E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Do světa šampaňského mě přivedla soutěživost, říká Champagne ambasadorka ve společnosti Moët Hennessy

22. listopad 2022

Markéta Zázvorková je Champagne ambasadorkou ve společnosti Moët Hennessy, která se hlásí k odkazu slavné Veuve Clicquot – vinařky, jež byla veleúspěšnou podnikatelkou v době, která podnikavým ženám nepřála. V Česku je i dnes žen-vinařek jako šafránu, ale prý se blýská na lepší časy.

Foto: Zdroj: Moët Hennessy

V čem je podle vás odkaz Madame Clicquot tak mimořádný?

Tím, co přinesla regionu Champagne. Byla to vizionářka a inovátorka. Nakoupila nejlepší vinohrady, přišla jako první s ročníkovým šampaňským, vymyslela speciální odkalovací stůl. Díky jejímu postupu, který se s malými úpravami používá dodnes, vzniklo krystalicky čisté šampaňské víno bez kalu a kvasinek. Druhý přínos Madame Clicquot vidím v tom, jak inspirativní osobností byla. Mladá žena, která se nebála jít za svým snem v době, kdy ženy ­nemohly běžně disponovat majetkem a o podnikání se neodvažovaly ani snít.

Je i pro vás osobně tato žena inspirací?

Nesmírnou. Dnes bych její podnik nazvala startupem. Byla chytrá, odvážná a měla velký obchodní talent. Vsadila všechno na jednu kartu. A to žila na přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Přesvědčila mě o tom, že je možné uživit se tím, co doopravdy chcete dělat, co vás baví. Když tomu věříte a děláte to dobře, výsledky se dostaví. A mít práci, kterou milujete, je samo o sobě odměnou.

Mladá žena, která se nebála jít za svým snem v době, kdy ženy ­nemohly běžně disponovat majetkem a o podnikání se neodvažovaly ani snít.

Najdou se i dnes ve světě šampaňského vína významné ženy?

Jsou i ženy-vinařky, přestože jich není tolik jako mužů. Mezi významné podnikatelky ve vinařství patří Madame Fallet nebo Aurore Casanova. V uznávaném vinařském domě Krug vede výrobu vína Julie Cavil a příkladů by se našlo víc. Řekla bych, že ve Francii v tom­hle oboru není důležité, jestli jste „ten“, „ta“ nebo „to“. Rozhodují jen schopnosti, zkušenosti a zápal pro to, co děláte. Alespoň naše mateřská společnost je francouzská a já se tu nesetkala s jakoukoli diskriminací nebo nedůvěrou z důvodu, že jsem žena. České prostředí má ale před sebou ještě dlouhou cestu k rovnému přístupu.

Foto: Moët Hennessy

Kdo je Markéta Zázvorková

Vystudovala PedF UK (dějepis a ZSV). V minulosti pracovala se známou sommelierkou Klárou Kollárovou ve Vinografu, kde si zamilovala víno. Do společnosti Moët Hennessy ČR  nastoupila na podzim 2019.

Proč? V tuzemsku vinařky nejsou? Je to mužský obor? 

Ženy-vinařky jsou i v Česku, ale zatím je jich pomálu. Mezi úspěšnými, kterým se podařilo prosadit, bych uvedla například Dominiku Černohorskou, která stojí za vinařstvím Plenér, Elišku Beckovou, která je hlavní technoložkou úspěšného a oceňovaného vinařství Volařík, nebo Elišku Leisserovou z vinařství Donatus z Božic. A dalo by se pokračovat. Snad se tedy blýská na lepší časy. Ale v Cham­pagni určitě nalezneme takových podnikatelek mnohem víc. 

Jak jste se ve světě šampaňského vína ocitla vy, s vystudovanou pedagogickou fakultou?

