Káča, Káťa, Jekaterina, Kate. Kateřina slaví 25. listopadu. Znáte hudební díla, pro něž byl inspirací?

U data 25. listopadu najdeme v kalendáři jméno Kateřina. Jedná se o dvacáté nejoblíbenější jméno v České republice a nosí je u nás více než 110 tisíc žen a dívek.

Pochází původně ze starořeckého ženského křestního jména aikaterine. Původ tohoto jména není ovšem zcela jasný. Může pocházet z řeckého slova hekateros (což v češtině znamená každý z obou), anebo má základ ve jméně řecké bohyně Hekaté. Význam jména Kateřina je čistá, cudná, mravná.

Jméno Kateřina nosí celá řada světových i českých: sopranistka Kněžíková, harfenista Englichová, hornistka Javůrková či varhanice Katta.

Slavné Kateřiny najdeme i jako inspiraci v umění. Hlavní hrdinka tohoto jména vystupuje například v české komické opeře Antonína Dvořáka Čert a Káča, v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, o Kateřině Izmajlovové vypráví opera Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče a Kateřinu najdeme i v muzikálu Kiss Me, Kate Cole Portera na motivy Shakespearovy komedie Zkrocení zlé ženy.

Čert a Káča je jedno z pozdních jevištních děl českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka. Napsal ji v roce 1899 na libreto Adolfa Weniga. Premiéra opery proběhla v Národním divadle v Praze 23.listopadu 1899 pod taktovkou prvního kapelníka Adolfa Čecha a v režii ředitele Národního divadla Františka Adolfa Šuberta.
Příběh o chytrém ovčáku Jirkovi, drzém vesnickém děvčeti Káče a oklamaném čertu Marbuelovi je založen na české lidové pohádce, kterou literárně zpracovala Božena Němcová. Adolf Wenig upravil děj do tří dějství, která se odehrávají ve vesnické hospodě, v pekle a na zámku. Dvořák Wenigovo vtipné libreto podtrhnul několika příznačnými motivy, které skvělým způsobem melodicky, rytmicky i instrumentačně obměňuje.

Opera o třech dějství Káťa Kabanová Leoše Janáčka vznikla na námět překladu divadelní hry Bouře Alexandra Nikolajeviče Ostrovského a libreto si k ní napsal sám skladatel. Překlad původní Ostrovského divadelní hry vytvořil Vincenc Červinka. Toto dílo je považováno za Janáčkovu první „zralou“ operu navzdory faktu, že Janáčkovi v době premiéry bylo již 67 let. Premiéra se uskutečnila v Národním divadle v Brně, shodou okolností podobně jako Dvořákova opera Čert a Káča rovněž 23. listopadu, ovšem v roce 1921. V pražském Národním divadle byla opera poprvé uvedena rok po světové premiéře v Brně.
Jedná se o příběh vdané ženy, která ve světě pokrytecké přetvářky, hrubosti a slabých mužů neunese lež a přetvářku a za své zakázané chvilkové milostné vzplanutí k cizímu muži se potrestá dobrovolným odchodem ze světa.

Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče patří k vrcholným dílům tohoto ruského skladatele. Jedná se o drásající a zároveň i místy groteskní operu s erotickým nábojem. Původní drama, které napsal v roce 1865 ruský dramatik, kritik a spisovatel Nikolaj Semjonovič Leskov je ve své původní podobě již neznámé; libreto k opeře na jeho motivy napsali Dmitrij Šostakovič a A. G. Prejs. Světovou premiéru opera měla v tehdejším Leningradě v roce 1934.
Mladá hospodyně Kateřina Izmajlovová žije v nešťastném manželství se starým a přísným manželem. Její odevzdaný poklid v mrtvém kupeckém prostředí naruší mladý a přitažlivý podomek Sergej, který zcela rozvrátí její duši a přiměje ji nejen k vraždě manžela.
Opera zpočátku dosáhla oslňujícího úspěchu a měla bezmála 180 repríz, v období stalinského teroru byla ovšem zostuzena v pokřiveném článku Chaos místo hudby (Pravda, 1936) a Šostakovičova hudba byla označena stalinskou kritikou za vulgárně naturalistickou. Dalšího uvedení se oper dočkala až po svém přepracování v roce 1961.

Autorem hudby a textů k muzikálu Kiss Me, Kate je americký hudební skladatel a textař Cole Porter. Příběh je muzikálovým zpracováním divadelní hry Zkrocení zlé ženy Williama Sghakespeara a měl premiéru v roce 1948. V roce 1949 za něj Cole Porter získal svou jedinou cenu Tony a v roce 1953 se muzikál dočkal i filmového zpracování.
Děj se odehrává v zákulisí provinčního divadla v Baltimoru 40. let minulého století. Herci malé soukromé společnosti zkoušejí Shakespearovu komedii Zkrocení zlé ženy a osudová i nesmiřitelná nesnášenlivost se odehrávají nejen na jevišti mezi divadelními postavami Kateřinou a Petrucciem, ale i v zákulisí mezi jejich představiteli.

Foto: Profimedia

Podcast