Opravy Dreamlinerů jsou mimořádně náročné. O příčinách se však nemluví

  • 11.12.2022 08:30

Kvůli defektní výrobě byl Boeing nucen v období od května 2021 do srpna 2022 přerušit dodávky Dreamlinerů. Regulátor FAA podmínil dodávky letadel odstraněním výrobních vad, a to ještě před jejich dodáním zákazníkům. Kombinace různých defektů podle regulátora vytvářela riziko strukturálních problémů konstrukce letadla.

Boeingu se v pololetí 2022 nahromadilo na 120 vyrobených, ale nedodaných Dreamlinerů podléhajícím opravám. Koncem září se jejich počet podle zprávy výrobce akciovým trhům snížil na 115. Opravy defektů jsou mimořádně náročné jak finančně, tak i časově.

Finanční ředitel Brian West uvedl, že letadla budou předávána ze skladu zákazníkům tempem, které závisí na dokončení oprav. Očekává, že to bude trvat dva roky. Podobný předpoklad vyslovil Boeing shodou okolností i pro letadla 737 MAX, kterých ještě po dvou letech od obnovení provozu stále skladuje takřka 300 exemplářů.

Na Dreamlinery firma eviduje na 400 nevyřízených objednávek, v současné době probíhá jejich výroba sníženým tempem okolo 2 letadel/měsíc.

Analytik Bank of America Ron Epstein uvedl pro Leeham News and Analysis, že objem práce potřebný k uvolnění 737 MAX z dlouhodobého uskladnění je stejný jako k výrobě nového. U 787 je objem práce spojený s opravou výrobních defektů dokonce vyšší než objem práce potřebný k výrobě nového letounu. Předání všech uskladněných Dreamlinerů tedy může trvat déle než zmíněné dva roky.

O čem se nemluví?

Zatímco problémy výrobních defektů jsou široce komunikovány, velmi málo slyšíme o samotných příčinách kumulace výrobních defektů. Ta je korelována s konsolidací výroby v závodě Boeingu v Charlestonu v Jižní Karolíně a ukončením produkce 787 v Everettu (Washington) v březnu 2021. Poslední Dreamliner č. 1095 pro společnost ANA opustil výrobní halu v Everettu 26. února 2021. Výroba verzí 787-8 a 787-9 byla v Everettu zahájena v roce 2007. Dreamlinery z Everettu byly tradičně kvalitnější než Dreamlinery z Charlestonu.

Ještě v roce 2019 si některé letecké společnosti (např. KLM a Qatar) stěžovaly, že kvalita Dreamlinerů přicházejících z Charlestonu je „pod akceptovatelnými standardy“. V letadlech byla např. objevena kabeláž označená jako nezpůsobilá k instalaci, nářadí a různý obalový materiál z výroby a jiný odpad.

Rozhodnutí o konsolidaci výroby Dreamlinerů přijal Boeing v říjnu 2020. Paradoxně si v té době pochvaloval, že pracovní síla v Charlestonu je levnější než pracovní síla v Everettu. O dva roky později Boeing hlásí, že na odstranění výrobních problémů a kompenzace dopravců odepsal takřka 6 miliard dolarů.

Situace výrobců letadel je velmi složitá kvůli problémům dodavatelských řetězců a nedostatku kvalifikované pracovní síly. Nejedná se o specifický problém Boeingu, s podobnými problémy se potýkají také Airbus a Embraer.

Šéf Boeingu Dave Calhoun konstatoval, že se Boeing bude potýkat s problémy po celý příští rok. Pravděpodobně jde o optimistický pohled na věc. (Foto: Post and Courier, FITS News, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Ig - nepřihlášený host (...135.92...)
13.12.2022 06:51
Zvyšování efektivity

Jo jako skoro všude. Tak dlouho se chodí se snižováním nákladů na lidi, až se s průšvih utrhne a potom se to lepí daleko vyššími náklady, než by byly ty původní na "drahé lidí".
Lidé vyždímaní do sucha, nikdy nebudou vyrábět levněji (při stejné kvalitě) jako ti spokojení.

O. M. - nepřihlášený host (...72.195...)
11.12.2022 22:40

Jo, jo, exscessive cost cutting v praxi.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace