Téměř tisícovka lidí protestovala proti zrušení letiště v Líních

Zveřejněno v Z regionu
Od - středa, 16. listopad 2022 13:45
Téměř tisícovka lidí protestovala proti zrušení letiště v Líních Foto: Peggy Kýrová

I přes nepřízeň počasí se v úterý sešli na letišti v Líních (LKLN) odpůrci zrušení funkčního letiště kvůli výstavbě tzv. Gigafactory. Akci svolal předseda Českého svazu letectví Václav Vašek. Kvůli mlze nemohla přiletět letadla, ale i tak na setkání dorazili auty sympatizanti dokonce z tak vzdálených míst, jako Karviná, Brno, Šumperk či Prostějov.

"Jde o názorový mítink pouze k problematice letiště, žádná politická vystoupení tu nechceme," uvedl ihned na počátku svého proslovu Václav Vašek. Poté k zúčastněným promluvil starosta Dobřan Martin Sobotka, který upozornil nejen na značně nestandardní postup vlády v celé záležitosti, ale i na nepříznivé ekonomické a sociální dopady případné výstavby gigafactory: „Nevěřím Volkswagenu ani vládě, když říkají, že pro nás se situace zlepší tím, že ta továrna přijde.“ Jednání vlády kritizoval také předseda Aeroklubu ČR Vlasta Dvořák.

Prezident Klubu velitelů divizí Jiří Glos se na problematiku případného zrušení letiště dívá z pohledu zkušeného vojenského velitele: „K těm mobilizačním zálohám, a vůbec k využití tohoto prostoru bych chtěl říct, že nikdo dneska z těch vládních činitelů nemá představu o tom, co je mobilizace, všichni o tom jenom mluví. V Plzni bylo třicet dva vojenských útvarů a zařízení, a ti se museli připravovat i tady, kdyby byla ta mobilizace potřeba.“

Silný potlesk sklidil právník Jiří Rajchl. I on se pozastavoval nad nestandardním chováním vlády a vyjádřil názor, že je porušován jeden předpis za druhým. Vysvětlil, že ke stavbě tak velké továrny je třeba celá řada různých vyjádření, jejichž vypracování trvá dlouhou dobu. Podle Rajchla má vláda hájit zájmy občanů. "Argument vlády, že to chce Volkswagen, mě neuspokojuje," řekl.

Připomněl, že se hovoří o tom, že Volkswagen přesune výrobu z Mladé Boleslavi jinam - proč by zde tedy měl stavět závod na výrobu baterií? Jiří Rajchl se znovu vrátil k institutu vyvlastnění, který se má využívat pouze výjimečně a výhradně ve veřejném zájmu. Není tedy možné, aby na vyvlastněném pozemku něco postavila soukromá společnost. „To je absolutně protiprávní akt,“ zdůraznil.

Zakladatel sdružení Classic Trainers Jiří Horák upozornil na fakt, že v případě továrny na baterie se nejedná o běžnou fabriku, ale o chemičku. Dalšími řečníky byli Michal Švihla za spolek STOP GIGAFACTORY, Aleš Trtil nebo Iveta Irvingová, dcera Jana Romana Irvinga - letce RAF.

Pilot Jan Ježek uvedl, že podle informací z jednání podnikatelů v Hospodářské komoře se gigafactory plánuje pouze na deset až patnáct let. "Co tady bude potom? Převede se to na jinou továrnu nebo to zůstane ležet ladem?" ptal se. Zhruba 500 pilotů, kteří na letišti v Líních působí, chtělo letos oslavit 70 let jeho existence, ale nemohli to udělat, protože veškerou energii věnují tomu, aby "zůstalo naživu". „Letiště tu klidně těch dalších sedmdesát let může být, pokud se tady na deset let nepostaví baterkárna,“ řekl Ježek. 

Na akci v Líních se dostavili také zástupci asi desítky významných médií.