Neúmyslné zapnutí autopilota Airbusu A220 hrozilo ve dvou případech katastrofou

  • 26.11.2022 08:30

Po kanadském Transport Canada vydal 22. listopadu také americký regulátor FAA nouzovou direktivu (EAD) AD: 2022-25-51 týkající se neúmyslného zapnutí autopilota Airbusu A220. Direktivy reagují na přinejmenším dva případy, kdy neúmyslné zapnutí autopilota ve fázi vzletu přivodilo situaci hrozící katastrofou. Direktivy připomínají a upravují podmínky pro zapnutí autopilota a zapnutí či znovuzapnutí automatu tahu.

Případů neúmyslného zapnutí autopilota bylo přitom evidováno 38, což je s ohledem na 230 letadel v provozu velmi vysoké číslo.

Problém hrozí ve vzletové fází, kdy matoucí rozmístění ovladačů na palubní desce může způsobit, že místo zapnutí (nebo opětovného zapnutí) automatického řízení tahu pilot omylem zapne autopilota. To může způsobit předčasnou rotaci (vzlet) např. při rychlosti menší než V1. Vzlet s rychlostí nižší než Vr je vzletem s nízkou energií, kdy letadlo nabírá výšku při nedostatečné rychlosti a hrozí pád v důsledku ztráty vztlaku. Taková situace vyžaduje okamžitý zásah pilotů.

Direktiva připomíná, že automatické řízení tahu je zařízení, které je se relativně často může automaticky odpojit v případě nesouladu vstupních hodnot nebo v turbulencích.

Regulátor popsal konkrétní případ ze září 2022. Během rozjezdu letadla se samovolně odpojil automat tahu. Pilot ho chtěl znovu zapojit, omylem však zapnul autopilota, čímž nechtěně spustil výše popsanou situaci. Letadlo řízené autopilotem začalo nabírat výšku při rychlosti nižší než V1. Druhý případ, kdy letadlo jen těsně uniklo katastrofě, publikován nebyl. Zjevně se však jednalo o stejný problém.

Pilot se dopustil chyby, když se snažil ve vzletové fázi znovu zapojit automat tahu. Podle letové příručky A220 se automat tahu nesmí znovu zapojit při rychlosti nad 60 kt a výšce nižší než 400 stop nad zemí.

Direktiva proto ukládá vložit do existující letové příručky AFM (Aircraft Flight Manual) další varování před spuštěním autopilota během vzletu a stanovuje minimální výšku pro zapnutí autopilota 400 stop nad zemí (AGL). Během vzletu nesmí být zapnut či znovuzapnut automat tahu v případě, kdy jsou motory nastaveny na vzletový režim a dokud letadlo nedosáhne výšky nejméně 400 stop nad zemí.

Direktiva nebude vyžadovat veřejnou diskusi, neboť regulátor ji považuje za nepraktickou a v rozporu se zájmy veřejnosti. Změny AFM musí být provedeny nejpozději do 30 dní.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace