Prodloužení lhůty pro certifikaci Boeingů 737 MAX 7 a MAX 10 získalo významnou podporu

  • 01.12.2022 13:00

Vlivná senátorka za stát Washington a předsedkyně výboru pro obchod Maria Cantwellová navrhla úpravu zákona, který by umožnil Boeingu certifikovat verze letadel 737 MAX 7 a MAX 10 příští rok ještě podle pravidel, jejichž platnost končí letos 27. prosince. Boeing by se tak vyhnul nákladné implementaci systému EICAS.

Senátorka podmiňuje úpravu vylepšením systému měření a vyhodnocení úhlu náběhu (AOA) a možností jednoduše odpojit systém automatického varování před pádovou rychlostí nebo překročení rychlosti. Tyto úpravy by musel Boeing provést u všech letadel MAX na své náklady, a to ve lhůtě dva, maximálně tři roky.

Informace se opírá o dokument, který získalo zpravodajství Reuters dne 30. listopadu.

Požadavek na implementaci pokročilého systému varování EICAS byl uzákoněn v roce 2020 na základě rozboru katastrof letadel 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian, při kterých zahynulo 346 osob. Přes přijetí tohoto zákona Boeing systémem EICAS letadla tohoto typu nevybavil, neboť považuje požadavek za nadbytečný.

Jak vidno, v USA se nyní otázkou bezpečnosti letadel zabývají více zákonodárci než regulátor FAA. Případná (a velmi pravděpodobná) změna zákona by šla rovněž proti doporučení Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB), který absenci EICAS označil za jeden z faktorů přispívajících katastrofě obou MAXů. (Foto: Reuters, planes.cz) 


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
01.12.2022 18:40

"...proti doporučení Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB), který absenci EICAS označil za jeden z faktorů přispívajících katastrofě obou MAXů. "

JEDEN z faktorů, a to ještě ten nejméně významný.
Nejvýznamnějším faktorem byly tlaky obchodního managementu firmy, v důsledku čehož došlo k zásadním chybám už při vývoji letadla:
- závislost MCASu na jediném čidle úhlu náběhu bez jakékoli zálohy (primární chyba s fatálními následky, naprosto nepřípustný bezpečnostní lapsus)
- zatajování existence systému MCAS před piloty, marginalizace důsledků chybné funkce MCASu před kontrolním orgánem
- nevhodná implementace MCASu
- absence výcviku pilotů na nestandardní chování MCASu
Proti těmhle nedostatkům je absence EICASu na B737 naprosté nic.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace