Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český fotograf vyrazil za starými tatrovkami do Francie. Vznikly z toho úžasné snímky. A kalendář

Stanislav Švarc
Diskuze (1)

Český fotograf Vladimír Cettl miluje auta, zvlášť ta klasická. Jeho poslední projekt se věnuje legendárním osobním vozům značky Tatra. Pátral po nich netradičně ve Francii.

Klasické tatrovky totiž nefascinují jen Čechy a nadšence či sběratele ze zemí bývalého východního bloku. Svoje příznivce mají právě třeba i ve Francii, přestože tam samozřejmě nejsou tak známé jako u nás. „Určitou tatrováckou tradici ve Francii možná pomohli stvořit i cestovatelé Hanzelka a Zikmund, protože na svou první cestu se vypravili Tatrou 87 po vlastní ose přes Francii do přístavu v Marseille, kde se nalodili a tím započalo jejich velké africké dobrodružství,“ připomíná Cettl.

Video se připravuje ...

Jeho cesta za francouzskými Tatrami se začala rýsovat okolo roku 2019, kdy skupina několika francouzských sběratelů a nadšenců začala připravovat tematickou výstavu historie kopřivnické značky pro známou motoristickou výstavu Rétromobile v Paříži.

„Tehdy jsem poprvé vyrazil ke sběrateli Denisu Alexandrovi do Lille a vyfotografoval první dva krásné vozy, Tatry 87 a 603-1. Výhodou českých automobilů, které byly kdysi prodány v zahraničí a zůstaly tam dodnes, je, že zpravidla nebyly „napadeny“ lidovou tvořivostí a jakousi zvláštní touhou po zdokonalování. Často jde o původní vozy, z nichž dnes můžeme studovat, jak vypadalo skutečné původní provedení. Netvrdím, že je to pevným pravidlem, ale z mnoha důvodů tomu tak vskutku často je,“ říká Cettl.

„Po Rétromobile v roce 2020 mi Thierry Farges, tehdejší hlavní programový manažer výstavy a současně vlastník jedné klasické tatrovky, sepsal seznam francouzských muzeí a soukromých majitelů, kteří mají tatrovky ve svých sbírkách. Do celého záměru však vstoupila covidová omezení, takže na cestu jsem se vydal až zhruba po dvou letech – v srpnu 2022. Za 9 dní jsem urazil 4200 km a přivezl krásnou sadu snímků,“ popisuje český fotograf.

A pobaveně vzpomíná, jak hned první zastávka na cestě málem skončila fiaskem. To když po 800 kilometrů dlouhé noční jízdě dorazil do muzea Musée National de l'Automobile - Collection Schlumpf ve městě Mylhúzy (francouzsky Mulhouse) a zjistil, že mezi stovkami vystavených strojů chybí jen ten, kvůli němuž přijel. Tatra 87.

„Chvíli to vypadalo opravdu zoufale a jako velmi nepovedený start výpravy, ale byla to naštěstí jen taková ta zábavná první zkouška. Vedení muzea mi vyšlo vstříc a vůz jsem mohl vyfotit v jejich restaurátorské dílně,“ vypráví Cettl.

Zážitků si z cest po Francii přivezl spoustu. A netýkají se všechny jen tatrovek. „Velmi krásné také bylo nahlédnout do ohromné sbírky vozů Panhard, kterou schraňuje sběratel Matthieu Cognet nebo v oblasti zámků u Loiry fotit Tatru 603 pana Christiana Poencina. Navštívil jsem další krásná automobilová muzea, například Musée des 24 Heures du Mans a Manoir de l’Automobile. Program fotografování jsem uzavřel v Bretani poblíž Brestu, kde jsem vyfotil vojenskou Tatru 57K sběratele Gerarda Chevaliera,“ popisuje.

Ze získaného materiálu dal dohromady také černobílý nástěnný kalendář pro rok 2023. „Je čtyřjazyčný, protože své zájemce už si našel nejen ve Francii, ale i v Německu, Švýcarsku či Anglii. Každý výtisk je číslovaný a podepsaný," doplňuje Cettl. Kalendář je k objednání zde.

Video se připravuje ...

Stanislav Švarc
Diskuze (1)

Doporučujeme

19. 12. 2022 11:02
Nádhera!!!
Jedním slovem, nádhera!