Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Duše vyštvaná z těla

    Inscenace hry skotského dramatika Davida Greiga Události pro dva herce a chór padne studiové scéně Jihočeského divadla jako ulitá. Není to poprvé, co režisérka Kasha Jandáčková zpracovala téma terorismu. V autorské inscenaci Ve dne v noci z Divadla NoD šlo o pařížské útoky v redakci Charlie Hebdo a klubu Bataclan, Greigův text z roku 2013 je zase výrazně inspirován otřesnými činy Nora Anderse Breivika. Zachycuje však fiktivní příběh farářky Claire, která přežila podobný útok na komunitní sbor a nyní se s touto traumatickou zkušeností snaží vyrovnat, aby – jak naznačuje Greig – získala zpět svou duši.

    Chlapec (Dan Kranich) a Claire (Dana Verzichová) jsou navždy propojeni, což zdůrazňuje stejný kostým. Foto Rudy Kovář

    Duchovní rozměr podtrhuje kromě obligátního gospelu scéna Jána Tereby, skládající se z centrálního obdélníkového portálu a několika bytelných hranolů jakoby vyrobených z černého mramoru. Herci je průběžně přeskupují do nových konstelací naznačujících nejrůznější dějiště. Nakonec vznikne působivé pietní, duchovní místo s překrásnou vitráží, jež ještě podtrhne katarzní vyústění Claiřiny pouti za odpuštěním.

    Chladný černý mramor však zároveň evokuje truchlení a možná i severskou mytologii, jíž propadl jak Greigův vraždící Chlapec, tak jeho reálný předobraz. Autor hledá motivace jeho otřesných činů nejen v extremistických politických postojích, ale i v jeho nelehkém dětství provázeném šikanou. Je až zarážející, kolik pochopení pro masového vraha dovedl Greig do hry vložit. V souladu s tím hraje Dan Kranich Chlapce velmi civilně jako spíše nenápadného, trochu rtuťovitého mladého muže, jenž člověka lehce znepokojuje snad jen neochvějností, s níž dokáže hlásat extremistické názory, podpořené nejrůznějšími fake news. Kranich kromě toho ztvárňuje i všechny další postavy, které Claire zkříží cestu. Fascinuje při tom svou proměnlivostí, nejvíce asi v roli Claiřiny partnerky, do níž se s grácií a zcela výstižně přetělesnil jen pomocí neokázalého zjemnění hlasu a uvolněnějšího držení těla. Fakt, že Kranich hraje všechny tyto postavy, umožňuje nedoslovným způsobem vyjádřit, že trauma z útoku Claire pronásleduje na každém kroku, ve všech mezilidských interakcích. Přesto si její představitelka Dana Verzichová dovoluje pracovat i s lehkým nadhledem, místy dokonce se sarkasmem, což postavě velmi svědčí. Herečka opět dokázala, že je mistryní civilních poloh, navíc přesně vystihla moment, kdy se z oběti stává člověk bez sebereflexe, nechtěně trýznící své okolí. Trojčlenný chór, jenž mimo jiné představuje hlas lidu, Chlapcovy oběti ze sboru i jeho sympatizanty, ztělesnili všestranní Eliška Brumovská, David Krchňavý a Marie Sawa.

    Režisérka se nechala vést textem a svůj talent vložila především do nuancované práce s herci. Důvěra v dobře napsané drama se vyplatila.

    ///

    Jihočeské divadlo, České Budějovice – David Greig: Události. Překlad a dramaturgie David Košťák, režie Kasha Jandáčková, scéna a kostýmy Ján Tereba, hudba John Browne. Premiéra 21. října 2022, studiová scéna Na Půdě.


    Komentáře k článku: Duše vyštvaná z těla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,