Vždycky mě to táhlo do gastro prostředí, protože naši měli restauraci. Při studiu jsem chodila na brigády do restaurací, bavilo mě být mezi lidmi. Dlouho jsem potom pracovala jako nákupčí pro obchodní řetězce. Ale jestli mám říct, co mě doopravdy přivedlo k šampaňskému, byla to vlastně moje ješitnost. Můj tehdejší přítel byl velký znalec a sběratel vín. Spoustu mě toho o víně naučil. Jenže já bývám občas hodně soutěživá a zjistila jsem, že o šampaňském neví zdaleka všechno. Prostě jsem ho chtěla v něčem trumfnout. A když jsem poznala ta nejkvalitnější šampaňská vína, nadchla jsem se. Když to zkrátím, s tehdejším přítelem už dávno nejsem, ale láska k šampaňskému zůstala a nasměrovala můj život někam, kde jsem se našla a jsem tam šťastná.

Foto: Moët Hennessy

Příběh Veuve Clicquot

Barbe Nicole Ponsardin, známější jako Veuve (vdova) Clicquot, se stala úspěšnou podnikatelkou v době, kdy ženy nesměly podnikat ani nic vlastnit. Narodila se v roce 1777, vdávala se těsně po Francouzské revoluci a ovdověla v první dekádě devatenáctého století. Podařilo se jí využít právní kličky: do svého oficiálního titulu si dala označení „vdova“ a dílky tomu směla disponovat manželovými penězi a pokračovat v jeho podnikání, kterým byla výroba šampaňského vína. A dělala to dalších šedesát let lépe než skvěle. Špičkové šampaňské dodávala na dvůr císaře Napoleona i královny Viktorie. Dodnes je jednou z nejvýznamnějších osobností světa šampaňského vína.

Nenarazila jste tedy na nějaké překážky jen proto, že jste žena?

Na začátku kariéry jsem se setkala s předsudky. Byla jsem poměrně mladá a zastávala jsem stejnou pozici jako muž s dvacetiletou praxí. Pociťovala jsem, že někteří lidé s tím měli problém. Dnes už ale nic takového nevnímám. Pracuji pro firmu, kde je ženám věnována pozornost. Máme vlastní magazín o ženách a sdílíme tam příklady kariérního rozvoje napříč společností ve snaze motivovat další.

Co přesně znamená být Champagne Ambassador?

Mám na starosti interní a externí vzdělávání. Zajišťuji rozvoj a vzdělávání svých kolegů ohledně našich značek, a to nejen šampaňského. Připravuji kurzy pro sommeliery, například Champagne Academy. Tu vedeme s kolegou Ivem Dvořákem. Dále kurzy a školení pro restaurace, bývám hostitelkou na eventech, které jsou zaměřené na šampaňské.

Další náplní mojí práce je péče o klíčové zákazníky, což jsou třeba ikonické pražské bary a restaurace. Starám se i o korporátní klientelu, k tomu patří třeba i účast na filmovém festivalu v Karlových Varech. Tady jde částečně o prodej a částečně o marketing. Mám na starosti také privátní klientelu. Jedná se o prodej těch nejluxusnějších a nejprestižnějších produktů z portfolia firmy. Vedle šampaňského jde například i o koňaky. Jen pro představu, nejdražší lahev, kterou jsem prodala v České republice, má hodnotu kolem dvou a půl milionu korun.

Musela jste si ve své nové roli doplnit vzdělání v oboru?

Dříve jsem pět let pracovala ve Vinografu, což je podnik, který se věnuje vínu a degustacím. Absolvovala jsem kurzy, mám certifikáty, které jsou pro mou práci třeba. Firma nás v tomto ohledu podporuje. Absolvuji kurzy u jednotlivých značek.

Nejraději mám možnost být přímo v Champagne na vinicích. Je to unikátní oblast s rodinnou atmosférou, kde spolu všichni spolupracují. Během covidu se kurzy nekonaly, tak jsem teď natěšená. A nejen já. Vnímám, že během covidové pauzy si spousta lidí uvědomila, že je důležité dopřávat si krásné zážitky. A kvalitní víno k nim patří. Nejde o množství, ale o zážitek. Víno, a šampaňské zvlášť, je kulturní nápoj.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Moët Hennessy.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s