Strohý a radikální. Barcelonskému bytu vládnou neony a cihly

Přesvědčit klienta o tom, aby změnil názor poměrně radikálním způsobem, vyžaduje na straně designérů buďto nemalý vyjednavačský talent, nebo zvláštní okolnosti. Novou podobu bytu v nejvyšším patře starého domu v barcelonské čtvrti Gràcia ovlivnilo spíše to druhé.

Jan Plecháč a Henry Wielgus měli v tomto konkrétním případě nezvyklou výhodu: patří totiž Janově sestře, která v katalánské metropoli už nějakou dobu žije. A tak k názorovému obratu nakonec došlo, nutno říct, že ke spokojenosti všech. Od původního zadání, které se neslo v duchu kombinování etna a provensálského stylu, došli majitelka i designéři nakonec k minimalistickému tvaru, který má mnohem blíže ke Skandinávii.

Strohý a přesto precizní. Nahlédněte do interiéru barcelonského bytu:

Změna byla radikální ve více ohledech: Jan a Henry měnili dispozici celého bytu, aby byla otevřenější, jednodušší a funkčnější. Nová je zde také dubová podlaha, černá topná tělesa a samozřejmě veškerý nábytek a doplňky. Zároveň chtěli ale designéři zdůraznit některé původní prvky, jako například cihlové stěny, dveře a okna, které jsou nedílnou součástí genia loci barcelonského činžovního domu.

Ve své nové podobě je byt rozvržený pro dva lidi, ale navíc je tu i pokoj pro návštěvy, který se časem může stát domovem nového člena rodiny. Celkově činí plocha velkorysých osmdesát metrů čtverečních. „Byt je do jisté míry nadstandardní, barcelonské byty jsou v takových domech většinou opravdu malé,“ říká Jan. Jediná součást, která zatím rekonstrukcí neprošla, přestože se na ni chystá, je střešní terasa. I v jejím případě se o novou tvář postarají Jan a Henry.

Plecháč a Wielgus se potkali na pražské Umprum, kde oba studovali. Spolupracovat začali jen krátce poté a tvorba pod společnou hlavičkou se jim osvědčila. Jak je patrné nejen z práce na barcelonském bytě, svou tvorbou zasahují do více oblastí a nenechávají se svazovat škatulkami designu, umění nebo architektury. Podařilo se jim vytvořit úspěšné návrhy pro české i zahraniční značky.

Pracovali pro Křehký a vymysleli hned několik svítidel pro Lasvit. Na kontě mají opakovanou spolupráci s dánskou značkou Menu nebo návrh křesla pro italskou značku Cappellini. Barcelonským bytem ale jejich práce s interiéry nekončí: zpracovávají výstavní instalace i bistra, třeba holešovický Phil’s Corner, nebo připravovanou vinárnu na Letné.

Zdroj: Elle Decoration