbu videa. Všechno je povoleno, pravidla jsou porušována a nové je lepší. Anebo taky ne. Nápad je po zásluze odměněn a je jedno, jestli jste využili filmovou crew, nebo iPhone. Fungovat může vizuálně skvělé video, i pouze textová reklama s automatickým voiceoverem. Pokud přijdete s generickou reklamou, budete swipnuti dříve, než se dostanete přes první vteřinu. Výsledek reklam na TikToku je více než kdekoliv jinde závislý na kreativitě a na správném pochopení platformy. 

Inspiraci, s čím uspěly jiné značky, naleznete zde.

A kolik vás to bude stát?

Tik Tok patří (zatím) k těm nejlevnějším platformám z hlediska cen. Co můžete očekávat za ceny? Níže uvádím několik metrik a ceny, které pozorujeme napříč klienty. Převážně využíváme optimalizace video views, conversions a traffic.

Průměrné hodnoty z reklam

CPM: 12 CZK
Cena za interakci: 0,7 CZK
Cena za link click: 3,7 CZK

Průměrná doba strávená na webu z konverzních kampaní: 35 s

Komunikaci s generací Z není radno podcenit. Digital-first generace dokáže odhalit reklamu rychleji než kdokoliv před nimi. Zároveň jsou zvyklí komentovat a zarazit nůž přesně do té skulinky, kterou jste doufali, že nikdo neuvidí. Neočekávají nutně, že budete za každou objednávku vracet jednoho orangutana zpět do pralesa. Očekávají, že reklama bude mít nápad, vtip či smysl a že nebudete plýtvat jejich čas. Stejně jako my ostatní, jen nám ta reakce tak nějak trvá déle.

Autor: Daniel Šilha, Advertising Director v agentuře Socialsharks