Hlavní obsah

České filmové pohádky letem století. Kterou máte nejraději?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lednice, špajzy zaplnilo cukroví, kinům a televizím vládnou zase vánoční filmy, za pár hodin bude chodit Ježíšek. Jak se české filmové pohádky, z nichž některé se zařadily do zlatého fondu domácí kinematografie, vyvíjely až k těm, které kina uvádějí dnes? Pojďme se na to podívat!

Foto: Bontonfilm

Pohádka Největší dar vstupuje dnešním dnem do kin. Hlavní roli si v ní zahrála Sabina Rojková (na fotce nesoucí smrtku).

Článek

První filmové pohádky se datují do počátku dvacátých let minulého století, ale ani Červená Karkulka Svatopluka Innemanna (1920), ani Zlatý střevíček Jaroslava Kvapila (1922) se nezachovaly a další upadly v zapomnění.

K fenomenálnímu rozmachu žánru došlo až na počátku padesátých let úspěchem Pyšné princezny (1952), kterou podle předlohy Boženy Němcové natočil Bořivoj Zeman s Vladimírem Rážem a Alenou Vránovou v hlavních rolích.

Foto: Československý státní film

Alena Vránová (v té době Kohoutová) a Vladimír Ráž ve filmu Pyšná princezna

Více než osm milionů diváků jen na území nynější České republiky ji vyneslo na vrchol žebříčku návštěvnosti a dodnes ji z něj nikdo nesesadil.

Na druhém místě je jen o tři roky mladší pohádka Byl jednou jeden král (1954), na kterou přišlo do kin bezmála šest milionů diváků. Opět podle předlohy Boženy Němcové a v režii Bořivoje Zemana, ale s výraznou úpravou Jiřího Brdečky a Jana Wericha.

Foto: archiv autora

Irena Kačírková jako princezna Drahomíra v pohádce Byl jednou jeden král…

Zeman, Brdečka, Werich a Vlasta Burian vnesli do žánru do té doby nevídanou porci humoru, který se v pozdějších letech stal jedním z hlavních rysů českých filmových pohádek.

Na třetím místě žebříčku návštěvnosti je komedie Prstýnek (1944), ale hned za ním s pěti miliony diváků další pohádka, Princezna se zlatou hvězdou (1959) režiséra Martina Friče.

Mimochodem z doby už krátce před nástupem videa, takže ještě srovnatelné, se návštěvnosti těchto pohádek na dosah přiblížila pouze Menzelova komedie Vesničko má, středisková (1985), kterou vidělo v českých kinech čtyři a půl milionu diváků.

Od Šíleně smutné princezny k Popelce

Šedesátá léta představují pokles pohádkové tvorby. Řada tvůrců se v době politického tání obracela k jiným žánrům, mezi mladými filmaři vznikala na jedné straně česká nová vlna a na druhé straně spektra točil Václav Vorlíček Kdo chce zabít Jessii (1966) a Oldřich Lipský Limonádového Joea (1964).

Přesto mají i zlatá šedesátá své pohádkové perly. Pohádkovou satiru Až přijde kocour (1963) napsal Jiří Brdečka s režisérem Vojtěchem Jasným a s přispěním Jana Wericha. Dostali za ni v roce 1963 Zvláštní cenu poroty na festivalu v Cannes, a ještě když její restaurovanou verzi uvedla loni v Cannes Emília Vášáryová, měla ohromný úspěch.

Foto: ČT

Ve filmu Až přijde kocour si v roce 1963 zahrála Emília Vášáryová po boku Jana Wericha.

Film na pomezí pohádky a muzikálu, Šíleně smutnou princeznu (1968), kterou se scenáristou Františkem Vlčkem starším napsal její režisér Bořivoj Zeman, zase dodnes milují diváci všech generací díky moderně napsanému scénáři, vynikajícímu obsazení v čele s idoly doby Václavem Neckářem a Helenou Vondráčkovou a se stále populárními písničkami.

Muzikálovým charakterem pak navázala i televizní Popelka v roce 1969, v níž hráli a zpívali Jiří Štědroň a Eva Hrušková, a která se pravidelně reprízuje přesto, že obrazovky už dávno ovládla Popelka docela jiná.

Foto: archiv E. Hruškové

První televizní Popelka, tehdy ještě černobílá, v podání mladičké Evy Hruškové.

