Vzpomínáte na jednu z nejkouzelnějších fantasy osmdesátek? Podceňovaný film Willow měl přelomové efekty a menšiny v něm už tehdy hrály prim

Vzpomínáte na jednu z nejkouzelnějších fantasy osmdesátek? Podceňovaný film Willow měl přelomové efekty a menšiny v něm už tehdy hrály prim
Willow (1988) | Lucasfilm Ltd.

Od studia, které udávalo filmové trendy

Tvorbu George Lucase si většina lidí spojí pouze se Star Wars. Talentovaný filmař ale vymyslel také Indiana Jonese a jeho společnost Lucasfilm posouvala úroveň speciálních efektů jako žádný soudobý konkurent. Lucas nenáviděl hollywoodský studiový systém, od něhož se pokoušel distancovat, a spřízněným tvůrcům nabízel lukrativní a svobodné pracovní podmínky. A rovněž se upnul na realizaci vysněných dobrodružných, komiksových či fantaskních projektů, které se Star Wars sám zpopularizoval.

Trailer: Willow (1988)

Willow
Nápad na Willow dostal už roku 1972, kdy teprve připravoval průlomové Americké graffiti. Podobně jako pro Novou naději upředl příběh naplněný mytologií, žánrovými motivy a folklórem, v němž nechybí vyvolený hrdina a bájní tvorové jako draci, trollové, kouzelníci či skřítkové. Úroveň efektů ale stoupala pomalu a až v polovině osmdesátých let se přikročilo k činům. Scénář psal Bob Dolman, dosud pracující jen pro televizi, a pro režii Lucas oslovil Rona Howarda.
Howard začínal svou kariéru jako herec a Lucas jej režíroval v Americkém graffiti, ovšem už ve 23 letech přesedlal za kameru s filmem Grand Theft Auto. Roku 1985 zrovna navštívil ústředí Industrial Light & Magic (ILM), slavné trikové divize Lucasfilmu, kde probíhala postprodukce jeho filmu Zámotek. Tehdy jej Lucas oslovil pro režii Willow a roku 1986 začala preprodukce.
Studia však odmítala nákladný projekt spolufinancovat, neboť žánr fantasy se po prvotních úspěších rázem jevil jako vyčpělý. Filmy jako Planeta Krull (1983) a Legenda (1985) propadly, přičemž o mnoho lépe si nevedl ani Lucasfilm s Labyrintem a především s Kačerem Howardem z roku 1986, z něhož se vyklubala komerční i kritická katastrofa. Dohoda se nakonec uzavřela s MGM a Willow mohl vzniknout.

Menšiny proti hrůzovládě

Willow
Willow | Lucasfilm Ltd.
Příběh vypráví o fantastickém světě, jemuž tvrdě vládne zlá královna a čarodějnice Bavmorda (Jean Marsh). Proroctví předpoví narození dítěte s mateřským znaménkem, které dokáže panovnici svrhnout, a Bavmorda nechává každé novorozeně kontrolovat. Vyvolené dítě se však s pomocí chůvy dostane do opatrování Willowa Ufgooda (Warwick Davis) z kmene malých lidí Nelwyn. Willow se vydává na nebezpečnou pouť rozvráceným královstvím a spolu se samotářským rytířem Madmartiganem (Val Kilmer) ochraňuje dítě a tím i budoucnost všech.
Lucas do filmu opět zapracoval svou oblíbeného, vzrůstem malého hrdiny, jenž se postaví proti systému a vykoná velké činy. Očividně inspirovaný hobity z Pána prstenů, filmař za protagonisty vybral lidi malého vzrůstu a představil celou jejich komunitu. Hlavní role připadla Warwicku Davisovi, jenž ztvárnil Ewoka Wicketa v Návratu Jediho. Jeho výkon ještě prosluňuje už tak veselý a pozitivní snímek, který 107 centimetrů vysokého herce nasměroval k pozoruhodné kariéře, jež zahrnuje třeba sérii Skřet, Harryho Pottera, Letopisy Narnie a mnoho epizod Star Wars. Willow udělal z takto znevýhodněných lidí ctnostné hrdiny jako první v mainstreamovém blockbusteru.

Přelomové triky a ambiciózní nástupce

Willow
Willow | Lucasfilm Ltd.
Snímek ale stojí rovněž za trikovou revolucí a vystavěl základy pro efekty v takových hitech jako Indiana Jones a poslední křížová výprava nebo Terminátor 2: Den zúčtování. ILM dohlížela na výrobu vizuálních efektů pod vedením Dennise Murena, jenž později šéfoval i trikům v Jurském parku, a Willow jimi překypuje. Legendární loutkař Phil Tippett vdechl život praktickému modelu dvouhlavého draka a zmnožené projekce umožnily doplnit tytéž záběry o řadové herce i zmenšené představitele skřítků.
Největší pokrok znamenala scéna, v níž se zakletá čarodějnice vrací ze zvířecí do lidské podoby. Muren plánoval použít stop motion animaci, ale nakonec přikročil k tzv. morphing animaci, spočívající v plynulé změně tvaru. Postava se postupně proměňuje z kozy na pštrosa či páva než zůstane v lidském těle. Každé zvíře se tudíž nasnímalo zvlášť a záběry zpracoval počítačový program, který vytvořil hladké přechody. Tento novátorský proces značil důležitý milník v CGI efektech. K dokonalosti jej dovedl například Peter Jackson ve filmu Pán prstenů: Dvě věže během scény, kdy král Theodén před očima mládne. Herec Bernard Hill musel záběr absolvovat několikrát v různém maskování a vždy ho zahrát stejně, načež se jednotlivé fáze digitálně spojily.
Willow dodnes nabízí kouzelné dobrodružství, u něhož se díky dravému tempu, krásným scenériím, vynalézavé akci a příjemnému humoru pobaví celá rodina. V jeho neprospěch už v době uvedení svědčilo, že se nevyrovná žánrově a tematicky spřízněné Princezně Nevěstě (u níž jako kameraman rovněž figuroval Adrian Biddle), což mu mnozí recenzenti dávali sežrat. Snímek odešel s rozporuplnými ohlasy a s rozpočtem 35 milionů dolarů si v kinech po celém světě přišel na 137 milionů. To nadějím George Lucase neodpovídalo, ale Willow si posléze skvěle vedl na VHS a v televizi, čímž generoval další zisky.
Snímek se nyní dočká přímého pokračování ve formě osmidílného seriálu, který na Disney+ vychází od 30. listopadu. Opět nese název Willlow a vedle Warwicka Davise v něm uvidíme také delší herce, kteří si zahráli před 34 lety ve filmu – vrátí se například Joanne Whalley jako Sorsha či Kevin Pollak coby skřítek Rool. Děj se má tentokrát točit kolem šestičlenné hrdinské výpravy, která musí v dalekých krajích čelit novému zlu v podobě temných kouzel i strašidelných tvorů.

Trailer: Willow (2022)

Willow
Scénář série obstaral Jonathan Kasdan. Tedy syn Lawrence Kasdana, scenáristy Impéria vrací úder či Dobyvatelů ztracené archy a jednoho z pilířů prvotního triumfu Lucasfilmu. Seriál vypadá dle upoutávek epicky. Patříte-li k fanouškům nebo fanynkám filmu, neměli byste si ho nechat ujít. Venku jsou zatím první dvě epizody a Disney+ pochopitelně nabízí také Howardův snímek, který skýtá žánrovou zábavu, jaká už dnes nevzniká.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.