Jan Antonín Pitínský: Matka. Když malý rodinný konflikt vyústí v nečekaný sociální horor

15. listopad 2022

Sociální sonda do zvrácenosti myšlení lidí, jejichž posedlostí je vlastní důležitost, moc a ovládání druhých. V titulní roli Ivana Hloužková. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Rozhlasová úprava a dramaturgie: Hana Hložková
Osoby a obsazení: Matka (Ivana Hloužková), Otec (Jan Kolařík), Dědeček (Jiří Pecha), Zoban (Robert Mikluš), Bětuše (Tereza Vilišová), Anděla (Tereza Novotná), Antonín (Michal Isteník)
Zvukový mistr: Josef Daněk
Hudba: Richard Dvořák
Režie: Jan Antonín Pitínský
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu v roce 2013

Původně divadelní hra Matka Jana Antonína Pitínského vznikla v roce 1987 pro brněnský amatérský soubor Ochotnický kroužek, ve kterém autor působil také jako režisér. Hra s víceméně ironickým podtitulem „sociální drama“ by mohla být ovšem stejně dobře označena také jako „sociální horor“.

Příběh se odehrává na pozadí blíže nespecifikovaného společenského převratu, po němž bude vláda svěřena do rukou „pracujícího lidu“. Podnázev „sociální drama“ evokuje socialistickorealistický typ předlistopadové dramatiky, zároveň je paradoxní ve vztahu k asociálnímu způsobu života, který ve skutečnosti vede tzv. normální dělnická rodina. Mučení hlady či zavírání do skříně jsou běžnými prostředky mezilidského spolubytí matky, která se zároveň staví do čela boje za třídní spravedlnost. Mistrovská ironie těchto protikladů se projevuje i v celkové panoptikální atmosféře hry.

Uměle vytvořený jazyk hry, vzbuzující zdání „dělňáckého nářečí“, prozrazuje autorovo okouzlení jarmarečním divadlem a groteskou, stejně jako vršení mordů a drastických činů, které postavy provádějí.

Skutečnost, že mohla být hra líčící boj dělnické třídy jako drastickou frašku nejen premiérovaná, ale opakovaně uváděná, dávala tušit, že tehdejší režim má na kahánku. Matka Ochotnického kroužku se stala jednou z několika divadelních předzvěstí listopadových událostí 1989.

V rozhlasovém nastudování vlastního textu v roce 2015 vyšel Jan Antonín Pitínský zejména z pečlivého hereckého obsazení inscenace, v němž se odráží jeho četné spolupráce s Divadlem Husa na provázku, ale i jinými moravskými jevišti. Do titulní role obsadil Ivanu Hloužkovou, výraznou brněnskou herečku a držitelku dvou Cen Alfréda Radoka.

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Hana Hložková
Spustit audio

Související