Konec jedné chiméry: Black Friday po česku odpočítává poslední měsíce
Až zásah Evropské unie dokázal ukončit léta trvající blamáž, kterou na české zákazníky každoročně připravovaly mnohé e-shopy. Nerealistické slevy ve výši 80 %, vypočítané z cen, za které obchod konkrétní zboží nikdy nenabízel. A zákazníci, kteří se na slevy nechali zlákat, aby pak porovnáním (často až po nákupu) zjistili hořkou realitu. Proč se z původního Black Friday, které mělo podpořit mimosezónní nákupy, stala vyčpělá akce? A můžeme se definitivně rozloučit s vysokými slevami?
Prazvláštní praktiky při výpočtu slev, či spíše určování původních cen produktů, procházely na českém trhu poměrně dlouho. Dalo by se říct, že je až s podivem, co zákazníci vydrželi a za jakých podmínek byli ochotni nakupovat. Během pandemie a období střídavých lockdownů se ovšem Češi naučili nakupovat online ve velkém, a spolu s tím také porovnávat ceny. A Black Friday s doporučenými cenami zboží nasazenými do oblak se brzy stalo pro mnohé nakupující spíše signálem „pozor, tady bude něco špatně“. O to víc, když se z výhodného dne či týdne stal rovnou měsíc plný nadpolovičních slev.
Zákazníci už dnes zkrátka moc dobře ví, že magická procenta dolů u ceny nejsou všechno. Chtějí ušetřit doopravdy – o to víc v současné situaci, kdy řada z nich hlídá každý výdaj. Zároveň se nebojí dát formou recenzí a zpětné vazby na sítích dát vědět, že kouzlení s cenami u nich neprojde. A na požadavky zákazníků zareagovala i EU, která svou směrnicí o ochraně spotřebitele jasně nastavila pravidla, jež by měla přimět e-shopy uvádět slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Pro obchodníky to znamená jediné – pokud si chtějí udržet loajalitu a spokojenost nakupujících, musí být jednak maximálně transparentní a jednak se nebát zakousnout do svých marží.
"Ano, někdy to je bolestivá cesta. I nám v CZC pár let trvalo, než jsme se obecnou praxi nastavování slev rozhodli změnit. Už od loňského roku ale u každého produktu zveřejňujeme graf vývoje cen a zároveň každou slevu počítáme z nejnižší ceny za posledních 30 dní. V metodice jsme dokonce ještě přísnější než Hlídač shopů, který byl v tomto směru průkopníkem a se kterým spolupracujeme už od roku 2019. Spolu s Alza.cz jsme se stali průkopníky férového přístupu k nastavování slev, ke kterému se postupně se přidávají i další e-shopy. Snažíme se o maximální transparentnost cen a v praxi již nyní provozujeme model, na který budou muset od příštího roku přejít všichni prodejci. A zpětná vazba nás utvrzuje v tom, že jsme se vydali správnou cestou. Zákazníci totiž v rámci Black Friday mnohem víc ocení skutečnou slevu 20 % než vybájených 80 %, a dávají to najevo jak počtem objednávek, tak ohlasy v recenzích," říká Jitka Dvořáková, Generální ředitelka CZC.
"Jak bude „očištěné“ Black Friday v praxi fungovat, můžeme jen odhadovat. My jsme na nová pravidla připraveni a jsme rádi, že řada dalších e-shopů stejně jako my obdobné kroky zavedla a zákazníci tak mohou nakupovat transparentně. Na druhou stranu je jasné, že ze strany mnoha obchodníků přijde snaha o „alternativní“ výklad směrnice a její obcházení. Je škoda, že někteří obchodníci stále nepochopili význam prozákaznického přístupu a toho, že férově nastavené slevy se jim mnohonásobně vrátí," dodává Jitka Dvořáková.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz