Filmová předpremiéra, večer s belcantem, pocta Z. Liškovi i slavnostní závěr s Českým filharmonickým sborem Brno

21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica dospěl do svého finálního týdnu.

Ten nabídne návštěvníkům hned čtyři projekty. Ve středu je mimořádně na festivalový program zařazena předpremiéra filmu Il Boeomu o Josefu Myslivečkovi, kterou uvede Kino Crystal v České Lípě. Ve čtvrtek Lípa Musica zavítá do Teplic, kde v koncertním sále místní konzervatoře vystoupí v rámci belcantového večera sopranistka Olga Jelínková a tenorista Daniel Matoušek. Oba pěvce doprovodí klavírista Marcel Javorček. Závěrečné dvě festivalové akce jsou zasazeny do domovské České Lípy. V pátek 14. 10. se v Kině Crystal uskuteční pocta geniálnímu filmovému skladateli Zdeňku Liškovi za účasti Petra Maláska a dalších hostů. V sobotu 15. 10. se pak hlavní koncertní řada festivalu uzavře symbolicky v bazilice Všech svatých slavnostním koncertem Českého filharmonického sboru Brno pod vedením Petra Fialy se sólisty Pavlínou Švestkovou a Jaroslavem Březinou a instrumentálním doprovodem. Na závěrečném koncertu zazní díla Černohorského, Brucknera, Fialy, Janáčka ad. Vstupenky na všechny festivalové projekty závěrečného týdne 21. ročníku jsou ještě k dispozici ve festivalovém prodeji s výjimkou filmové předpremiéry, kterou prodává pokladna Kina Crystal.

Exkluzivní předpremiéra filmu Il Boemo mimořádně obohacuje program letošní Lípy Musicy, a to díky pravidelné spolupráci festivalu s předním českým hudební souborem Collegium 1704, který na tomto projektu hudebně participoval. V tomto výpravném životopisném filmu ztvárnil Josefa Myslivečka, největšího skladatele 18. století Vojtěch Dyk. Tento syn pražského mlynáře se navzdory očekávání rodiny vydal za svým snem do Itálie, která byla v druhé polovině 18. století světovým centrem opery, a na rozdíl od mnoha jiných se tam dokázal prosadit a dosáhnout hvězdné kariéry. Kdo tedy skutečně byl Josef Mysliveček? Jak je možné, že se mu tak rychle podařilo zaujmout diváky nejdůležitějších italských operních scén, nejslavnější interprety, impresária i samotné panovníky a vystoupat tak až na pomyslný vrchol mezi tehdejšími hudebními skladateli? A jak je zároveň možné, že stejně rychle dokázal zmizet z lidské paměti?

Film se pokouší odpovědět na některé z těchto otázek a zejména připomenout tohoto našeho hudebního velikána, o kterém se dochovalo jen velmi málo informací. Klíčovou součástí vyprávění se proto stává samotná hudba Josefa Myslivečka. Díky ní dokáží tvůrci alespoň trochu poodkrýt vnitřní svět jednoho z nejslavnějších českých skladatelů. Dokonalý hudební zážitek divákům zprostředkují právě vynikající současní hudební interpreti barokní hudby v čele s Václavem Luksem a Collegiem 1704. Do Benátek, Neapole a dalších italských měst tehdejší doby je přenesou i do detailů propracované reálie tehdejšího světa, a to jak kostýmy, masky a výprava, tak rovněž zcela autentický výkon Vojtěcha Dyka v hlavní roli, který celou svou roli odehraje v italštině. Zásadní vliv na vznik filmu hrála i precizní odborná příprava. Petr Václav spolupracoval s celou řadou předních odborníků na tvorbu a život Josefa Myslivečka, mezi kterými můžeme jmenovat například amerického muzikologa Daniela E. Freemana či českého hudebního historika Stanislava Bohadla. Na práci na hudební složce filmu měl určující vliv dirigent a zakladatel špičkového barokního orchestru Collegium 1704 Václav Luks. O dokonalé a autentické provedení Myslivečkových operních árií se ve filmu zasloužili přední světoví operní sólisté, jako například Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Raffaella Milanesi, Emőke Baráth či Krystian Adam.

