Na tuningové výfuky je zatím policie krátká, hluk ale začnou měřit STK

  7:26
Ačkoliv z výrobních linek sjíždějí stále tišší vozy, v ulicích měst se často předvádějí řidiči s upravenými automobily, které nepříjemným hlukem obtěžují okolí. Například v centru Ústí nad Labem denně burácí několik vozidel se speciálními výfuky. Zatím je policie na tento problém krátká, ale už se chystá měření hluku na stanicích technické kontroly.

Zkušenosti s podobným chováním motoristů ale mají snad v každém městě či obci. Několik měsíců se hlučný vůz proháněl i ve Štětí na Litoměřicku. Jeho řidič si liboval v nočních jízdách, kdy svůj motor hlavně mezi obytnou zástavbou vytáčel na maximum. Městská policie ve spolupráci se státní s tím ale nedokázala udělat téměř nic. Hluk vozidel se totiž zatím neměří.

„Možná je to směšné, ale jak jsem se dozvěděl, neexistuje definice hluku. Sice existují hygienické normy, při jejichž překročení je možné konat v rámci zákona, ale jediní, kdo mohou intenzitu hluku měřit a vydávat závazná rozhodnutí, jsou příslušné hygienické stanice,“ uvádí zkušenost strážník Zdeněk Cuchý pověřený vedením městské policie Štětí.

Hygiena sice dokáže měřit hlučnost, u samotných aut k tomu však nemá oprávnění. I vyjádření strážníka nebo policisty k hlučnému vozu, například kvůli rušení nočního klidu, pokud není doložené konkrétním oznámením, se bere jen jako subjektivní názor „strážce pořádku“.

A nepomůže ani případný zvukový záznam hlučnosti jízdy, protože neexistuje nikdo, kdo by ho vyhodnotil a stanovil, že zachycený hluk překračuje nějakou hygienickou normu.

„Policie nyní nemá v ruce nástroj, jak tato hlučná auta kontrolovat. Pro měření hluku je poměrně přesně stanovená metodika, například při jakých otáčkách, kdy a při jaké vzdálenosti od výfuku se má měřit. Pokud totiž budeme měřit někde na parkovišti, kde nemůžeme eliminovat okolní hluk, tak výsledek ovlivní i jiné ruchy,“ upozorňuje šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák s tím, že i přes tyto překážky policie pravidelně různě upravené vozy kontroluje.

Hlučný výfuk totiž často není jediný, čím na sebe šofér upozorní. Dopravní policisté při silničních kontrolách běžně zjišťují, zda jsou na vozidle pouze homologované součástky. A pokud si řidič „vylepší“ například výfuk něčím, co tam již na první pohled nepatří, může ho policie povinně poslat na technickou kontrolu. „To je teď naše jediná možnost. Nemáme sice exaktní přístroje, ale máme právní nástroje,“ zmiňuje Ušák.

Od příštího roku by konečně mohlo dojít v tomto směru k výrazné změně. Na stanicích technické kontroly se po letech příprav chystá měření hluku. Norma bude mít dvě roviny. První určí, jak a jakými prostředky se bude měření provádět, druhá pak právní rámec.

„V současnosti máme schválený přístroj na měření hluku pro použití právě ve stanicích technické kontroly. Se zavedením těchto měření počítáme v průběhu roku 2023. Zde pak bude pro konkrétní vozidlo rozhodující hladina hluku uvedená v technickém průkazu nebo na štítku vozidla, pokud jej automobil má,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.