Není to zase tak moc dávno, kdy mužům připadalo docela v pořádku ženu přidržet, když si chtěli sáhnout nebo i něco víc. Zejména, když byla jejich podřízená a nemuseli se bát, že si bude stěžovat. A když si náhodou stěžovaly, spláchlo to nějaké to odškodnění. Zkrátka, staré dobré časy, kdy bylo znásilnění pro ženu vlastně dárkem. To se ale změnilo, když Jodi Kantorové zazvonil telefon a herečka Rose McGowanová se podělila o svůj příběh. Od té chvíle už nemělo být nic jako dřív, aspoň ne pro zvrhlé prasáky.


Jodi Kantorová totiž již v té době byla velmi uznávanou investigativní reportérkou, aktuálně působící v New York Times. Jednom z nejprestižnějších médií současnosti. Telefonát to nebyl ani trochu náhodný, jedním z velkých témat Kantorové byly totiž případy znásilnění a sexuálního napadení žen. Tentokrát to ale mohl být sólokapr, řeč byla totiž o nikom menším než jednom z nejvlivnějších mužů Hollywoodu a úspěšném producentovi s šesti Oskary Harvey Weinsteinovi.


Z jiskry vzejde plamen

O tom, že má Weinstein přinejmenším neortodoxní sexuální apetit se ve kulturních kruzích šuškalo už hodně dlouho. Jenže jeho vliv, i peníze, kterými vládl, jej činily zdánlivě nedotknutelným. A když už se nějaký novinář rozhodl pustit do zpracování příběhu některé z napadených žen, brzy mu jeho šéfové nebo právníci Weinsteinovy firmy vysvětlili, že si tak trochu zahrává s ohněm. Jenže Kantorová byla z jiného těsta, a navíc měla po ruce spolehlivou a neméně zkušenou Megan Twoheyovou. Pro tyhle dvě byly producentovy skutky tak trochu jako červený hadr pro býka. Okamžitě se tedy rozhodly, že se do příběhu zakousnou, a tentokrát se nenechají zastrašit.


Na začátku to nebylo ani trochu snadné, i vedení New York Times si bylo dobře vědomé síly protivníka. Nikdo nepochyboval o tom, že je nejenom čeká obrovský tlak, ale pokud by publikovali cokoli jednoznačně nepodloženého důkazy, mohli by očekávat velmi tvrdou odvetu. Aby toho nebylo málo, ani Rose McGowanová nechtěla zpočátku mluvit o tom, co se stalo, a už vůbec nepřipouštěla spojení svého jména s tímto případem. Podobně se ke všemu stavěla i další megahvězda, herečka Gwyneth Paltrowová nebo Ashley Juddová. Obě sice reportérkám mimo záznam potvrdily, že zažily s Weinsteinem nepříliš příjemné momenty, ale ohrozit kvůli tomu svou kariéru…


Publikovat text bez konkrétních jmen bylo nemyslitelné. Jenže dvojice Kantorová a Twoheyová se jen tak nevzdává. Zejména, když jde o člověka, který opakovaně znásilňuje ženy už pár desítek let. Věděly, že ho někdo musí zastavit. Rozjíždí proto pátrání po všech potenciálních Weinsteinových obětech. Postupně se dostávají k dalším a dalším ženám a uvědomují si, že rozměry tohoto zneužívání jsou obludné. Nesmí přestat ani zaváhat, jinak je vše ztraceno.

Tak trochu drama z počátku #metoo

Odhalení skandálu Harvey Weinsteina stálo na počátku hnutí #metoo. I když obě reportérky – protože film Když promluvila je založen na skutečných událostech – si moc dobře uvědomovaly, že potřebují prolomit hráz. Jedno bylo jasné, když první z žen najde odvahu vystoupit z anonymity, budou se postupně přidávat další. Jak ale najít tu první, která půjde do boje s rizikem, že zůstane osamocena? Ale nejspíše ani Kantorová, ani Twoheyová netušily, co vlastně svým textem spustí. A nejen vůči Weinsteinovi, tenhle skandál totiž bez nadsázky změnil svět. Alespoň svět mužů. Aspoň některým z nich začalo docházet, že i u žen možná ne může znamenat ne. Mnoho z nich to předtím ani nenapadlo.


Film Když promluvila vznikl v převážně ženském týmu. To by mohlo vzbuzovat obavy, že půjde o jakýsi hon na čarodějnice, snahu na plátně se pomstít všem mužům a vyobrazit je bez výjimky jako zvrhlé násilníky. K dobru mladé režisérky Marie Schraderové i scenáristky Rebeccy Lenkiewiczové nutno dodat, že se tomuto lákadlu ubránily. Snímek je vlastně prostým zachycením událostí, téměř dokumentaristický styl vyprávění je v tomto případě celkem osvěžující. A tak divák může na plátně postupně sledovat dramatický příběh o tom, jak dvě novinářky po střípcích a drobcích skládají přelomový článek.

Vše se odehrává vlastně velmi civilně, k čemuž přispívá i uměřená kamera Natashy Braierové. Ta se nenechává unést experimenty s obrazem, přesto její cit pro kompozici a schopnost upoutat divákovu pozornost k detailu zaslouží velký obdiv. Je možná trochu škoda, že střihač nebyl o něco přísnější. Snímek Když promluvila totiž trpí neduhem většiny současných hollywoodských (a nejen těch) filmů – stopáž 129 minut prostě nutně musí přinést občasné záseky v běhu děje. Pro ty, kteří žurnalistické prostředí znají, pracují v něm, nebo je zajímá, to může být atraktivní, běžný divák ale občas nejspíše ztratí pozornost.

FILM: KDYŽ PROMLUVILA

Režie: Marie Schraderová
Scénář: Rebecca Lenkiewiczová; předloha: Jodi Kantorová, Megan Twoheyová
Střih: Hansjörg Weißbrich
Kamera: Natasha Braierová
Hudba: Nicholas Britell
Účinkují: Carey Mulliganová, Zoe Kazanová, Patricia Clarksonová, Andre Braugher, Jennifer Ehleová, Samantha Mortonová, Ashley Juddová, Adam Shapiro, Peter Friedman, Zach Grenier, Tom Pelphrey, Sean Cullen, Angela Yeohová, Anastasia Barzeeová, Kelly McQuailová, Mike Houston, James Austin Johnson, Sarah Ann Masseová, Kelly Rian Sansonová, Anastasia Barzeeová, Katherine Kendallová, Hilary Greerová, Maren Heary, Angela Yeohová, Dalya Knappová, Leah Kreitz
Distributor: cinemart.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
10
Herecké výkony
9
Vizuální zpracování
9
Hudba
9
recenze-film-kdyz-promluvilaSnímek Když promluvila není ani žádným honem na čarodějnice ani snahou zúčtovat s muži. Režisérka Marie Schraderová skoro dokumentaristickým stylem staví strhující příběh ne nepodobný detektivce. Dobře, protože hnutí #metoo už známe a odvedlo spoustu (většinou) dobré práce, trochu přicházíme o napětí, jestli se dvojici novinářek Jodi Kantorové a Megan Twoheyové podaří poskládat vše dohromady tak, aby mohly New York Times spustit skandál nebývalých rozměrů. A zastavit vlivného Harveyho Weinsteina, který za uplynulá desetiletí obtěžoval nebo dokonce znásilnil dlouhý zástup žen. Ve filmu Když promluvila tak sledujeme zrození článku, který bez nadsázky změnil svět. To je docela zajímavá podívaná.