Scénář k filmu vznikl do značné míry díky grantu francouzské vlády, která Petru Václavovi udělila prestižní Prix de Rome, jehož součástí je stipendium v římské Ville Medici. Autor filmu tak mohl strávit rok přímo v Itálii, kde se snažil v archivech dohledat veškeré zmínky o Josefu Myslivečkovi a také přesně zmapovat místa jeho pobytu na Apeninském poloostrově. Své poznatky pak dokázal využít i při natáčení dokumentárního filmu o Josefu Myslivečkovi Zpověď zapomenutého. Předpremiéra tohoto filmu proběhne ve středu 12. října od 20 hodin v Kině Crystal v České Lípě a předcházet ji bude debata festivalového moderátora Pavla Ryjáčka s aktéry filmu – režisérem Petrem Václavem a producentem Janem Macolou.

Olga Jelínková, fotila Ilona Sochorová.jpg

(Foto: Ilona Sochorová)

Ve čtvrtek 13. října se uzavře letošní ústecká festivalová kapitola. Lípa Musica se tradičně představí v lázeňském městě Teplice. Večer s prostým názvem Belcanto v duchu letošního festivalového leitmotivu – oslavy krás lidského hlasu – slibuje komorní setkání s tímto italským operním stylem. Ukázky z oper Don Pasquale a Nápoj lásky Gaetana Donizettiho a Rigoletto a La traviata od Giuseppe Verdiho přednese úspěšná česká sopranistka Olga Jelínková, sólistka prestižní Lipské opery v Německu. Jejím partnerem bude mladý nadějný tenorista Daniel Matoušek, který festivalové publikum okouzlil letos už na zahajovacím koncertu letošního ročníku. Ten vystřídal původně avizovaného pěvce Ondřeje Koplíka. Oba pěvce na klavír doprovodí Marcel Javorček. Koncert původně avizovaný do Zahradního domu v Teplicích se z důvodu stavebních úprav uskuteční díky laskavé spolupráci v Koncertním sále Konzervatoře Teplice.

„Belcanto je moje srdeční záležitost, hlasově se v něm cítím jako ryba ve vodě, vedle Mozarta je to pro mě úžasná hlasová hygiena a zároveň neocenitelný emocionální ventil,“ říká sopranistka Olga Jelínková a k netradičnímu komornímu provedení dodává: „Koncert je vždy mnohem víc „nahý“, chybí divadelní odstup, tma v sále, orchestřiště, kulisy a kostýmy, toto vše, co vás odděluje od diváka a dovoluje vám vnímat jeho přítomnost, ne však bezprostřední blízkost, díky níž pak některé věci mohou působit rozpačitě. Bude záležet na mě a mých kolezích, jak si budeme schopni diváky získat a nakolik oni budou ochotni přistoupit na naši „hru na divadlo“.

IMG_7756.jpg

V pátek 14. října se Lípa Musica opět vrátí do prostor českolipského kina Crystal, aby zde představila unikátní projekt připravený na objednávku festivalu k poctě filmového skladatele Zdeňka Lišky. Komponovaný večer u příležitosti 100. výroční skladatelova narození připravil klavírista a skladatel Petr Malásek a nabídne pásmo vyprávění a hudebních a filmových ukázek. Hosty Petra Maláska budou filmový producent a zvukař Michal Pekárek a původně avizovaného režiséra Jiřího Zobače, který onemocněl, nahradí dirigent Mario Klemens. Večer bude moderovat Marek Šulc. Zdeněk Liška, jeden z našich nejlepších filmových hudebních skladatelů, který je podepsán pod desítkami titulů československé kinematografie, bývá často označován za génia filmové hudby. Jeho nezaměnitelný rukopis hýřící všemožnými zvukovými kombinacemi oceňovali i slavní režiséři filmů, kteří jej respektovali jako komplexního spoluautora díla a nedovolili si do jeho práce jakkoli zasahovat. Celkový počet Liškových filmových kompozic se blíží těžko uvěřitelným pěti stům.

