Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavbaři opraví obdivovaný dvoupatrový most, musí vypadat jako nedokončený

  10:06
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos opraví unikátní dvoupatrový dálniční most u Vojslavic na Pelhřimovsku. Práce se budou týkat pouze konstrukce spodní části mostu původního, po němž vede silnice třetí třídy. Provoz na dálnici nebude omezen. Most je nemovitou kulturní památkou.
Most nad Želivkou u Vojslavic na Pelhřimovsku. Snímek je z roku 2017, kdy se...

Most nad Želivkou u Vojslavic na Pelhřimovsku. Snímek je z roku 2017, kdy se opravovalo vrchní dálniční patro. | foto: Radek Laudin, MF DNES

Dílo na 77. kilometru D1 je v celé republice ojedinělé. Dvouoblouková konstrukce překlenuje jedno z ramen vodní nádrže Švihov. Má dvě patra. Po tom vrchním vede dálnice, po níž denně projedou desítky tisíc aut. Ve spodním patře je silnice s minimálním provozem spojující vesničky Vojslavice a Hořice.

Takzvaný dolní most plánuje ŘSD letos opravit. „Vybrali jsme zhotovitele opravy. Předpokládaný termín zahájení je druhé čtvrtletí roku,“ informoval Martin Buček, mluvčí ŘSD. Práce budou stát necelých 90 milionů korun.

Spodní most u Vojslavic dlouhý 138 metrů pochází z let 1939 až 1950. V té době překlenoval hluboké údolí říčky Želivky. Původně byl plánován jako součást páteřní dálnice mezi Prahou a Brnem. Jeho výstavba však byla v roce 1942 kvůli válce přerušena.

Po válce došlo k obnovení výstavby, ne však na dlouho. Z politického rozhodnutí byla výstavba celé dálnice v roce 1950 zcela zastavena. Teprve nárůst intenzity provozu v šedesátých letech přiměl komunistické plánovače dálnici dokončit.

Sklon silnice k mostu by byl příliš prudký

Stavaři se tak vrátili i k úseku D1 mezi Hořicemi a Vojslavicemi. Zde vybudovaný most se však ukázal být zasazen až příliš hluboko do údolí. Podle původního projektu k němu měla dálnice vést ve sklonu 6 %. To už však poválečné normy neumožňovaly, maximálně mohlo stoupání či klesání činit 4,5 %.

Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být svedena široká cesta hlubokými zářezy na obou stranách údolí. I to se ukázalo jako příliš drahé. Nezbývalo, než se vydat cestou stavby nového, vyššího přemostění údolí.

To se zprvu rovněž nezdálo příliš realistické. Starý most by se musel nákladně zbourat. A postavit nový vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvojnásobně delší. Navíc na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.

Inženýři se s nastalým problémem nakonec vyrovnali elegantně a originálně. Na starý most nechali přistavět ještě jedno patro a vést dálnici po něm. Využili tak pilířů a spodní stavby původního přemostění, na nějž umístili ocelovou konstrukci. Mostovku položili dvanáct metrů nad úroveň té původní. Zvolené řešení umožnilo dálnici vést v povoleném sklonu 4,2 %.

Projekt musí zohlednit požadavky památkářů

Úsek včetně mostu byl dokončen a předán do užívání v roce 1979. Díky svému technickému řešení, kdy po vrchním patře vede dálnice a ve spodním silnice třetí třídy, je dnes Vojslavický most zařazen na seznam nemovitých kulturních památek České republiky.

To ovšem také na investora klade zvýšené nároky. „Projekt opravy zohledňuje i požadavky orgánů památkové péče,“ upozornil Martin Buček. Pro zhotovitele bude zásadní spodní části památky ponechat jakýsi „stav nedokončenosti“ mostního díla.

„Cílem opravy je zachování stavby za přispění co možná nejmenších zásahů do vlastní konstrukce, avšak při zachování požadované mechanické odolnosti, stability a trvanlivosti, jakožto i ostatních požadavků kladených na mostní dílo,“ pravil Buček.

Mnohé prvky použité při stavbě v sedmdesátých letech minulého století byly nevalné kvality. Ty bude muset zhotovitel nahradit novými replikami. Jedná se zejména o obě vložená pole, zábradlí k nim upevněná, závěrné zídky a část křídel opěr.

Do tělesa dálnice se už zasahovat nebude

„Naprostá převaha stávajících konstrukcí bude ovšem sanována na místě s důrazem na co nejmenší zásahy do konstrukce. Navrženo je zajištění pravého křídla jedné z opěr, obnova stávajících ocelolitinových ložisek na opěrách, osazení nových mostních závěrů, výměna části příslušenství, vybavení mostu i změna způsobu odvodnění vozovky,“ vyjmenoval Buček.

Během rekonstrukce bude spodní patro Vojslavického mostu uzavřeno. To je přitom poměrně častým místem pro výlety, v oblibě ho mají hlavně motorkáři. Lze tam bezpečně zastavit a za nepřetržitého dunění dálničního provozu nad hlavou se kochat údolím.

V zastřešeném patře se nachází i pietní místo připomínající oběti provozu v nejbližším okolí.

„Dálničního patra se rekonstrukce vůbec nedotkne, provoz nebude během rekonstrukce mostu nikterak omezen. Vrchní konstrukce a vozovka zde byly opraveny v předchozích letech během modernizace D1,“ podotkl Martin Buček.

  • Nejčtenější

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Nadšenec staví hlavolamy uvnitř lahví. Baví mě vymýšlet, jak to udělat, říká

21. dubna 2024  9:51

Leopold Heneš z Třebenic na Třebíčsku má neobvyklého koníčka. Skládá složité konstrukce uvnitř...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obrátil v protisměru felicii na střechu a utekl. Řidiče hledá policie

21. dubna 2024  10:45

Policisté z Jihlavska pátrají po řidiči, který v sobotu havaroval mezi obcemi Zvolenovice a Telč....

Žďár nad Sázavou slaví. Lidé projdou novou částí Cesty cisterciáků

26. dubna 2024  15:35

Oslavy týkající se obdržení významného titulu European Heritage Label (EHL) neboli Evropské...

Věžnice roky chystala přestavbu jezu, při povodni ho však vzala velká voda

26. dubna 2024  8:53

Několik let chystala Věžnice na Havlíčkobrodsku opravu poškozeného jezu na říčce Šlapance, který...

Není jara bez Zahrady. Populární výstava opět přiláká do Brodu tisíce lidí

25. dubna 2024  16:23

Není léta bez slunce, podzimu bez spadaného listí a zimy bez alespoň trochy sněhu. A jara? No přeci...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...