"Provázek" připomněl poprask kolem her, cituje z rozsudků i nenávistných vzkazů

foto Zkouška inscenace Vykouření v Divadle Husa na provázku, 10. listopadu 2022, Brno. Uprostřed Zdislava Začalová.

Brno - Prostřednictvím úryvků ze soudních rozhodnutí, autentických nenávistných vzkazů i novinových článků brněnské divadlo Husa na provázku připomnělo poprask kolem dvou inscenací režiséra Olivera Frljiče. V roce 2018 se hrály na festivalu Divadelní svět Brno. Nové představení režijně připravil Jiří Havelka. Dostalo název Vykouření - ve smyslu očištění divadla od nánosů minulých konfliktů.

Na začátku představení scénu zahalil dým z vonných tyčinek a vykuřovadel. Z mlhy se pak vynořovali herci a herečky, různými způsoby oživující čtyři roky staré události. Představení má chvílemi podobu klauniády, jindy se mění v dokumentární divadlo nebo sémiotické pojednání o znacích a reprezentaci, s nadsázkou vysvětlující, že herec v úloze Ježíše je stále jen herec, nikoliv Ježíš sám. Na závěr pak divadelníci u dlouhého stolu obsáhle citovali z autentických textů, odrážejících různé pohledy na kauzu.

Ještě před přestavením se návštěvníkům dostalo varování, že se mají připravit na výraznou symboliku, stejně jako doporučení, ať si názor udělají až na konci.

Dnešní premiéru sledoval vyprodaný sál, lístky zmizely také na listopadovou reprízu a nejbližší volné termíny jsou v prosinci. Zatímco před čtyřmi lety se před divadlem demonstrovalo a uvnitř hvízdalo i křičelo, dnes přišlo publikum naladěné na stejnou vlnu jako divadelníci. Představení ocenilo dlouhým potleskem.

Frljičovy hry Prokletí a Naše násilí a vaše násilí v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Největší pozdvižení vyvolala předem zveřejněná fotka z druhé hry, na které postava, jež před tím sestoupila z kříže, předstírala znásilnění muslimky.

Na představení se v roce 2018 vydala i skupina lidí, kteří produkci přerušili vstupem na jeviště. Další lidé se v sále hlasitě modlili, desítky jich demonstrovaly na Zelném trhu. Kardinál Dominik Duka později brněnská divadla zažaloval, chtěl omluvu. Minulý měsíc jeho stížnost zamítl Ústavní soud.

Režisérovi dnešního představení Havelkovi připadala tehdejší bouřlivá reakce jako absurdní, ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Po studiu článků, komentářů, reportáží a rozsudků ale dospěl k závěru, že nejde jen o "pseudokauzu". "Naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho," uvedl Havelka.

Nová inscenace není podle tvůrců vyřizováním účtů. "Kauzu, která je s provázkovským jevištěm spojována, jsme chtěli vrátit zpět do divadla a nahlédnout pod její povrch divadelními prostředky, jež jsou nám vlastní," popsal umělecký šéf a dramaturg Martin Sládeček.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 7.05.2024 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je úterý 7. května 2024

Očekáváme v 21:00 11°C

Celá předpověď