Tuto osobnost představí klavírista a skladatel Petr Malásek, který se poprvé se Zdeňkem Liškou potkal na chodbách vinohradského domu, kde jeden čas oba bydleli. Už od svého otce, taktéž muzikanta a skladatele, slýchával, že ten velký pan soused je zároveň jedním z našich nejlepších hudebních skladatelů, později se oba potkali i ve studiu… „Fascinující je nejen jeho neuvěřitelná škála výrazových a stylistických prostředků, ale také obrovské množství hudby, které byl schopen vyprodukovat,“ dodává Petr Malásek. Poslední vstupenky na tento večer jsou ještě v prodeji ve festivalové pokladně i online.

foto Fiala 2 ok.jpg

Hlavní koncertní řada 21. ročníku MHF Lípa Musica se uzavře v sobotu 15. října v českolipské bazilice Všech svatých. Ročník věnovaný poctě vokálnímu umění ve všech možných formách a podobách uzavře večer, který představí prvotřídní sborový zpěv. Na festival se po mnoha letech vrací Český filharmonický sbor Brno pod vedením svého dlouholetého sbormistra a zakladatele Petra Fialy. V České Lípě se sbor představí vůbec poprvé a nabídne duchovně laděný večer složený z děl Černohorského, Brucknera, Góreckiho, Fialy i provedení Otčenáše Leoše Janáčka, a to díky laskavé podpoře Nadace Leoše Janáčka. V sólových partech se představí sopranistka Pavlína Švestková, tenorista Jaroslav Březina za instrumentálního doprovodu flétnistky Hany Hána, harfistky Pavly Kopecké, varhaníka Martina Jakubíčka. O umělecký přednes se postará Vítězslav Šlahař.

Na festivalu Lípa Musica jsme zpívali v roce 2008 v Jablonci nad Nisou v Městském divadle. Společně s Musicou Floreou jsme tehdy provedli Händelova Mesiáše. Ale v České Lípě budeme zpívat poprvé,… říká sbormistr a dirigent Petr Fiala a ke své skladbě dodává: „Moje oratorium „Křest svaté Ludmily“ na nádherný text Zuzany Renčové-Novákové patří do okruhu mých skladeb věnovaných českým světcům, které jsem vytvořil v letech 1989–2000 v rámci tak zvaného „Desetiletí duchovní obrody českého národa“, které po sametové revoluci vyhlásil kardinál Tomášek. „Křest svaté Ludmily“ pro recitátora, soprán, smíšený sbor, flétnu a varhany (existuje i orchestrální verze) pochází z roku 1992. Myšlenkovým jádrem je okamžik, kdy mladá kněžna Ludmila přijímá křesťanství. V hudebním zpracování se prolínají dvě základní výrazové linie: lyricko-meditativní (křesťanství) a dramatická (pohanství). Hudba dotváří verše básnířky plné pokory a jasného vidění světa. Skladba ústí do jásavé kódy Aleluja.“

Poslední vstupenky na závěrečný festivalový večer jsou ještě v prodeji ve festivalové pokladně i online. Sobotním slavnostním koncertem se uzavře hlavní koncertní řada letošní 21. Lípy Musicy. Chybět však nebude ještě epilog tradičně pořádaný ve spolupráci se Základní uměleckou školou Česká Lípa Má to smysl! 2. a 3. 11. se práce s místními talentovanými žáky ujme umělecká garantka festivalu Hana Blažíková a společně se 3. 11. představí na koncertu v Kulturním domě Crystal v České Lípě.

Foto: Archív festivalu

Podcast