Když si něco umane, nedá si to Martin Barry jen tak vymluvit. Třeba jako před bezmála pěti lety, kdy se rozhodl oživit pražskou Florenc a otevřel tam streetfoodový koncept Manifesto.

Ačkoli mu to všichni rozmlouvali, nakonec se novinka ujala tak dobře, že místo plánovaných šesti měsíců zůstala otevřena několik let – a brzy vznikly i další pobočky. 

Teď je Martin Barry, krajinářský architekt a rodilý Newyorčan, žijící přes deset let v Praze, na začátku další kapitoly Manifesta. Příští týden otevře první pobočku v zahraničí, na prestižní adrese v centru Berlína. Na Potsdamer Platz za necelý rok vybudoval největší food hub v Evropě.

Na více než čtyřech tisících metrech čtverečních a dvou patrech je dvaadvacet restaurací a čtyři bary, zastupující kuchyni z takřka celého světa. Místo má být nejen centrem spojeným s jídlem, mají se tu konat i kulturní akce, promítání nebo třeba koncerty.

Podobně jako před lety, když začínal s Manifestem na Florenci, Barrymu i tentokrát lidé nápad rozmlouvali. Ačkoli jde o centrum pulzujícího Berlína, právě Potsdamer Platz patří spíš k místům, kterým se lidé chtějí vyhnout.

„Je to hodně podobné jako s Florencí. Tam mi taky lidi říkali, že to nedává smysl, že to tam nemůže nikdy fungovat. I proto mě to tady tak láká a jsem nadšený,“ usmívá se Martin Barry. Nabídku na místo přijal před necelým rokem takřka okamžitě. 

Rozhodující pro něj mimo jiné bylo, že budova patří jednomu z největších světových developerů a správců nemovitostí, společnosti Brookfield Properties, se kterou se Barry dlouho a dobře zná. Brookfield Properties vlastní na Potsdamer Platz celkem sedmnáct budov a v posledních letech se je snaží zrevitalizovat, obnovit celé okolí a přitáhnout do lokality život.

Manifesto tak vzniklo v místech, kde ještě před pár lety fungovalo běžné nákupní centrum. Dnes je prostor k nepoznání. Kromě Manifesta, které si ještě před otevřením získalo velký zájem německých médií, chtějí manažeři z Brookfield Properties přilákat lidi třeba na velkolepý showroom hračkářství Mattel nebo oficiální zážitkový obchod NBA, otevřený loni na podzim.

Původní plán mít hotovo za pár měsíců – tedy ještě v minulém roce – nevyšel. Výstavba nového Manifesta, do kterého Barry investoval deset milionů eur, se výrazně protáhla hlavně kvůli napjaté situaci na trhu práce.

„Vidíte, teď by tady měly pracovat klidně desítky lidí, ale nejsou. Prostě se nedají sehnat,“ postěžoval si Barry na konci října při prohlídce rozestavěného Manifesta. Teď v polovině ledna je ale konečně hotovo, příští týden Manifesto otevře a Barry očekává, že během letošního roku v Berlíně utrží deset až patnáct milionů eur.

Stejně jako v Praze bude i v Berlíně fungovat celý food hub bezhotovostně, což pro Němce zvyklé na placení hotovostí může být překážkou. Barry ale věří, že většina lidí to přijme. 

Přestože v nabídce restaurací mají zásadní podíl místní podniky s mezinárodní kuchyní, v novém Manifestu je patrná i česká stopa. Například porcelánové nádobí pochází z karlovarské společnosti Benedict, část nábytku je od firmy Javorina a na realizaci se podílelo i české studio Heel Make Deals a Bat Design.

Berlín má být prvním krokem v mezinárodní expanzi Manifesta, ve kterém drží pětinový podíl Rockaway Capital a které loni získalo půjčku ve výši dvou milionů eur od dalšího českého fondu Orbit Capital. Už teď má Barry rozjednané prostory pro možné další pobočky v zahraničí.

Jak ale dodává, po zkušenosti s expanzí do Německa chce trochu zvolnit. Na nové pobočky má přijít řada, až bude novinka v Berlíně dobře fungovat.