Platnost legislativy, podle které budou muset velké společnosti zveřejňovat nefinanční data, se sice přiblížila, transparentnost společností z oblasti obchodu se ale nezvýšila. Společnost Impact Metrics oslovila 22 velkých obchodních řetězců v Česku a na Slovensku. Data týkající se uhlíkové stopy, spotřeby energií, odpadů či vztahu k zaměstnancům dodalo jen sedm z nich, hlavně potravinářských sítí.
Z potravinářských řetězců dodaly nefinanční data pro tvorbu žebříčku, který Impact Metrics sestavil a zveřejnil poprvé za rok 2019, za loňský rok jen společnosti Kaufland, Lidl, Makro, Albert a Globus a ze slovenských rovněž Lidl a Kaufland. Z nepotravinářských řetězců sdílely data ještě Ikea a dm drogerie market. Ty ale nelze s potravinářskými řetězci porovnávat.
Obchodní řetězce, stejně jako další firmy, respektive jejich mateřské organizace, budou muset, pokud se jich budou týkat stanovené podmínky, od roku 2024 zveřejňovat nefinanční informace povinně podle evropské směrnice CSRD. Obchodníci, kteří data nedodali, se nejčastěji odvolávali na to, že jde o citlivé údaje.
Nejde o citlivé údaje
„Je to chybné pochopení situace. Nejde o citlivé údaje. Transparentnost je součástí podnikání. Pokud někdo něco tají, naznačuje to, že má v datech nepořádek anebo se snaží něco skrývat. Skutečnost, že sedm obchodních řetězců data zveřejňuje a část má i reporty, ačkoliv to dělat nemusí, protože by stačilo, aby reportovala jejich matka, ukazuje, že to jde,“ uvádí Dan Heuer, CEO společnosti Impact Metrics. Data tak za rok 2021 poskytlo ještě méně řetězců, než při posledním porovnávání v roce 2019.
Evropskou směrnici o povinném nefinančním reportování schválil nedávno Evropský parlament. Povinnost reportování bude pro firmy nabíhat postupně. Od ledna 2024 bude platit pro největší korporace, které už nyní reportují podle stávající legislativy NFRD. Velké společnosti nad 250 zaměstnanců mají nejzazší termín pro reporting 1. ledna 2025. Kótované malé a střední podniky se k reportingu připojí od roku 2026. Mohou ale ještě využít dvouletou výjimku.
První opět Kaufland
Obchodníky hodnotitelé posuzovali podle 17 kritérií vybraných na základě metrik ESG (Enviroment, Social, Governance). Ty hodnotí dopady na životní prostředí a společnost, přístup k zaměstnancům a řízení podniku. První místa obsadily český Kaufland, Lidl a Makro.
Řetězec Kaufland má kontinuálně dobré výsledky napříč všemi kritérii. „Nestačí tedy být nejlepší pouze v uhlíkové stopě, nebo v poměru mužů a žen ve vedení,“ připomíná Dan Heuer. Jak podotkl, Kaufland zároveň poskytl nejvíce dat.
Lidl je nejlepší v environmentálních kritériích. Z obchodníků má nejnižší uhlíkovou stopu ve Scope 1 a 2. To jsou přímé emise firmy z jejích aktivit a nepřímé emise z energií. O příčku níže ale Lidl stahovaly horší výsledky v sociální sféře.
Kritérií zaměřených na životní prostředí, jako jsou spotřeba energií, vody, nakládání s odpady, podíl obnovitelných zdrojů či zelených střech, bylo v hodnocení deset. Čtyři kritéria se týkala sociální oblasti. Šlo například o poměr mužů a žen, věkovou strukturu zaměstnanců či podíl zdravotně postižených. Pod třetí písmeno G, tedy řízení podniku, spadala tři kritéria. Konkrétně transparentnost, verifikace dat či dobročinné akce.
Makro produkuje nejméně odpadu
Na třetím místě skončilo Makro, které z hodnocených řetězců produkuje nejméně odpadu. „Makro si vedlo ve většině kritérií průměrně. Jeho slabinou je dobročinnost, na kterou dává relativně málo financí, a také absence reportu nabitého daty,“ uvádí Dan Heuer.
Kromě obchodních řetězců poskytly potřebná data také nepotravinářské společnosti, a to prodejce nábytku Ikea a dm drogerie. Ostatní firmy z tohoto segmentu data nedodaly. Společnost Impact Metrics proto separátní žebříček nesestavovala.
