Muzeum připravilo velkou výstavu historických plakátů z let 1890 až 1938

foto Komentovaná prohlídka výstavy Řeč plakátu 1890–1938, 7. prosince 2022, Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha.

Praha - Téměř tři stovky plakátů z let 1890 až 1938 představuje výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Jmenuje se Řeč plakátu, řekla dnes novinářům její kurátorka Lucie Vlčková. Ve třech tematických blocích nazvaných Umění, Reklama a Ideologie podle ní nechybí díla světových tvůrců, jako je Henri de Toulouse-Lautrec i domácích výtvarníků Vojtěcha Preissiga, Františka Zelenky či Viléma Rottera. Výstava začne ve čtvrtek a potrvá do 9. dubna.

Fotogalerie

Řeč plakátu představuje výběr z více než třicetitisícové sbírky muzea, která patří mezi nejstarší evropské sbírky plakátů, uvedla Vlčková. Výběr podle ní doplňuje 50 dalších exponátů, jako jsou dobové umělecké časopisy a knihy.

Plakát podle kurátorky v různé míře propojuje estetiku vysokého umění s obrazovými schématy popkultury. Třebaže byl již v době svého masivního rozmachu na konci 19. století vnímán jako umělecké dílo, jeho existenci vždy podmiňuje i komerční účel, uvedla. Plakát nevzniká bez objednávky a jeho podobu ovlivňuje mnoho mimouměleckých zřetelů od požadavků a vkusu zadavatele, marketingových strategií až po cílové publikum, řekla.

Vlčková dnes připomněla, že v době, kdy polygrafie neměla takové možnosti jako dnes, bylo důležité i umístění plakátu tak, aby jeho barvy dlouho vydržely. Pokud měl být v Praze třeba v Karlíně nebo Holešovicích, počítalo se s tím, že se vlivem koncentrací zplodin z továren barevně brzy změní, uvedla.

Většina plakátů neměla umělecké ambice, ale zlomek těch nejlepších reprezentuje vývoj grafického designu coby artefakty umělecké, historické a kulturní hodnoty, které jsou předmětem zájmu sběratelství i bádání. K plakátům, které měly velký společenský dopad, a tedy byly z hlediska reklamního úspěchu kvalitní, patří třeba ty, které pomohly vynést k moci Adolfa Hitlera, řekla Vlčková.

Uměleckoprůmyslové muzeum dnes otevřelo i malou výstavu hraček a objektů Terezy Talichové nazvanou Tititi. Značka se zaměřuje na autorské malované dřevěné figurky, zosobňující různé typy lidí, umělců či postav z divadelních nebo literárních děl, uvedla kurátorka výstavy Marie Míčová. Postavy jsou soustružené ze dřeva a poskládané z jednoduchých geometrických omalovaných tvarů.

Dvaceticentimetrové figurky stojí přibližně 2000 až 9000 korun, je mezi nimi třeba i figurka zpěvačky Annie Lennoxové nebo postava nazvaná Riplayová poukazující na postavu astronautky Ellen Ripleyové ze slavného Vetřelce. Z výtvarného hlediska se podle kurátorky Talichová hlásí k inspiraci dílem Minky Podhajské (1881 až 1963) a umělců Artělu, kteří stáli na počátku 20. století u zrodu reformního hnutí, jež vneslo umělecký impuls do oblasti řemeslné výroby hraček. K dalším inspiracím patří loutky z okruhu umělců Bauhausu.

Muzeum dnes také představilo dar rodiny ilustrátora Miloslava Troupa v podobě tisícovky jeho děl. Tržní cena je podle muzea několik milionů korun. Troup (1917 až 1993) byl malířem, grafikem, ilustrátorem a návrhářem především vitrají a tapiserií s nezaměnitelným rukopisem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2.05.2024 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je čtvrtek 2. května 2024

Očekáváme v 14:00 23°C

Celá předpověď