Nehody v Pardubicích většinou nejsou vážné, mohou za to ale i ucpané ulice

  10:12
Nejmenší nebezpečí vážného zranění ze všech krajských měst hrozí řidičům v Hradci Králové a Pardubicích. Alespoň podle nejnovějšího indexu pojišťoven. Obě východočeské metropole si v žebříčku loni výrazně polepšily, zároveň však mají jedny z nejhůře průjezdných ulic v Česku.

Špatná dopravní situace je ve špičce i na ulici Jana Palacha, která na třídu 17. listopadu navazuje. | foto: Kryštof Ženatý

Dobrá zpráva na úvod. V Pardubicích se loni nestaly prakticky žádné vážné dopravní nehody. Nikdo při žádné bouračce nezemřel a i vážně zraněných bylo pomálu.

„Druhé nejbezpečnější silnice a ulice mezi krajskými městy měly loni Pardubice. Během prvních šesti měsíců roku 2022 tam bylo evidováno 352 nehod, z nichž dvě byly s vážným zraněním a žádná smrtelná,“ uvedl Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny, která si vede statistiku nehod ve městech dlouhé roky.

Ještě lépe je na tom sousední Hradec Králové. „Podle výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 393 dopravních nehodách byly těžce zraněny dvě osoby,“ doplnil Marek s tím, že obě města si výrazně pomohla v žebříčku nehodovosti v největších českých městech. Pardubice z devátého místa poskočily na druhé a Hradec Králové z pátého na první.

Přitom jen v pěti krajských městech za loňských prvních šest měsíců na silnicích nikdo nezemřel. Naopak v absolutních číslech bylo nejvíce osob usmrceno v Praze (12), Brně (4) a Ostravě (3). „V hlavním městě byla v půlroce evidována nejvyšší hodnota indexu od roku 2013, když při 7 736 dopravních nehodách zemřelo 12 lidí a 86 dalších bylo těžce zraněno,“ řekl Marek.

Dobře na tom nejsou Žamberk ani Přelouč

Index pojišťovny mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. Z celkem 206 obcí v Pardubickém kraji se 80 z nich neobešlo v loňském roce bez smrtelné a těžké dopravní nehody. Pozitivní zprávou je, že dvě třetiny obcí se úmrtím a vážným zraněním vyhnuly. „Nejvyšší hodnota indexu, a tedy i nejhorší výsledky na Pardubicku byly zaznamenány v Žamberku, Přelouči a Litomyšli,“ uvedl Marek.

Index navíc nově umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu.

„Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí. Pardubice bodují i v tomto ohledu, ze všech krajských měst se umístily na 1. místě s celkovým počtem 50 nehod, při nichž došlo pouze k jednomu vážnému zranění. Meziročně jde o postup ze čtvrtého místa tabulky. Druhý byl Hradec Králové. Nejhorší výsledky vykázal Zlín,“ dodal Marek.

Jenže v Pardubicích i v Hradci Králové musí brát řidiči skvělá čísla s rezervou. Mají totiž celkem logický důvod, ze kterého však většina obyvatel obou měst radost nemá. S trochou nadsázky se totiž dá říct, že krajské metropole jsou tak špatně průjezdné, že v nich těžko může někdo jet tak rychle, aby byl schopen „vyrobit“ vážnou nehodu.

Společnost Inrix spočítala, kolik hodin ročně stojí řidiči v největších českých městech v zácpě. A lidem z Pardubic tak potvrdila dlouholetý pocit, že se jim jezdí špatně. S 51 hodinami se totiž Pardubice společně s Prahou usadily na druhém místě. Pardubičáky mohlo však zaujmout i to, že vůbec nejhorší situace byla v roce 2021 v Hradci Králové.

Byť třeba bývalý náměstek primátora Petr Kvaš, který byl až do loňského října odpovědný za dopravu ve městě, říká, že samotné ulice Pardubic nejsou tak špatně prostupné, jak by mohla ukazovat statistika.

„Myslím, že ty údaje jsou k Pardubicím trochu nespravedlivé. Za čísly je totiž potřeba vidět hlavně tranzit, a ne provoz na místních komunikacích. Problém je vlastně celý dopravní uzel kolem Parama. Před ním každé ráno stojí auta od Chrudimi i od Přelouče. To pak v součtu hodiny naskakují rychle,“ uvedl před rokem Petr Kvaš z ODS.