Své nápoje dodávají do vyhlášených pražských restaurací, jako je Savoy, El Camino nebo U Kalendů. Nechybějí ani trendy kavárny jako Ronin nebo malý řetězec Miners. Původně ale začali nápoj z fermentovaného čaje dělat pro sebe.

Za JZT Ferments stojí bratři Tomáš a Zdenek Šafaříkovi a Jiří Růžička. Jejich podnikání se dá nazvat jako niche nápojová značka, přesto měsíčně prodají okolo pěti tisíc lahví, do konce roku plánují, že se dostanou až na sedm tisíc.

Za dva roky se tak podařilo vytvořit malý zajímavý byznys. Zákazníci kombuchu od JZT nakupují nejen na farmářských trzích na Jiřího z Poděbrad, Náplavce nebo Heřmaňáku, ale i na jejich vlastním e-shopu. Až sedmdesát procent prodeje se ale odehrává velkoobchodně.

„Tvoříme produkt pro lidi, které zajímá gastronomie a není jim lhostejná kvalita,“ říká Zdenek Šafařík a dodává, že to je i důvodem, proč nechtějí být k dispozici v žádném supermarketu. „Kdyby nás naši zákazníci viděli v supermarketu za nižší cenu, možná bychom v jejích očích my i podniky, do kterých dodáváme, klesli. A to nechceme.“

Přítomnost na farmářských trzích je také příležitost, kde navázat spolupráci s dalšími lokálními dodavateli. „V zimě jsme se na trhu seznámili s pány, od kterých jsme nakoupili domácí švestky. K tomu jsme sehnali český mák a vytvořili limitovanou příchuť, které říkáme tekutý koláč. Tisíc lahviček jsme vyprodali během pár dní.“

Kromě sbírání bezinek a jiných plodů si trojice zakladatelů sama čaj i fermentuje, míchá, lahvuje a víčkuje, a to i přesto, že všichni mají ještě další zaměstnání. „Zatím chceme mít nad výrobou stoprocentní kontrolu. Zakládáme si na malých detailech a bude těžké najít někoho, komu budeme plně důvěřovat,“ říká Zdenek. Každý z nich stráví ve výrobě minimálně dvacet hodin týdně. 

Vše, co JZT Ferments vydělá, investují majitelé zpět do výroby, svoji práci si zatím nevyplácejí. „Prvotní investice se pohybovala okolo devíti set tisíc, vše jsme financovali rovným dílem. JZT si na sebe začalo vydělávat přibližně po roce,“ říká Tomáš a dodává, že kromě kompletní výroby a pronájmu prostor momentálně platí občasné brigádníky a pomocníky na správu sociálních sítí. 

Do budoucna má JZT Ferments velké plány: kromě navýšení produkce chystají v Praze vlastní podnik. „Chceme otevřít místo, kde budou moct lidi ochutnat kombuchu ve všech jejích variantách,“ říká Jirka, který má primárně na starost výrobu.

„Kromě toho, že má kombucha pozitivní účinky na tělo, v ní spatřujeme i zábavný nealkoholický drink, který se skvěle páruje,“ navazuje Tomáš a osvětluje tak důvod, proč rozšířili nabídku o limitované alkoholické drinky, které můžete ochutnat na různých festivalech nebo pop-upech.

Favority jsou kombinace jahodové kombuchy s proseccem, margarita z bergamotové kombuchy spárovaná s mexickým mezcalem nebo Ginbucha, tedy kombinace klasické příchutě s ginem a limetkou.

V plánu je expanze jak do dalších českých měst, tak za hranice směrem na východ: „Západní trhy jako Rakousko a Německo jsou hodně konzervativní. Větší potenciál vidíme na východě, kde je skvělá gastro scéna, lidé tam jsou zvyklí objevovat něco nového a snáz si na to zvyknou,“ vysvětluje Tomáš. Kombucha od JZT tak možná bude brzy k zakoupení i v kavárnách a fine dining restauracích v Budapešti nebo Varšavě.