zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ti druzí - vzájemná 3D reflexe

S. Janotová, O. Halámek, P. Halberstadt, A. Antalová

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno uvádí v české premiéře na Činoherní scéně inscenaci Pam Valentine TI DRUZÍ. Kdo by se těšil na lacinou bulvární komedii, nedočká se. Na diváky čeká brilantní text a dobře propracovaná zápletka ze střetu dvou světů. Režisér Petr Gazdík si právě s tímto pro jevištní realizaci náročným požadavkem poradil velmi dobře. Rovněž divák ocení jeho práci s gradací textu a hlavně pointováním humorných skačů a akcí (zejména scéna Mark Webster versus Marcia Bradshawová). Velmi zajímavá je interakce mezi těmi druhými.

Britská dramatička Pam Valentine napsala duchařskou komedii v originále uváděnou pod názvem SPIRIT LEVEL. Pro Městské divadlo Brno ji přeložil Petr Gazdík. Spisovatel se svou manželkou se utopí na výletě lodí a po smrti se vrací do svého venkovského domu jako duchové. Prozatím vyštvali všechny nájemníky, aby měli klid. Jak? Strašili je...

V MDB je titul uváděný pod názvem TI DRUZÍ. A jak máme vnímat tento osobitý název inscenace? Upřímně nějakou dobu mi název titulu nekorespondoval s celou inscenací. Stále jsem čekal na objasnění od samotné autorky. Nakonec jsem došel k závěru, že “ti druzí” se na jevišti objevují dvakrát. Záleží na čí stranu se přikloníme. Jedni jsou manželé Cameronovi, druzí jsou manželé Willisovi, a naopak. A právě v tomto spočívá kouzlo celé inscenace. Autorka zde nabízí citlivé propojení světa živých a mrtvých. S tím, že jedni obohacují ty druhé. Manželé Cameronovi nabízejí své zkušenosti z předchozího života zejména při řešení rodinných sporů. Mladší pár, manželé Willisovi, zase poskytují druhému páru radost z početí a pozdějšího narození dítěte.

Představitelé druhého světa Jack a Susie Cameronová měli kostýmy laděné do modré barvy. Jack vzhledem k daným okolnostem byl bosý. Ostatní se na jevišti pohybovali v kostýmech, které charakterizovaly jejich role: Mark Webster - formálně ustrojený coby realitní makléř a šéf; Marcia Brashawová, matka Flic, coby vdova celá v černém, decentní klobouček opatřený závojíčkem. Manželé Willisovi Simon a Flic přiměřeně okolnostem a finanční situaci. Plejádu uzavírá Strážný Anděl ve žlutavém tvídovém kostýmu. Autorka kostýmů Eliška Ondráčková Lupačová kladla velký důraz na jednoduchost ve střihu, ale zejména na barevné sladění.
Celý děj obohacují vstupy dalších postav. Marcia Bradshawová (Erika Kubálková), matka Flic (Svetlana Janotová), a tudíž tchýně Simona (Ondřej Halámek). I když trýzní po smrti svého manžela, čiší z ní uzurpátorská síla vůči své dceři. Velmi těžko se vyrovnává se skutečností, že Flic založila rodinu a buduje si svůj vlastní život. Erika Kubálková si velmi dobře poradila s rolí metrnice a uzurpátorky. Září ve své proměně, kdy se zásahem těch druhých, v ní probudí erotická síla chtivosti, kterou chrlí na právě přítomného Marka Webstera (Tomáš Sagher).
Ten je opět postavený do role úředníka podobně jako např. v Pretty Woman. Role mu sedí. Je patřičně odměřený, velmi dobře si poradil s reakcemi na činnost těch druhých, kteří mu prostě nedají pokoje a staví ho před různé prekérní situace (např. schovávání klíčů od průchodu na zahradu, obrazy nakřivo, pohyb vánočních ozdob…). Jeho úleky a zděšení jsou dobře zahrané. Zejména jeho řešení konzumací whisky.

Strážný Anděl v podání Johany Gazdíkové nemá chybu. Herečka si s postavou pohrála na úrovni éterické bytosti (chvíli šamanka, někdy věští budoucnost coby kartářka…) Výborné jsou její reakce na úřednické pokyny shora. Zejména zlatý mobilní telefon a služební průkaz. Gazdíková balancuje na hraně komiky a dobrosrdečné snahy pomoci vyřešit svízelnou situaci. Prostě moderní Anděl Strážný na svém místě.
Ondřej Halámek coby Simon Willis, mladý novomanžel s veškerými chybami, které k tomuto věku patří. Velmi mi připomínal Jaromíra Hanzlíka v Takové normální rodince. Nicméně Halámek byl svůj. Na jednu stranu se drží své profese, spisovatel románů, na druhou je čestným rytířem, který se snaží postarat se a zajistit svou manželku a následně své budoucí dítě. Vše ovšem s patřičným projevem nezkušeného. Výborně si poradil s “duchařskou telepatií”, ale tu si musí každý divák objevit sám. Víc nebudeme prozrazovat.
Svetlana Janotová coby jeho manželka Flic Willisová, je vedle něho ráznou ženou. Není divu, má po kom být. To jí ale nepředurčuje nálepku semetriky nebo dospotické Xantipy jako je tomu v případě její matky. Janotová je na jevišti velmi empatická a milující, nutno podotknout, že bezesporu pragmatická. Musíme ocenit její souhru se Simonem.
Podobná harmonije panuje u těch druhých, neživých. Manželé Cameronovi (Petr Halberstadt a Alena Antalová) se utopili na dovolené. Své bývalé venkovské sídlo obývají proto, že Jack je nevěřící, a tudíž nemohl do nebe. Susie sice za života v Boha věřila, ale je solidární, proto zůstala se svým manželem. Oba herci Petr Halberstadt a Alena Antalová vytvářejí na jevišti harmonický manželský pár, kdy jeden pro druhého je oporou. Ani jeden z nich neskrývá své chyby, ale za léta života i neživota si už dokázali odpustit, ale hlavně respektovat toho druhého a žít s ním v harmonickém vztahu.

Tady nám na povrch vyplouvá třetí rovina titulu Ti druzí - tedy ti v daném páru, protějšky. A zde musíme smeknout před inteligencí autorky textu Pam Valentine, protože nám nabízí trojstrannou reflexi druhých. Vezmeme-li v potaz, že bychom měli žít zejména pro ty druhé a ne pro sebe. Jedině tak nebudeme sobci a přes druhé budeme ve výsledku prospěšní i sami sobě, pak je to skvělý text, který nabývá 3D rozměr. Divák se v tomto časoprostoru určitě nudit nebude.


Pam Valentine: Ti druzí (Spirit Level)
Režie Petr Gazdík, scéna Emil Konečný, kostýmy Eliška Ondráčková Lupačová a dramaturgie Jiří Záviš.
Osoby a obsazení: Jack Cameron (Petr Halberstadt); Susie Cameronová (Alena Antalová); Mark Webster (Tomáš Sagher); Simon Willis (Ondřej Halámek); Flic Willisová (Svetlana Janotová); Marcia Brashawová (Erika Kubláková) a Strážný Anděl (Johana Gazdíková).

www.mdb.cz

10.10.2022 17:10:44 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...