Zvládnete je všechny? Znepokojivé, šokující a depresivní filmy, které z publika vysají i poslední kapku energie – 1. část

Zvládnete je všechny? Znepokojivé, šokující a depresivní filmy, které z publika vysají i poslední kapku energie – 1. část
Vlákna | BBC
Film je médium, které dosahuje zdaleka největších emočních reakcí ze všech druhů umění. Tvůrci a tvůrkyně jsou si toho jsou dobře vědomí a vedle povzbudivých hřejivých příběhů, které burcují naše sebevědomí či vůli po sebezdokonalení, předkládají publiku také černočerné bezútěšné vize, v nichž se naděje na lepší zítřky krčí kdesi v koutě, často zakrvavená a znásilněná. Nejvíce znepokojivé snímky mohou mít mnoho podob, jelikož každý trne hrůzou z jiných představ nebo jej ovlivnila vlastní nepříjemná zkušenost.
Na následujícím seznamu nebudou chybět filmy slavné a všeobecně uznávané, které dobře podřizují formální aspekty své nelichotivé a pesimistické výpovědi. Neopomeneme ani snímky historicky hodnotné, jejichž sdělení poukazuje například na válečná zvěrstva a svou šokující náturou slouží jako důrazné varování. Ale stejně tak se dostane na tituly nechvalně známé a kontroverzní, které skýtají fyzické znechucení a jejichž šokový efekt vystupuje do popředí i na úkor triviálnějšího příběhu. Řadit je budeme podle data výroby.

Rosemary má děťátko (1968)
režie: Roman Polanski

Mia Farrow
Rosemary má děťátko | Paramount Network
Psychologický horor, jímž se v Hollywoodu prosadil polský režisér Roman Polanski, sází na pozvolné budování nejistoty a úzkosti. Rosemary má děťátko můžete číst různě – buď klasicky jako nadpřirozený příběh o semenu satana, nebo jako krizovou příručku těhotenství, které ženu zcela odtrhne od okolí a především od nechápavého manžela.
Kouzlo filmu tkví hlavně v nepodbízivosti hororových motivů, jež Polanski servíruje podprahově. Publikum často znervózňuje či pohlcuje jen chytrými úhly kamery v interiérech nebo nepatrnými gesty, jako když manžel v podání Johna Cassavetese ucukne od manželky (Mia Farrow), která mu zrovna chtěla přiložit ruku k břichu ukrývajícímu obávaný zárodek života.

Teď se nedívej (1973)
režie: Nicolas Roeg

Donald Sutherland
Teď se nedívej
Adaptace povídky Daphne Du Maurier nás zavádí do jindy kouzelných Benátek, kde se manželský pár (Donald Sutherland a Julie Christie) rehabilituje po tragickém úmrtí dcerky. Utonulé děvčátko se ale zjevuje v jasnovideckých vizích jejich výstřední známé a manžel v zákrutech úzkých uliček vídá tajemnou postavu v červeném.
Teď se nedívej je zřejmě nejznámější dílo anglického režiséra Nicolase Roega, jenž zde navazuje na modernistický střih filmů Michelangela Antonioniho a rozvíjí paranoidní thriller o zlé předtuše i niterním štěpení reality. Tajuplnost a zlo číhají za každým rohem a protagonista se propadá do mysteriózního labyrintu spletité benátské infrastruktury. Vše podtrhuje nečekaná a nekompromisní pointa, v níž se zrcadlí očividné i utajované aspekty naší existence.

Vymítač ďábla (1973)
režie: William Friedkin

Vymítač ďábla (1973)
Vymítač ďábla (1973) | Warner Bros.
Jeden z nejslavnějších hororů všech dob je pro tvůrce všech duchařských filmů, v nichž se konfrontuje nevinné lidské tělo s démonickou bytostí, jako vzorová ikonografie. William Friedkin totiž natočil mnohovrstevnaté dílo, jež vyvolává strach ze samotné podstaty tématu, nikoli jen sérií lekacích scén.
Vymítač ďábla je příběh nejen o satanských relikviích a rozměru lidské víry, ale především o ženské protagonistce – osamocené matce, jejíž dceru na prahu puberty doslova posedl zlý démon. S postavami se snadno ztotožníme a všechny hrůzy, které se hromadí a pomalu a metodicky stupňují, s nimi intenzivně prožíváme. Mrazivé atmosféře přispívá i zneklidňující soundtrack a šokující verbální i tělesné projevy dvanáctileté Lindy Blair, jejíž pokojíček se stává nejděsivějším místem planety.

Svatební váza (1974)
režie: Thierry Zéno

Svatební váza
Svatební váza | Zéno Films
Osmdesátiminutový snímek o duševním i sexuálním vztahu jednoho neobyčejného muže se zcela obyčejnou prasnicí jste pravděpodobně nikdy vidět netoužili. Belgický autor Thierry Zéno měl bujnou fantazii a Svatební vázu natočil na odlehlém statku s jediným hercem (Dominique Garny), přičemž dílo lze číst různě. Buď jako exploatační romantiku s duševně chorým protagonistou, nebo jako parafrázi dávných legend o poslední či naopak první žijící lidské bytosti, která chce svůj druh rozmnožit.
V bezútěšném prostředí a za znění mnohohlasých chorálů muž provádí kruté věci holubům či slepicím, avšak Zéno nearanžuje samoúčelně šokující záběry. Kající se hrdina sice v závěru požírá vlastní výkaly a zvrací, ale Svatební váza rovněž citlivě a poeticky pojednává o mužské nekompetentnosti. Zatímco prasnice žije na své poměry důstojně a stará se o mladé, muž z pohledu civilizovaného člověka odpudivě živoří a jako otec tří narozených selátek selhává. Více než násilné a exploatační je tohle avantgardní dílo neskonale smutné a posledních dvacet minut namíchává silný odvar z pocitů lidské samoty a selhání.

Texaský masakr motorovou pilou (1974)
režie: Tobe Hooper

Texaský masakr motorovou pilou
Texaský masakr motorovou pilou | Bryanston Distributing
Jeden z nejvlivnějších hororů historie, který se letos dočkal již osmého následovníka, nabízí nízkorozpočtový a napětím tepající střet mladých idealistů z velkoměsta s iracionálním vraždícím strojem. Texaský masakr motorovou pilou se obejde bez klišé a laciných zvratů a disponuje takovým žánrovým i tematickým podhoubím, že bude rezonovat i za dalších padesát let.
Režisér Tobe Hooper do příběhu o mladých lidech, kteří se vydávají navštívit rodné obydlí jednoho z nich a naráží na krutost buranských sousedů, otiskl ducha tehdejší doby, který se ale v průběhu let pouze aktualizuje a obměňuje. Napětí mezi obyvatelstvem USA je stále hmatatelné a lidé vstupují do válek jako krávy na porážku. Což je metafora, již snímek nejprve předesílá prostřednictvím několika záběrů z jatek, načež ji uvádí v platnost ve scénách s maskovaným vrahem. Proti přímočaré krutosti vraha jsou aktéři bezmocní.

Saló aneb 120 dnů sodomy (1975)
režie: Pier Paolo Pasolini

Saló aneb 120 dnů sodomy
Saló aneb 120 dnů sodomy | Metro-Goldwyn-Mayer
Nechvalně proslulá labutí píseň italského režiséra, scenáristy a básníka Piera Paola Pasoliniho spadá mezi nejkontroverznější snímky všech dob. Saló vychází z románu Markýze de Sade a po vzoru Danteho čtyř kruhů pekla znázorňuje ty nejnižší lidské pudy. Čtyřčlenná skupina „urozených“ fašistů unese během druhé světové války ty nejkrásnější mladé lidi z okolí a v honosné vile je zneužívá k ukájení svých zvrácených a oplzlých tužeb.
Film přechází od sexuálních motivů až k brutálnímu násilí a tím, že publiku vnucuje perspektivu trýznitelů, je interpretačně bohatší než běžné horory založené na týrání psychologicky definovaných obětí. V Pasoliniho světě jsou totiž všichni oběťmi naší konzumní fašistické společnosti a před nepopsatelnými hrůzami není úniku. Nakonec nevyvázl ani samotný tvůrce, neboť ještě před premiérou filmu v listopadu 1975 byl brutálně zavražděn za dosud nevyjasněných okolností.

Mazací hlava (1977)
režie: David Lynch

Mazací hlava
Mazací hlava | Libra Films
Celovečerní debut mysteriózního klasika Davida Lynche pojednává o tiskaři, jemuž nevěrná snoubenka porodí stvoření, jež připomíná hororovou zrůdu. Film není dějový v klasickém smyslu a více než na dialogy Lynch spoléhá na strohou inscenaci, která vyniká ponořením do stínů, rušivou zvukovou stopou a působivými zmnoženými expozicemi.
Mazací hlava může být noční můrou podobně jako snem o naději, avšak forma sdělení zůstává ryze nepříjemná. Znepokojivý je každý pohled na hnisavé stvoření i na různě deformované lidské jedince, s nimiž Lynch v této obtížně uchopitelné vizi nešetří. Stanley Kubrick prý Mazací hlavu pouštěl členům štábu při natáčení Osvícení, aby navodil správně bezútěšnou atmosféru, což mluví za vše.

