Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Voda poničila dům, pojišťovna odmítla uhradit celou škodu. Pomohl až ombudsman

Pokud jsme pojištěni, počítáme s tím, že v případě nehody, úrazu, nemoci, krádeže, živelní pohromy či jiné pojistné události vyplacené plnění vyřeší nebo alespoň zmírní naše finanční ztráty. Ne vždy ale musíme být spokojeni s tím, co je pojišťovna ochotna uhradit. Řadu těchto situací může vyřešit ombudsman České asociace pojišťoven (ČAP).
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vylitý rybník zcela zničil plot a poškodil starší rodinný dům. Majitelka měla nemovitost řádně pojištěnou, a tak předpokládala, že opravu, vyčíslenou na něco přes dvě stě tisíc, uhradí z pojistného plnění. Spletla se. Pojišťovna vyplatila jen dvacet tisíc korun, zbytek nároku zamítla s odůvodněním, že dům byl ve špatném technickém stavu. S tím se ale mladá žena nesmířila a obrátila se na ombudsmana ČAP.

„My jsme pojišťovně doporučili zvážit možnost zpracování odborného posudku ohledně příčiny vzniku škodné události, což pojistitel akceptoval a svůj závěr přehodnotil. V rámci smírného řešení sporu nabídl, že navrhovatelce vyplatí polovinu požadovaného doplatku, 95 134 Kč,“ informuje ombudsmanka ČAP Alena Macková o sporu, který se nakonec podařilo vyřešit.

A ještě jeden příběh ze života, bohužel tragický. Řidička způsobila smrt chodkyně a v rámci trestního řízení jí, kromě jiného, byla uložena povinnost nahradit pozůstalému újmu za duševní útrapy při usmrcení ve výši 400 tisíc korun.

Běžně se tyto náhrady vyplácejí z povinného ručení viníka nehody. V tomto případě ale pojišťovna plnění odmítla. Důvod? Výrok rozsudku o náhradě újmy pojistitele nezavazuje k plnění a uplatnění nároku mu nebylo včas oznámeno.

„V rámci ADR (alternative dispute resolution neboli mimosoudní řešení, pozn. red.) došlo k uzavření dohody a bylo vyplaceno plnění ve výši 400 000 Kč,“ uvádí ombudsmanka.

Kdo je ombudsman pojišťoven

Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven je jedním ze subjektů pověřených ministerstvem průmyslu a obchodu k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů podle zákona na ochranu spotřebitele, a to v oblasti pojištění, u nichž není dána působnost finančního arbitra. Zjednodušeně řečeno, zahrnuje řešení všech spotřebitelských sporů z pojištění s výjimkou životního pojištění.

Svou činnost zahájila 1. února 2019 a podle nejnovějšího průzkumu ji Češi znají. Pokud by měli problém s pojišťovnou, je to právě asociace, na kterou by se obrátilo 38 % respondentů. Kancelář ombudsmana by byla volbou pro téměř čtvrtinu účastníků průzkumu.

„Kancelář ombudsmana ČAP byla založena na ochranu spotřebitele. Jejím posláním je zajistit nestranné, neformální (a tím i rychlejší), spravedlivé a pro obě strany přijatelné mimosoudní řešení spotřebitelských sporů,“ vysvětluje Macková.

V roce 2021 řešila Kancelář ombudsmana ČAP 207 sporů klientů s pojišťovnami, v 86 % případů šlo o problémy s likvidací pojistné události, nevyplacení pojistného plnění nebo nespokojenost s jeho výší. Nejčastěji se týkaly pojištění nemoci a úrazů. Ke smíru pak došlo v téměř třetině sporů.

„Průměrná doba řešení sporu byla 41 dní. V porovnání s řízením před soudem je to několikanásobně kratší doba. To je však jen jedna z mnoha výhod mimosoudního řešení sporů intervencí Ombudsmana ČAP. Můžeme s potěšením konstatovat, že pojišťovny dohodnuté řešení vždy respektují,“ shrnuje Alena Macková.

Pojištěné nemovitosti, nepojištěné životy

Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven má každý Čech sjednáno alespoň jedno pojištění. Nejčastěji přitom jde pojištění domácnosti, které má 65 % populace. Druhé nejčastěji uzavírané pojištění je pojištění staveb, které má 55 % respondentů.

Domovy tedy většinou pojištěné máme, často ale ne dostatečně. Analýza ČAP varuje, že správnou výši pojistného plnění má nastavenu jen asi třetina smluv.

„Z detailních dat našich členů vyplynulo, že nejčastější výše podpojištění činí mezi 20 % a 49 %, což je znepokojivé. A ještě znepokojivější je, že 15 % smluv dosahuje dokonce více než 50% podpojištění. Při takovém podpojištění dostanou klienti v případě pojistné události bohužel nanejvýš jen polovinu skutečně vzniklé škody,“ upozorňuje Petr Jedlička, pojistný analytik České asociace pojišťoven.

Třetím nejčastěji sjednaným pojištěním je životní pojištění, které má podle průzkumu každý druhý Čech. Dalších 44 % se pak pojištěním finančně chrání pro případ úrazu.

„Dlouhodobě platí, že Češi si raději pojistí majetek než život. A letošní data to opět potvrzují,“ upřesňuje analytik. Přitom výpadek příjmu může pro domácnost znamenat nemalé problémy.

„Zejména v dnešní době, kdy významně roste inflace, dochází ke zdražování energií i spotřebního zboží a ekonomové varují před pádem životní úrovně pro statisíce lidí, je důležité vědět, že bez ohledu na to, co budoucnost přinese, je po té finanční stránce zajištěná,“ uzavírá Petr Jedlička.

Nejste spokojeni s vyřízením pojistné události?

  • Svůj návrh musíte nejprve písemně uplatnit u pojistitele, pokud neuspějete, můžete se obrátit na ombudsmana ČAP.
  • Mimosoudní řešení sporu u ombudsmana je bezplatné.
  • Podmínkou pro zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je skutečnost, že ve sporu dosud nerozhodl soud ani nebylo zahájeno soudní řízení.
  • Návrh podejte nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy jste uplatnili své právo u pojistitele nebo pojišťovacího zprostředkovatele poprvé.
  • Návrh lze zaslat poštou nebo podat i elektronicky, prostřednictvím formuláře podepsaného uznávaným elektronickým podpisem nebo zaslaného prostřednictvím datové schránky.
  • V návrhu uveďte identifikační údaje stran sporu, popište, v čem spatřujete porušení svého práva a uveďte, jaké řešení si představujete. Přiložte i dokumenty, které se ke sporu vztahují.
Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Co přineslo 20 let v EU českým domácnostem? Není vše zalité sluncem

3. května 2024

Životní úroveň Čechů během 20 let vzrostla. A to díky členství v Evropské unii. Průměrná spotřeba...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....