Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 791)

    Je to déle než včera, co jsem z bidýlka Mahenova divadla sledoval elegantního varhaníka Celesténa. Jen se Oldřich Nový objevil, obecenstvo bouřlivě tleskalo.

    Oldřich Nový (1899 – 1983). Titulní stránka měsíčníku Kinorevue č. 2/1941-1942. Repro archiv

    Bájemi opředený filmový herec působil i na divadelních prknech brněnských scén. Měl jsem štěstí se s ním setkat. Na královopolském oddělení plastické chirurgie mi řekl: Jste takový brněnský Krajíček, komik suchého humoru, držte se toho. Tu dlahu na nose si ponechte, sluší vám…

    Když jsem vstupoval do dvorany Reduty, múza mi zpívala do ucha: Jen pro ten dnešní den stojí za to žít

    Režisérka Natália Deáková nechala postavit na jeviště filmový ateliér s kolejničkami pro pojízdnou kameru tak, jak stanovil scénář Petra Stančíka, a rozehrává nevtipný, zdlouhavý herecký mariáš.

    Nový natáčí roli gangstera, který s pistolí v ruce přepadne policejního komisaře. Režisér Mac Frič není spokojen. Na poťouchlou radu Jaroslava Marvana se vydává studovat drsné prostředí do vyhlášené pražské špeluňky Jedová chýše. Je to rádoby operetní srandy kopec, kterému se nikdo nesměje.

    Nový natáčí roli gangstera, který s pistolí v ruce přepadne policejního komisaře. Foto Václav Šálek

    Naštěstí herec v roli Oldřicha Nového mistra nekopíruje, neparoduje, je „svůj“, takže jen překvapeně civím. Kostýmy jsou jakoby vetché, děj chatrný. Adina Mandlová by měla být půvabná a Lída Baarová oplývat krásou. V nazelenalých punčochách okouzluje – kde se vzal, tu se vzal – kulhajícího Josefa Goebbelse.

    Múza šeptá: Ona to asi bude taková odvážná divadelní férie.

    Herci se překonávají, hledají zrníčka humoru v písčité poušti. Skvěle tančí, výborně zpívají. Hrají do roztrhání těla.

    Goebbels se lepí na Baarovou, uplácí filmaře, osnuje státní převrat. Foto NdB

    Goebbels se lepí na Baarovou, uplácí filmaře, osnuje státní převrat. Roman Blumaier ho karikuje výtečně. Na levé pokrčené noze předvádí zdravou pravou pohybové orgie, které se mají a tančit budou. Choreografie a její provedení patří k tomu lepšímu, co lze na jevišti vidět.

    Múza říká: On to bude asi bláznivý vaudeville. Opereta totiž musí mít dobrý konec a tohle na happy end nevypadá.

    Múza se nemýlí. Oldřich Nový sice zvládne zahrát k Fričově spokojenosti zlého gangstera, ale Goebbelsovi se podaří ochotný štáb i umělce uplatit, takže se závěrečná píseň pěje sborem v němčině. Ke všeobecnému zděšení ji z papíru zpívá i Oldřich Nový…

    Poklesává mi čelist.

    Múza říká: Tohle jsem nevěděla, kdepak to asi pan scenárista vyhrabal?

    V duchu odpouštím Pavlu Čeňku Vaculíkovi, že odehrál postavu starého dobrého Oldřicha bez jakékoli podoby s Mistrem Novým. Foto KIVA

    V nedobrém rozpoložení odcházím z Reduty. V duchu odpouštím Pavlu Čeňku Vaculíkovi, že odehrál postavu starého dobrého Oldřicha bez jakékoli podoby s Mistrem Novým.

    Múza má nad hlavou otazníky: Proč to hrají, uniká mi smysl.

    Tvůrci to možná, tedy ti to proč jistě vědí, a teď je na nás, múzo, na divácích, pochopit a v hlavách si srovnat.

    Proboha, ale co?

    Snad abychom na to šli ještě jednou.

    Múzo, myslíš…?

    Brno – Komín, 11. 12. 2022 

    Národní divadlo Brno – Petr Stančík: Starý dobrý Nový (Oldřich). Režie Natália Deáková, dramaturgie Marie Špalová, scéna Jan Bažant, kostýmy Jana Smetanová, hudba Jakub Kudláč, pohybová spolupráce Pavol Seriš, hudební nastudování Petr Svozílek. Osoby a obsazení – Oldřich Nový: Pavel Čeněk Vaculík, Adina Mandlová: Zuzana Černá, Lída Baarová: Eliška Zbranková, Jaroslav Marvan / Zeď, komplic: Tomáš David, Mac Frič: Viktor Kuzník, Felix Achille de la Cámara: Martin Veselý, Joseph Goebbels: Roman Blumaier, Titina, první pouličnice / Komorná: Tereza Groszmannová, Micina, druhá pouličnice: Jana Štvrtecká, Grobián / (Přejetý) Tulák: David Kaloč. Světová premiéra 9. prosince 2022 v divadle Reduta, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 791)

    1. Eugenie Dufková

      Avatar

      Také jsem měla štěstí
      – nebo lépe tu čest – osobně poznat Mistra Nového. Vztahoval se k Brnu celý život. Autoři této „podívané“ si zřejmě Mistra s někým spletli.

      08.01.2023 (14.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,