Proti plánu vystupují představitelé obcí, kteří se obávají negativních dopadů na životní prostředí a infrastrukturu v regionu. Nezamlouvá se jim, že by nová průmyslová zóna přitáhla tisíce zaměstnanců.
Vláda slíbila, že vznikne komplexní studie možných důsledků výstavby továrny. Podle dosavadních předpokladů se mají představitelé společnosti Volkswagen do konce roku rozhodnout, zda si pro investici vyberou Líně, nebo dají přednost lokalitě v Polsku, případně v Maďarsku. Pokud se bude továrna stavět v Líních, má její budování odstartovat koncem roku 2024.
Záměr na stavbu továrny na baterie odmítají také zástupci organizací spojených s letectvím. Ti zdůrazňují, že by byla velká chyba zrušit existující letiště, kde se podle nich ročně odehraje na dvacet tisíc vzletů a přistání, a připomínají význam letiště v případě ohrožení státu. Tvrdí, že v Líních mohou přistávat vojenské letouny i dopravní letadla.
Protestní akci na letiště svolal Český svaz letectví. „Pokud se zlikviduje zavedené letiště, komu to bude sloužit? Nevěřím pohádce, že tohle letiště se musí zbourat ve prospěch nějaké firmy. Pokud by skutečně vláda měla tendenci se postavit do pozoru, jak zavelí šéf jakékoliv firmy, položme si otázku: Jak je to tedy se suverenitou tohoto státu?“ prohlásil předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.
Připomínal osud bývalého letiště v Žatci, kde vznikla průmyslová zóna Triangle. „Kolik si myslíte, že tam dělá českých lidí? Maximálně třicet procent. Všichni ostatní pracovníci jsou dovezení z různých států Evropy. Nedělejme si iluze, že když dovolíme tohle letiště zbourat, bude tady ráj na zemi díky baterkárně filmy Volkswagen,“ uvedl.
Protestní akce se zúčastnil starosta Dobřan Martin Sobotka, který zastupuje okolní obce, jimž se projekt také nezamlouvá. „Z mého pohledu je to, že by se ta továrna opravu začala stavět na konci roku 2024, nejenom legislativně, ale i technicky vyloučené,“ sdělil Sobotka.
Tvrdil, že díky spolupráci odpůrců projektu se podařilo realizaci odsunout. „První usnesení vlády z července počítalo s demoličními pracemi v září, a jak vidíte, tak se tady zatím nic v tomto smyslu nestalo. Děkuji za to i lidem z letiště, protože v tomto ten náš odpor fungoval,“ konstatoval.
Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) minulý týden při jednání o projektu v Plzni zdůrazňoval význam záměru. „E-mobilita je budoucnost a bez transformace našeho automobilového průmyslu na e-mobilitu nebudeme součástí té budoucnosti,“ řekl.
Aerokluby protestují proti zvažovanému zrušení letiště (5. 8. 2022)
5. srpna 2022 |