Scénář filmu Tři oříšky pro Popelku (1973) napsal jako letní pohádku František Pavlíček a přivedl v něm na svět dívku moderní, která sice musí poslouchat, ale umí si s tím chytře poradit. Občas se významně ušklíbne, někdy sestře i odsekne, z prince si dělá nejdřív legraci, miluje zvířata a je šikovná ve všem, nač sáhne. Režírovat měl Jiří Menzel.

Jenže Pavlíček i Menzel byli v roce 1973 v nemilosti mocných, a tak scénář podepsala scenáristka a dramaturgyně Bohumila Zelenková a režii dostal Václav Vorlíček.

Ten uvítal koprodukci s východoněmeckou společností DEFA, protože chtěl natočit výpravnou a nákladnou pohádku, přesto už v přípravách došlo k podstatným změnám.

Libuška Šafránková navždy

Do role Popelky chtěl režisér obsadit Janu Preissovou, ta však byla těhotná, a v době natáčení už by to bylo hodně vidět. Vzpomněl si tedy, že v nové verzi Babičky viděl jako Barunku šikovnou mladou holku Libušku Šafránkovou, a tak nabídl roli jí.

Foto: Schlösserland Sachsen

Vítejte na hradu Moritzburg, kde se natáčela pohádková Popelka

Mělo se točit v létě 1973, ale zástupci DEFA navrhli, aby se začalo už v zimě, protože mají ve studiu volné kapacity, a že exteriéry se dotočí následující rok. Vorlíček však pauzu z dobrých důvodů rázně odmítl, a natočil zimní pohádku jako stvořenou pro vánoční čas.

O zákulisí jejího vzniku i zahraničních úspěších byly popsány stohy papíru, a když letos vyšla v médiích informace, že ji Česká televize na Vánoce vysílat nebude, vznikl z toho poprask, který uklidnila až následná zpráva, že bude na Nově.

Lipský, Zelenka, Troška i Strach

V následujících dvou desetiletích se filmové pohádky točily jak na běžícím páse. Honza málem králem (1976), Jak se budí princezny (1977), Princ a večernice (1978), hororově stylizované Deváté srdce (1978) a Panna a netvor (1978).

Oldřich Lipský natočil Tři veterány (1983), Hynek Bočan S čerty nejsou žerty (1984), Zdeněk Troška

Foto: Jan Handrejch, archiv, Právo

Čarodějničin hábit z pohádky O princezně Jasněnce a létajícím ševci

(1987). V televizi vládla Macourkova a Vorlíčkova Arabela (1980). Tehdy také začala dodnes trvající tradice uvádět každoročně na Štědrý večer premiérovou pohádku.

Nové časy přinesly do domácí tvorby méně peněz a do kin americké animáky, ale ještě pořád se pohádky klasického typu točily dál. Zdeněk Zelenka měl v roce 1994 úspěch s Nesmrtelnou tetou, Karel Smyczek o dva roky později s Lotrandem a Zubejdou.

Těžiště pohádkové tvorby však přebírala čím dál častěji televize. Například Anděla Páně (2005) točil Jiří Strach původně pro ni. O jedenáct let později už dvojku rovnou pro kina a s milionem a čtvrt diváků to byl úspěch, jaký dlouho žádná pohádka nezažila.

Foto: Warner Bros

Zuzana Kajnarová jako Dorotka a David Švehlík v roli hraběte Maxmiliána v úspěšné pohádce Anděl páně.

Z poslední doby se líbili i Tři bratři (2014) Zdeňka a Jana Svěrákových a Sedmero krkavců (2015) v podání režisérky Alice Nellis a Marthy Issové v hlavní roli.

Někteří tvrdí, že „už je natočeno“, že oblíbené pohádky těžko někdo překoná. Jiní se v současnosti snaží hledat nové cesty: Jan Budař Princem Mamánkem, který nyní v kinech pohříchu děsí víc dospělé než děti. Petr Kubík zase Princeznou zakletou v čase přešel od pohádky k fantasy.

Foto: Bontonfilm

Navzdory Budařovu úsměvu Princ Mamánek vtipný není.

Naposledy vstoupila do kin začátkem prosince původní pohádka režisérek Darii Hrubé a Marty Gerlíkové Největší dar, která spojuje osudy svérázných obyvatel malé valašské vísky s prastarými slovanskými bohy. Jestli některá z těchto cest přinese stejné evergreeny jako vzývaná klasika, ukáže jediný soudce, čas.

Anketa

Patří večerní televizní pohádka k vašemu Štědrému dni?
Ano
92,1 %
Ne
6,8 %
Pohádku si pouštím/e, ale ne v televizi
1,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3067 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám