Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Paříž uvádí české filmy, které nabízejí jiný druh vzrušení

Bílý ráj. Foto: NFA
Bílý ráj. Foto: NFA

Reprezentativní výběr českých němých filmů v Paříži uvádí český Národní filmový archiv. Jeho generální ředitel Michal Bregant v rubrice Za oponou píše o tom, proč zájem o klasické snímky roste a jak se na oblibě těchto filmů podílí digitalizace.

Dnešní kinematografický trh vytváří optický klam, že jej určují jen americké blockbustery – filmy pořízené za obrovské rozpočty a fungující jako možná nejisté, ale potenciálně velmi výkonné stroje na peníze.

Klasické filmy oproti tomu představují malou, ale stálou a v posledních letech rostoucí výseč trhu. Nemají srovnatelně financované kampaně, nesouvisejí se zábavním průmyslem videoher a dalších produktů, nabízejí však jiný druh vzrušení: poznání něčeho, co je svým způsobem reálné, ukotvené v historickém i osobním čase.

Filmy pro pamětníky z dob, které nikdo doopravdy nepamatuje

O tom, že filmy mají mezinárodní, někdy i globální život, nikdo nepochybuje. V Evropě sice vídáme zatraceně málo filmů pocházejících třeba z Indie – a myslím, že Indové opravdu málokdy uvidí v kině film z Česka nebo třeba Finska –, ale naštěstí je tady široký okruh takzvaných klasických filmů, u nichž se mezinárodní dostupnost jaksi očekává.

Vděčíme za to cinefilům, oddaným fanouškům kinematografie, kteří filmy nejen „sbírají“ na DVD nebo Blu-ray discích, ale vyhledávají je také v archivních kinech. Klasické filmy figurují v nabídkách všech online platforem a stále častěji se objevují na velkých i malých festivalech – ve specializovaných sekcích v Cannes, Berlíně i Benátkách.

Už to nejsou filmy „pro pamětníky“, protože některé pocházejí z dob, které už nikdo doopravdy nepamatuje, zato nabízejí publiku přidanou hodnotu, které

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Za oponou

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější