Plzeňský kraj dá příští rok 1,8 mld. Kč na dopravní obslužnost, o 13 pct víc

Plzeňský kraj dá příští rok 1,8 mld. Kč na dopravní obslužnost, o 13 pct víc

1.12. - Plzeňský kraj dá příští rok téměř 1,8 miliardy korun na dopravní obslužnost, tedy na veřejnou železniční i autobusovou dopravu. Meziročně je to o 13 procent víc. Se započtením dalších 61 milionů korun, které kraj vyplatí letos autobusovému dopravci kvůli růstu nákladů na naftu, to bude meziroční zvýšení téměř o 17 procent. Kraj objednal u dopravců stejné počty kilometrů jako letos, spoje příští rok nikde neomezí, řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl.

Na regionální osobní a spěšné vlaky v regionu půjde příští rok 1,053 miliardy Kč, meziročně o 19 procent víc. "Nárůst u drážní dopravy je v souvislosti s novými poskytovanými službami, které postupně nabíhají," řekl Dušan Pakandl. Promítá se tam také zdražení nafty na dieselové vlaky.

Na zajištění linkové autobusové dopravy v regionu půjde příští rok 712 milionů korun, meziročně o šest procent víc. Na autobusovou dopravu mělo jít původně ještě o 61 milionů korun víc. "Ale tyto peníze vyplatíme dopravci kvůli růstu nákladů na naftu ještě letos," řekl Dušan Pakandl.

Plzeňský kraj příští rok neomezí obslužnost regionu. "Objem ujetých kilometrů zůstává stejný. U vlaků teď předkládáme zastupitelstvu ke schválení přibližně 6,1 milionu kilometrů plus minus pět procent a u autobusů je přibližně 18,2 milionu kilometrů, zhruba stejně jako letos," řekl Dušan Pakandl.

Autobusový dopravce Arriva měl letos v září problémy s nedostatkem řidičů, a nevyjíždělo až 50 plánovaných spojů. Postupně se ale jejich počet snižoval. Podle Dušana Pakandla kraj poslední měsíc nemá zprávy o tom, že by nějaký spoj nejel. "Arriva učinila některá opatření, která směřovala k náboru řidičů. Působí v autoškolách, zvýšila náborový příspěvek na 100.000 korun, zvedla mzdy o 20 procent. Snaží se udělat vše pro to, aby řidiči byli," řekl Dušan Pakandl. Podle něj to ale bude z dlouhodobého hlediska problém, stále je třeba řešit jednotlivé výpadky řidičů. Arriva Střední Čechy, která zajišťuje v regionu 3000 spojů denně, má s krajem desetiletou smlouvu. Kontrakt do roku 2030 má hodnotu zhruba sedm miliard korun.

(čtk)

Ilustrační foto: Arriva

spinner