Češi mají zájem ve výprodejích po Vánocích o vybavení do domácnosti

foto Vstup do kamenného obchodu s povánočními slevami, 27. prosince 2022, Plzeň.

Praha - Češi mají v povánočních výprodejích největší zájem o vybavení do domácnosti nebo drobnou elektroniku. Nákupy také často hradí penězi, které dostali pod stromeček. Tržby jsou letos srovnatelné s předchozím rokem nebo vyšší, řekli ČTK oslovení prodejci.

Slevové akce v internetovém obchodu Mall.cz začaly 25. prosince, trvat budou do vyprodání zásob, uvedla mluvčí Pavla Hobíková. Firma se letos přidala k prodejcům, kteří výši slevy nepočítají z doporučených maloobchodních cen, ale z nejnižší ceny, za jakou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech. "Slevy sice vypadají opticky menší, ale zákazníci mají jistotu, že jsou férové," dodala.

Zájem o letošní výprodeje je podle ní srovnatelný s akcí Black Friday. Zákazníci nejčastěji sahají po dražších produktech, jako jsou televize, pračky, myčky a ledničky. Poptávka je však vyšší také po pracích prostředcích nebo tabletách do myčky. Lidé si letos podle ní nákupy více rozmýšlejí. "Zvláště u velkých spotřebičů se dá předpokládat, že zákazníci pořízení plánovali již dříve, ale čekali právě na povánoční výprodeje," dodala Hobíková.

V e-shopu CZC.cz první dny slev ovládlo herní příslušenství, jako jsou sluchátka a klávesnice. Zájem je také o tiskárny nebo měřiče spotřeby elektrické energie, řekla mluvčí Michaela Balarinová. Nejprodávanějším produktem je však podle ní nezlevněný PlayStation 5, který u zákazníků vedl už před Štědrým dnem. Očekává, že po Novém roce obchodníci do akční nabídky zařadí méně zboží než loni. "Tehdejší omezená dostupnost zboží donutila prodejce se silně předzásobit a v návaznosti na to agresivně vyprodávat." uvedla Balarinová.

Návštěvnost prodejen Datart je během letošních výprodejů meziročně o 30 procent vyšší, tržby jsou ale srovnatelné, uvedla mluvčí Olga Dolínková. Zákazníci si podle ní nejčastěji odnáší velké domácí spotřebiče, kuchyňské roboty, kávovary nebo elektrické zubní kartáčky. V obchodech Kik zvýšený zájem o zlevněné produkty pozorují od rána 27. prosince, kdy výprodeje zahájili. Proti loňsku jsou tržby vyšší, řekl jednatel společnosti Martin Šatný. Prodává se především sezonní zboží, ale i dekorace a domácí potřeby. "Mnozí zároveň využívají i speciálních kuponových slev ze začátku listopadu v rámci akce Zimní týdny," dodal.

Podle internetového srovnávače cen Heureka.cz Češi letos ve větší míře kupují nábytek. Zájem je o gauče, ložnicové sestavy nebo vybavení na zahradu. Populární jsou i hobby potřeby, zejména pruty a navijáky, a brýle pro virtuální realitu. K úhradě nákupů zákazníci často využívají peníze, které dostali pod stromeček, řekl šéf analytiků Michal Buzek. Podle říjnového průzkumu společnosti si letos peníze plánovalo darovat 44 procent Čechů, o 14 procent více než v předchozích letech. Povánoční výprodeje pro obchodníky představují druhou nejsilnější sezonu, vede Black Friday, řekl ředitel Heureka.cz Jan Mayer. Sleva na internetu je podle něj v průměru 19 procent.

Výsledky průzkumu k darování peněz pod stromeček

Dáváte si k Vánocům jako dárek peníze?

podíl respondentů v procentech

Ne, peníze pod stromeček nepatří

56 procent

Ano, obvykle

30 procent

Ne, ale letos je plánuji někomu dát

14 procent

Zdroj: Heureka.cz

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 10.05.2024 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je pátek 10. května 2024

Očekáváme v 14:00 19°C

Celá předpověď