Kanibalové (1980)
režie: Ruggero Deodato

Kanibalové
Kanibalové | United Artists Europa
Notoricky známý snímek řada diváků odsuzuje jako neetické exploatační dílo, natočené pouze s úmyslem šokovat. Italský režisér Ruggero Deodato tomu přizpůsobil i formu a příběh o ztracené expedici, která v amazonské džungli padla za oběť domorodému kanibalskému kmenu, podává prostřednictvím tehdy novátorského stylu found footage. Hodlal tím evokovat dojem reálné a na kameru zachycené události, což se podařilo. Násilný film byl okamžitě stažen z distribuce a herci byli předvedeni před soud, aby se jejich přesvědčivý skon na kameru vyvrátil.
Tento naturalistický efekt si Kanibalové zachovávají, ovšem s postupem času vzbuzují vedle kontroverze také obdiv cinefilů pro jejich účelné a nadčasové provedení. Snímek sice padá na krutých výjevech zahrnujících reálné násilí na zvířatech, ale znepokojení umí navodit také sofistikovaně – ukazuje totiž šílenství a krutost civilizovaného člověka, jenž si tváří v tvář domorodým obyvatelům nic jiného než naporcování vlastně nezaslouží.

Posedlost (1981)
režie: Andrzej Żuławski

Posedlost
Possession | Gaumont
Polský režisér Andrzej Żuławski proslul filmy, jejichž zaměření na hororové a erotické elementy nebylo komunistické vládě komfortní. Posedlost natočil v koprodukci Francie a západního Německa v době, kdy procházel rozvodem s herečkou Małgorzatou Braunek, a otiskl do ní veškeré vnitřní démony. Snímek lze interpretovat pouze optikou alegorie, která zahrnuje jednak sociopolitický kontext – děj se odehrává v Berlíně poblíž zdi a důležitý je motiv dublování obydlí i životních partnerů –, jednak psychologii vztahového rozkladu.
Sam Neill zde ztvárňuje špiona Marka, jemuž se náhle rozpadl vztah s manželkou Annou (Isabelle Adjani) a odpovědí se dožaduje tím, že ženu nechá sledovat. Dozví se jen to, že se Anna zjevně paktuje s nadpřirozenými silami – žije v jiném bytě s podivným stvořením, oddává se hysterickým výlevům a neváhá všechny slídily povraždit. Někteří kritici Posedlost charakterizují jako film o rozvodu, který se překlápí v psychologický teror ve stylu Romana Polanského (Hnus, Rosemary má děťátko) a nakonec i v avantgardní noční můru plnou tělesného hororu jako u Davida Cronenberga (Mláďata).

Vlákna (1984)
režie: Mick Jackson

Vlákna
Vlákna | Hawkensian
Britský televizní snímek, který chladnokrevně prezentoval nejtragičtější možné vyvrcholení studené války, jsme si zevrubněji představili už dříve. Režisér Mick Jackson prolíná dokumentární postupy charakterizované vševědoucím vypravěčem nebo číselnými statistikami s fiktivním příběhem o jaderném útoku na anglický Sheffield.
Vlákna mají děj i hlavní postavy, ale jejich výpověď je spíše edukační a varovná. Autenticitu navozuje představení průmyslového města jakožto pravděpodobného terče útoku i pragmatická komunikace s publikem – od začátku filmu zní z rádií či televizorů zprávy o vyostřeném konfliktu na Blízkém východě, jimž aktéři nevěnují moc pozornosti, dokud se jim nad hlavami neobjeví atomové hřiby.
Popisovaný konflikt mezi Východem a Západem připomíná dnešní mezinárodní napětí, globální propojení společnosti vede k řetězové reakci a návratu do časů středověku. Vizuální provedení je možná strohé, avšak děsivé. Nadčasová Vlákna nenalézají v atomové válce žádný pozitivní scénář a podávají táhlý pád do beznaděje.

Kinolog: Uf, oni jsou tady! Lepší horor letos neuvidíte

Jordan Peele je králem hororu a společenských komentářů o Spojených státech amerických. Oscarově nás vyděsil svým Uteč, zamotal nám hlavu podobenstvím My a teď se pustil do tématu UFO.