Co rád poslouchá čerstvý držitel operní Thálie Martin Bárta?

Český barytonista Martin Bárta získal letos na podzim Cenu Thálie za výkon v roli Jaga ve Verdiho opeře Otello. Nebyl to však zdaleka jeho jediný letošní úspěch a na další umělecké projekty připravuje

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je Martin Bárta.

Umělecký rozptyl Martina Bárty zahrnuje role ztvárněné napříč mnoha českými divadly. V minulé sezoně ztvárnil roli Knížete v opeře Zásnuby ve snu Hanse Krásy, Scarpii v Pucciniho Tosce, Nabucca ve stejnojmenné Verdiho opeře. Tuto roli vytvořil i na jevišti Moravského divadla Olomouc společně s Beethovenovým Donem Pizarrem ve Fideliovi. S rolemi Dona Pizarra a Scarpii se během covidového období zavřených divadel představil v přímých televizních přenosech. Na jaře vytvořil na scéně divadla F.X. Šaldy v Liberci roli Jaga ve Verdiho opeře Otello, za kterou získal ocenění Thálie v mužské operní kategorii. V roli Nabucca později vystupoval i na operním festivalu v norském Bergenu a v červnu 2022 na velkém open air představení provedl roli Verdiho Macbetha v Lochotíně u Plzně.

Letošní sezonu otevřel Martin Bárta novou produkcí Smetanovy opery Dalibor v Plzni, kde ztvárnil svou oblíbenou roli Krále Vladislava. Tato role ho čeká na konci sezony i v Ostravě. V pražské Státní opeře nastudoval náročnou roli Faninala v opeře Richarda Strausse Růžový kavalír, která měla premiéru 24. listopadu v režii slavného intendanta Curyšské opery Andrease Homokiho. V lednu vstupuje do pražské produkce Dvořákova Jakobína jako Bohuš a účastní se i koncertního provedení Stravinského oratoria Oedipus Rex v Národním divadle jako Kreon pod taktovkou Johna Fioreho. V květnu se chystá na debut v roli Bohumíra Dvořákovy opery Armida v Národním divadle v Praze pod taktovou Roberta Jindry. Kromě těchto aktivit se intenzivně věnuje pedagogické činnosti – je také vedoucím Katedry zpěvu a operní režie na pražské HAMU.

Martin Bárta hostuje pravidelně od roku 1997 na scénách Národního divadla v Praze, v Brně, SND v Bratislavě, NDM v Ostravě, Divadle F.X. Šaldy v Liberci a DJKT v Plzni v nejnáročnějších rolích barytonového repertoáru (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Jago, Scarpia, Revírník, Hrabě Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Ruprecht, Cardillac, Absalon, Boris Izmajlov, Telramund, Renato). Má za sebou i častá hostování v zahraničí: v roce 1999 účinkoval v Palermu jako Harašta a na Festivalu ve Verbier jako Schaunard. V roce 2007 zpíval ve Vídni, v Amsterdamu a Aix-en-Provence v Janáčkově opeře Z mrtvého domu v režii Patrice Chéreaua a pod taktovkou Pierra Bouleze. V Opéra national du Rhin ve Štrasburku vystoupil v režiích Roberta Carsena v roce 2011 a 2015 jako Baron Prus, v 2013 a 2016 jako Harašta a Šiškov. V roce 2009 zpíval Amonasra v Salcburku, v roce 2013 Barona Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách.V roce 2017 debutoval v Opéra Bastille v Paříži v Janáčkově opeře Z mrtvého domu a v roce 2018 vystoupil jako Klingsor v Chemnitz, o dva roky později jako Telramund. Na podzim 2018 vytvořil roli Barona Pruse s ansámblem Vlámské opery Antverpy.

Více prozradí Martin Bárta v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 1. prosince v 19:00. Reprízy si poslechněte v neděli 4.12. v 10:00 nebo v úterý 6.12. ve 22:00.

Foto: Petra Hajská

Podcast