„Jízdné je u veřejné dopravy naším jediným příjmem. K drobným změnám v jeho ceně dojde, nechtěli jsme však zásadně zdražovat. Stejně budeme nejlevnější v rámci republiky. Chceme zachovat, co nyní platí. Kdo jede veřejnou dopravou, musí mít náklady nižší než ten, kdo cestuje autem,“ vysvětlil náměstek s tím, že kdyby se výrazně zvedly ceny, cestujících by ubylo a kraj by o to více musel dopravu dotovat.

Plzeňský kraj chce do hromadné dopravy přilákat co nejvíce cestujících, hlavně těch pravidelných. Měsíční předplatné bude od Nového roku pro vnější zónu levnější o dvacet korun, roční jízdné pro jednu zónu se z 3002 korun sníží na 2900 Kč. Na padesátiprocentní slevu na jízdném navíc od ledna dosáhnou i lidé, kteří pobírají dávky hmotné nouze. Autobusové i vlakové linky integrované dopravy využívá podle náměstka stále více cestujících. „Oproti roku 2019 se jejich počet zvýšil až o dvacet procent. Máme kvalitní dopravu,“ míní Čížek.

Vytíženost stoupla mimo jiné směrem na Stříbro a Tachov, kam do tamějších firem dojíždí mnoho zahraničních dělníků. Jsou však i oblasti, kde se spoje nikdy nenaplní. Jedná se například o Manětínsko, Domažlicko, Český les či Zbirožsko. „Situaci monitorujeme a snažíme se pružně reagovat. Například tím, že zavádíme spoje na zavolání. Když ani ty lidé nevyužívají, zruší se a posílí se linky jinde,“ řekl náměstek.

V Plzni se ceny předplatného nezmění, jednorázová jízdenka ale v městské hromadné dopravě od Nového roku podraží ze současných 20 korun na 22 Kč.

Ilustrační foto
Limit pro městskou dopravu zdarma v Plzni se sníží na 65 let