Hlavní obsah

Mít hospodu je za trest. Majitelé se začali svých provozoven zbavovat

Foto: Shutterstock.com

Jedná se spíše o nabídky méně atraktivních provozoven. Ilustrační foto.

Reklama

Přežili covidové roky a letošek jim měl vše vynahradit. Teď bojují s vysokými náklady na provoz, inflací a slábnoucí kupní silou. Někteří podnikatelé boj vzdávají a objekty provozoven prodávají, nebo nabízejí k pronájmu.

Článek

Kdo dnes hledá objekt pro podnikání k nákupu nebo pronájmu, může vybírat z většího množství nabídek než za poslední roky. Majitelé nemovitostí z kategorie pohostinství a dalších služeb se objektů stále častěji zbavují.

Roste počet inzerátů k prodeji i k pronájmu. „Jsme ale teprve na začátku větší vlny,“ tvrdí Hendrik Meyer, Group Director European Housing Services, největší české skupiny sdružující realitní služby.

„Objektů – zejména z kategorie pohostinství nebo služeb – je v nabídce zhruba o třetinu víc než v létě a do zimy jich může být třeba meziročně dvojnásobek,“ uvádí pro SZ Byznys.

V naprosté většině jde podle jeho slov o provozovatele, kteří přežili covidové roky a letošek jim měl vynahradit dvě ušlé sezony. Místo toho jsou postaveni před rostoucí náklady na provoz i pronájem, inflaci a slábnoucí kupní sílu lidí.

„To, že končí, úplně jasně deklarují nabídky s celkovým vybavením. To za covidu tak obvyklé nebylo. A i díky tomu je velká část z nich na druhou stranu velice rychle znovu obsazena,“ upozornil šéf realitní skupiny.

Podle Jiřího Skotnici, šéfa oddělení realitních valuací poradenské společnosti RSM, je aktuálně v nabídce také výrazně nadprůměrné množství restaurací k prodeji, kterým běží dlouhodobé nájmy.

„V tuto chvíli to vnímáme tak, že se jedná spíše o nabídky méně atraktivních provozoven, a to jak z pohledu lokality, tak jejich reálné výkonnosti. Jedná se tedy o vlnu majitelů, kteří provoz restaurací v rámci dlouhodobé perspektivy začínají vnímat negativně,“ doplnil Skotnica.

Do nabídky podle Hendrika Meyera v dalších měsících zamíří i celá řada nebytových prostor k pronájmu od soukromých majitelů, kteří se tím budou snažit zajistit si přivýdělek. Typicky se může jednat o bývalé garáže, dílny nebo třeba suterénní prostory rodinných domů. Ty budou vhodné pro malé podniky a živnostníky.

V několika posledních měsících počet takových inzerátů opět roste a denně jich evidujeme okolo čtyř tisíc.
Šarlota Smutná, datová analytička Seznam.cz

Desítky inzerátů za den

Trend potvrzuje také největší realitní portál Sreality.cz. „U prodejů v tomto segmentu denní počet inzerátů klesal už od konce roku 2019, ovšem v několika posledních měsících jejich počet opět roste a denně jich evidujeme okolo čtyř tisíc. Zároveň vidíme zkracující se dobu inzerce,“ říká Šarlota Smutná, datová analytička Seznam.cz.

Pokud se zaměříme na jednotlivé kategorie komerčních prostorů, tak více než třetinu nabídky prodejů tvoří obchodní prostory (20 %) a ubytování (16 %), za nimi následují restaurace (10 %).

Aktuálně je na Sreality.cz k dispozici téměř 900 obchodních prostorů, přes 700 ubytovacích a 300 restauračních zařízení. Nových inzerátů restaurací a ubytování přibývají jednotky denně, u obchodních prostorů až desítky.

V případě komerčních prostor, které jsou nabízeny k pronájmu, téměř pětinu tvoří obchodní prostory, restaurace tvoří pouze menší část (4 %) nabídky.

„Zatímco nových pronájmů restaurací do nabídky přibývají pouze jednotky denně, u obchodních prostorů se jedná o desítky. Aktuálně najdeme na Sreality.cz k pronájmu téměř 500 restaurací a skoro 3 tisíce obchodních prostorů,“ uzavírá Smutná za Sreality.cz.

Ceny objektů mohou klesat

Ceny za tyto komerční objekty v nabídce jsou podle Jiřího Skotnici zatím poměrně vysoko.

„Z mého pohledu jsou klidně o pětinu až čtvrtinu vyšší, než jaká může být návratnost z aktuálního nájemného. To by znamenalo, že noví provozovatelé budou muset hledat cesty, jak vydělávat výrazně více než doposud,“ uvádí.

U méně atraktivních provozoven lze ale v blízké budoucnosti očekávat výraznější poklesy cen.

„V centrech velkých měst mají ceny šanci růst alespoň o část inflace, což znamená v podstatě stagnaci. Na místech s menší návštěvností se pak budou propadat o deset až dvanáct procent,“ dodává Hendrik Meyer, šéf European Housing Services.

Reklama

Doporučované