„Věříme, že se již brzo přidá více firem, které bude možné porovnat a ukázat každému, jak si vede,“ doufá Dan Heuer. Z dat těchto dvou obchodních sítí je zřejmé, že mají nižší spotřebu energií a uhlíkovou stopu než potravinářské obchodní řetězce. To může být dáno hlavně tím, že nepotřebují při prodeji chladící zařízení a mrazáky na udržování potravin v požadovaném stavu a kvalitě.
Lepší Slovensko?
Při sestavování žebříčku Impact Metrics hodnotil zvlášť české a slovenské řetězce. Při porovnání všech dohromady by ale první příčky obsadily slovenský Lidl a Kaufland.
„Reporty slovenského Lidlu a Kauflandu jsou, co se týče dat, nejlepší, které o sobě firmy aktivně zveřejňují. Oba řetězce je mají také verifikované třetí stranou. Tyto aspekty dokazují, že slovenské řetězce řídí svou udržitelnost velmi dobře,“ uvádí Dan Heuer.
Se Slovenskem ale nejde české firmy, ač ze stejného řetězce, úplně srovnávat. Slovenské obchody mají obecně vyšší ceny a s nimi generují i vyšší tržby. V přepočtu dat na tržby, což je nutné právě kvůli porovnávání, tak vychází lépe. Naopak v přepočtu na metry čtvereční by vykázaly horší výsledky. Faktem nicméně je, že například slovenský Lidl jede z velké části na zelenou energii.
Co všechno se posuzuje
Finální porovnání udržitelnosti společností je založeno na různých kritériích. Environmentální kritériá jsou množství odpadu na tržby nebo podíl recyklovaného odpadu uvnitř společnosti na celkovém množství odpadu. Dále pak spotřeba vody na tržby, spotřeba energií na tržby, poměr elektřiny z obnovitelných zdrojů na celkovou spotřebu, hodnota uhlíkové stopy či rozloha zelených střech na celkovou plochu.
Sociální kritériá jsou například průměrná doba setrvání v zaměstnání, rozdíly mezi různými věkovými skupinami, podíl žen v top managementu a množství hodin školení na zaměstnance. Dále se hodnotí množství darovaných financí na tržby nebo počet aktivně zveřejňovaných metrik ze sbíraných dat
Jednotlivá kritéria nemají různou váhu. Společnosti získávají body podle umístění v jednotlivých kritériích. Při absenci vah a bodování je to nejobjektivnější způsob hodnocení. Veškeré indikátory jsou přepočítány tak, aby se nezvýhodňovaly menší společnosti, které mají přirozeně nižší dopady.
Z důvodu nesouladu kalendářních a hospodářských cyklů hodnotitelé u některých firem neměli finanční data a nebylo možné je do porovnání zařadit. Pro tyto účely nasimulovali růst tržeb o jedno procento. To by mělo odpovídat tempu meziročnímu růstu v segmentu moderní trh.
Kaufland pokračuje v tradici
Kaufland je dle studie společnosti Impact Metrics za rok 2021 znovu lídrem v oblasti udržitelnosti mezi obchodními řetězci. „Na udržitelný rozvoj a společenskou odpovědnost klademe velký důraz. Naše ESG projekty stále zlepšujeme a rozšiřujeme. Ocenění je pro nás důkazem, že jdeme správným směrem,“ říká Peter Chalupianský, CSR manažer Kaufland ČR.
Dle studie má vítězný Kaufland (na hlavní fotografii jedna z aktivit řetězce) v rámci ESG kontinuálně dobré výsledky napříč všemi kritérii. Výsledek hodnocení oceňuje jeho udržitelné aktivity na ochranu životního prostředí. Dále pak diverzitu a péči o své zaměstnance, transparentnost, či podporu neziskového sektoru v České republice.
Kaufland byl v minulosti opakovaně vyhlášen jako nejudržitelnější obchodní řetězec v České republice. Zvítězil už v první studii, kterou Impact Metrics provedl poprvé za rok 2019. Díky svému komplexnímu přístupu k ESG aktivitám také nedávno vyhrál Národní cenu České republiky za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj. Za svůj Report udržitelnosti získal ocenění v kategorii Odpovědný reporting Cen SDG. Opanoval i soutěž Mastercard Obchodník roku, v níž uspěl v kategorii Zodpovědný obchodník pořádanou Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.